ANTIMONOPOLNÍ PRÁVO EU A CHOVÁNÍ PODNIKŮ Seminář 24.3.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Zahraniční obchod.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Firma a jejich cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Antimonopolní politika 5HP_428 poznámky k přednáškám
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
A) Determinanty nabídky
Korupce a veřejné zakázky
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Konkurenční prostředí a konkurenční strategie
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
MARKETING.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
Dokonalá konkurence (DK)
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Teorie rozdělování a její kontexty
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Celkový a mezní produkt
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Oligopol.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
Právo hospodářské soutěže
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Model strategie marketingového mixu
Monopolistická konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Právo hospodářské soutěže
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ing. Veronika Dostálková MBA
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
SOUTĚŽNÍ PRÁVO EU A CHOVÁNÍ PODNIKŮ
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Úvodní seminář Národní hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

ANTIMONOPOLNÍ PRÁVO EU A CHOVÁNÍ PODNIKŮ Seminář

P OTŘEBUJE EU ANTIMONOPOLNÍ PRÁVO ?  Právní ochrana soutěže na trhu vznikla v ES jako protiváha k hrozbě stále rostoucí průmyslové moci a velikostI trustů, protože „punktování proti zájmům soutěže“ je mnohem pravděpodobnější (a snazší) při velké koncentraci.  Národní trhy i při propojení v rámci vnitřního trhu EU uchovávají příznivější podmínky pro domácí soutěžitele - toto je nutno vykompenzovat zásahem práva EU

SMYSL SOUTĚŽNÍHO PRÁVA (POLITIKY) Účelem soutěžní politiky je chránit konkurenci a svobodný obchod, - působení ekonomických zákonů trhu to samo nezvládne. Cílem antimonopolní politiky není likvidace monopolů ani rozdělování velkých podniků, protože by se tím mohlo bránit efektivnosti a blahobytu, jež přinášejí Cílem je zabránit zneužívání monopolní pozice a vytváření monopolů na základě kartelů a překážek konkurence, které by mohly bránit této efektivnosti a blahobytu

T RŽNÍ SÍLA A SCHOPNOST OVLIVNIT CENU Firmy neustále hledají cesty, jak získat monopol a narušit fungování konkurence : snaží se zatajovat informace o svých operacích a vytvářet překážky pro vstup konkurence na jejich trh („ škodlivý “ a zakázaný monopol), ale také racionalizovat výrobu a snižovat náklady, zvyšovat produktivitu, vynalézat nové technologie a výrobky („ dobrý“ monopol) Rozlišení „škodlivého“ a „dobrého“ monopolu vyžaduje informace. Ty jsou často těžko dostupné a drahé. Je nutné dokázat záměr zneužívat tržní sílu. Předpokládá se, že podniky mohou ovlivnit strukturu a podmínky vstupu svojí strategií, způsobem jak stanovují ceny. To je typické pro oligopolní trhy.

S TRUKTURA TRHU A CHOVÁNÍ FIRMY Struktura trhu je dána: počtem podniků jejich tržní sílou překážkami vstupu na trh Chování firmy na trhu: - pasivní - přizpůsobí se struktuře trhu - aktivní - snaží se ovlivnit strukturu trhu svojí strategií Struktura trhu ↔ Chování firem na trhu

VÝZNAM VYMEZENÍ RELEVANTNÍHO TRHU Tržní síla se měří podílem firmy na trhu a dalšími mírami koncentrace. Měření tržní síly na konkrétním trhu je spojeno s problémem vymezení „konkrétního trhu“ (antimonopolní politika pracuje s tzv. „ relevantním trhem “) Relevantní trh tvoří zboží, které je z hlediska své charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou podmínky zřetelně odlišitelné od sousedících území.

VÝZNAM VYMEZENÍ RELEVANTNÍHO TRHU Relevantní trh je určen výrobkově : Při produktovém vymezení trhu je důležité, které výrobky považuje spotřebitel za substituty. Existence substitutů lze testovat pomocí elasticity poptávky geograficky : Kritériem jsou dopravní náklady, koupěschopná poptávka, homogenní legislativa apod.,. S postupem globalizace, rychlostí komunikace a snižováním dopravních nákladů se geografické relevantní trhy obvykle zvětšují a méně výrobků a služeb je obchodováno na trzích lokálních. časově : Vyjadřuje četnost (pravidelnost a opakovatelnost) střetu konkurujících firem na vymezeném trhu. Bere se v úvahu minulý a očekávaný vývoj dodávek na trh

Č ÍM ÚŽEJI JE TRH VYMEZEN, TÍM PRAVDĚPODOBNĚJŠÍ JE DOMINANTNÍ POSTAVENÍ FIRMY NA TOMTO TRHU. Rozsudek Nestle/Perrier versus Evropská Komise : EK argumentovala, že relevantní trh tvoří minerální vody v lahvích. Společnost Nestle argumentovala, že relevantní trh zahrnuje kromě minerálek také limonády jako Coca- Cola. Test ukázal neslučitelnost trhů minerálních vod a limonád z hlediska korelace mezi cenou minerálek a limonád.

T RŽNÍ KONCENTRACE A EFEKTIVNOST Průměrné náklady na jednotku vyrobené produkce klesají s růstem objemu produkce. Efektivní je tudíž obvykle výroba ve velkém rozsahu a malé podniky nemohou být konkurenceschopné. Existuje však mnoho trhů, na nichž úspory z rozsahu nehrají významnou roli.

PŘEKÁŽKY PRO EXISTENCI VÍCE FIREM NA TRHU PŘEKÁŽKY VSTUPU NOVÝCH FIREM NA TRH Právní, administrativní uměle vytvořené aktivitou státu patenty, výjímky udělené v zákonech, regulace přirozených monopolů ekonomické (legální monopolní praktiky): vysoká kapitálová náročnost výroby diferenciace výrobků, nízká elasticita poptávky = monopoly z konkurence ilegální monopolní praktiky podniků chování a strategie podniků vytvářející umělé náklady na změnu dodavatele Omezení disponibility vstupů do výroby (klauzule o exkluzivitě ve smlouvách se stávajícími soutěžiteli

A DMINISTRATIVNÍ ( PRÁVNÍ )- PŘEKÁŽKY VYTVOŘENÉ S TÁTEM Patenty - dočasná ochrana investora a odměna za investované prostředky, a postoupené riziko Regulace cen přirozených monopolů ve víře v jejich užitečnost (tzv. veřejně prospěšné firmy, doprava, finanční trhy) - udržování vysoké koncentrace (telekomunikace, elektřina) Jiná ochrana trhu: cla, kvóty, licence-koncese (taxi), technické normy

E KONOMICKÉ PŘEKÁŽKY KONKURENCE Ekonomické překážky vstupu na trh se liší výrobek od výrobku. V každém odvětví, v závislosti na charakteru výrobku je různá míra reakce poptávky na změnu ceny. Důvodem jsou nákladové nebo poptávkové podmínky. Diferenciace produktu Náklady na, výzkum a vývoj činí vstup do odvětví obtížným Náklady spotřebitelů na přechod k jinému výrobku (switching cost) (různé technické parametry)

KONEC PREZENTACE