Kirchhoffovy zákony Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrický proud v kovech
Advertisements

Elektrický proud.
Elektrické obvody – základní analýza
CELKOVÝ ODPOR REZISTORŮ SPOJENÝCH V ELEKTRICKÉM OBVODU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Elektrický obvod III..
Obvod plus vnitřek zdroje napětí
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli za sebou
Soustava více zdrojů harmonického napětí v jednom obvodu
Řešení stejnosměrných obvodů
Základy elektrotechniky
III. Stacionární elektrické pole, vedení el. proudu v látkách
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ELEKTRICKÝ PROUD – CO UŽ VÍME
Tato prezentace byla vytvořena
Elektrické obvody Dělení elektrických obvodů Jednoduchý el. obvod
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Spojování rezistorů Jak se značí odpor a jakou má jednotku
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Obvody stejnosměrného proudu
Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony a jejich praktické aplikace
O elektrických veličinách v sítích
RLC Obvody Michaela Šebestová.
Prof. Ing. Karel Pokorný, CSc.
Elektrický proud Elektrický proud v kovech
SPOJOVÁNÍ KONDENZÁTORŮ
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
SLOŽENÝ OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
KIRCHHOFFOVÝCH ZÁKONŮ
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_106.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_MĚŘENÍ.
Základy elektrotechniky
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektronická učebnice - II
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
ELEKTRICKÝ PROUD V PEVNÝCH LÁTKÁCH
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_08-12 Spojování rezistorů.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
odpor vodiče, supravodivost
Elektrický proud.
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
Účinky elektrického proudu
Měření závislosti odporu rezistoru a termistoru na teplotě
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
17BBTEL Cvičení 3.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Paralelní zapojení rezistorů
Název prezentace (DUMu): Měření elektrických veličin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
07 ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ - SÉRIOVĚ
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zapojování rezistorů Řazení rezistorů Název školy
Digitální učební materiál
OHMŮV ZÁKON PRO UZAVŘENÝ ELEKTRICKÝ OBVOD.
KIRCHHOFFOVÝCH ZÁKONŮ
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
Transkript prezentace:

Kirchhoffovy zákony Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Žáci ZŠ Teorie úlohy Rezistory lze zapojovat do série a vypočítat výsledný odpor zapojení. Pro výsledný odpor daného zapojení platí. R = R1 + R2 + R3 + ……. + Rn Výsledný odpor sériového zapojení rezistorů je dán součtem odporu jednotlivých rezistorů v daném zapojení. Výsledný odpor roste.   Rezistory můžeme také zapojovat paralelně a výpočtem určit výsledný odpor daného zapojení. Pro výsledný odpor paralelního zapojení rezistorů platí: 1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + ………… 1/Rn Převrácená hodnota výsledného odporu je dána součtem převrácených hodnot všech odporů v daném zapojení. Výsledný odpor klesá. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

2. Seznámení s úlohou, úkoly Úloha umožňuje prakticky ověřit sériové a paralelní zapojení rezistorů a určení výsledného odporu. Úkoly pro žáky ZŠ: Měřením zjistěte vlastnosti sériového zapojení rezistorů a výpočtem ověřte. Měřením zjistěte vlastnosti paralelního zapojení rezistorů a výpočtem ověřte. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

3. Postup zpracování úlohy: 1. Úkol - K měření použijeme blok základních elektronických prvků. Modul ohmmetr připojíme do kanálu A. Parametry měření - čas měření 10s, vzorkování 100Hz, panel zobrazení digitální. Postupně zapojíme předložená sériová zapojení rezistorů a změříme výsledný odpor. Výsledný odpor jednotlivých zapojení vypočteme a výsledky porovnáme. 2. Úkol - K měření použijeme blok základních elektronických prvků. Modul ohmmetr připojíme do kanálu A. Parametry měření - čas měření 10s, vzorkování 100Hz, panel zobrazení digitální. Postupně zapojíme předložená paralelní zapojení a změříme výsledný odpor. Výsledný odpor jednotlivých zapojení vypočteme a výsledky porovnáme. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Obr.1: Náhledy obrazovek ISES (zdroj: autor) Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Žáci SŠ Teorie úlohy Rezistory lze zapojovat do série nebo paralelně. Pro výsledný odpor sériového zapojení rezistorů platí: R = R1 + R2 + R3 + ……. + Rn Pro výsledný odpor paralelního zapojení rezistorů platí: 1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + ………… 1/Rn Obdobně můžeme zapojovat kondenzátory. Pro výslednou kapacitu kondenzátorů zapojených do série platí: 1/C = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3 + …….+ 1/Cn Pro výslednou kapacitu kondenzátorů zapojených paralelně platí: C = C1 + C2 + C3 + ……… + Cn Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Kirchhoffovy zákony Využití Kirchhoffových zákonů umožňuje řešit sériové a paralelní zapojení obvodů. I. Kirchhoffův zákon Je zákon o zachování elektrických nábojů. Všemi průřezy nerozvětveného vodiče prochází stejný proud. Pokud se proud dělí do několika větví, součet proudů přicházejících do uzlu je roven součtu proudů z uzlu odcházejících. II. Kirchhoffův zákon Je zákonem o zachování energie. Napětí na každém spotřebiči je dáno prací potřebnou k přemístění elektrického náboje mezi svorkami spotřebiče. Práce vykonaná oběhem proudu po uzavřené smyčce jev obvodu je rovna nule. Podle Kirchhoffových zákonů teče při sériovém spojení prvků všemi prvky stejný proud, při paralelním zapojení prvků je na prvcích stejné napětí. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

2. Seznámení s úlohou, úkoly Úloha umožňuje praktickým měřením ověřit sériové a paralení zapojení rezistorů a kondenzátorů. Úkoly pro žáky SŠ: Praktickým měřením zjistěte vlastnosti sériového a paralelního zapojení rezistorů a výpočtem ověřte. Měřením zjistěte vlastnosti sériového a paralelního zapojení kondenzátorů a výpočtem ověřte. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

3. Postup zpracování úlohy: 1. Úkol - K měření použijeme blok základních elektronických prvků. Modul ohmmetr připojíme do kanálu A. Parametry měření - čas měření 10s, vzorkování 100Hz, panel zobrazení digitální. Postupně zapojíme předložená sériová a paralelní zapojení rezistorů a změříme výsledný odpor. Výsledný odpor jednotlivých zapojení vypočteme a výsledky porovnáme. 2. Úkol - K měření použijeme blok základních elektronických prvků. Modul měřič kapacity připojíme do kanálu A. Parametry měření - čas měření 10s, vzorkování 100Hz, panel zobrazení digitální. Postupně zapojíme předložená sériová a paralelní zapojení kondenzátorů a změříme výslednou kapacitu. Výslednou kapacitu jednotlivých zapojení vypočteme a výsledky porovnáme. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Obr.2: Náhledy obrazovek ISES (zdroj: autor) Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech