ZPRÁVA Z VÝZKUMU: Fashion Report – vlna LÉTO 2015
O Fashion reportu Fashion report je nový dlouhodobý průzkumný projekt největšího českého online obchodu s módou ZOOT a výzkumné agentury Perfect Crowd, který mapuje současné oblékání a vkus Čechů i Slováků, jejich měsíční výdaje za oblečení či ochotu nakupovat v průběhu roku. Čísla a zjištění se opírají o reprezentativní vzorek české a slovenské populace od 15 do 55 let. V rámci Fashion reportu je dlouhodobě sledována česká a slovenská móda napříč generacemi i regiony taková, jaká skutečně je. ZOOT z role předního českého online obchodu s módou chce přinášet na český módní trh demokratizaci stylového oblékání a radost z módy jako výrazu společenské pestrosti a aktivního přístupu k životu a ke světu kolem nás. Cílem Fashion reportu je pravidelně informovat o pokrocích v tomto snažení a hledat, jak si Češi a Slováci radost z módy a oblékání pro sebe objevují. www.fashionreport.cz 1
METODOLOGIE
VZOREK Metoda: Kvantitativní online výzkum s kvalitativními prvky. Oslovení respondenti jsou členy Perfect Crowd panelu (35.000 registrovaných uživatelů). Země: Česko a Slovensko Sběr dat: 10.-15.6.2015 Cílová skupina: Ženy i muži Ve věku 15 až 55 let Celá ČR Reprezentativní vzorek respondentů podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a regionu. Velikost vzorku: N v ČR i SR = 400 respondentů
DOVOLENKOVÝ ŠATNÍK
Nutné oblečení na dovolené (1) - pohlaví Odpovědi Celkem ČR Ženy Muži Celkem SR tričko 71% 55% 85% 77% 66% 87% kraťasy, šortky, trenky, bermudy 69% 57% 81% 53% 49% plavky 63% 70% 78% 62% ponožky, spodní prádlo 31% 24% 37% 26% 20% 33% šaty 25% 50% 0% 27% 52% 1% boty - letní (sandály, žabky, crocs…) 19% 29% 35% 34% 36% mikina 23% 10% 11% tílko 21% 32% 14% 17% pokrývka hlavy (kšiltovka, klobouk…) 16% kalhoty - obecně 22% sukně 13% 0,4% 18% bunda 9% 7% 5% boty - obecně 8% kalhoty - džíny, rifle 12% košile 2% kalhoty - krátké, 3/4ční, capri 6% tunika, top brýle, sluneční brýle 4% boty - sportovní (tenisky, botasky…) svetr 3% tepláky šála, šátek ručník, osuška 0,5% kalhoty - outdoorové, sportovní legíny, džegíny halenka vesta pláštěnka polotriko, tričko s límečkem 0,3% hodinky, kabelka boty - trekové sako, oblek kalhoty - slušné, plátěné 0,2% boty - na podpatku, lodičky, slušné balerínky pyžamo montérky šperky ostatní, jiné neví, bez odpovědi N = 400 N = 197 N = 203 N = 205 N = 195 Základ dovolenkového šatníku tvoří tričko, kraťasy, plavky, u žen ještě šaty, letní boty, mikina, triko, pokrývka hlavy a sukně. Na Slovensku jsou podstatnější součástí letní boty, sukně a ¾ kalhoty, zatímco v Česku kraťasy a to i u žen – stejný podíl českých žen považuje za základ kraťasy jako slovenských mužů. *řazeno dle ČR Tak, a teď bychom Vás opět požádali o zamyšlení se. Zkuste prosím uvést 5 kousků oblečení, na které se na Vaší hlavní dovolené prostě neobejdete. Co považujete prostě za základ Vašeho dovolenkového šatníku? (otevřená otázka)
Nutné oblečení na dovolené (2) – dovolená ČR Odpovědi Celkem ČR Dovolená v přírodě Dovolená u moře Dovolená u vody v ČR Dovolená ve městě tričko 71% 83% 60% 66% 69% kraťasy, šortky, trenky, bermudy 76% plavky 63% 57% 78% 73% 38% ponožky, spodní prádlo 31% 35% 22% 26% 29% šaty 25% 15% 36% 16% 28% boty - letní (sandály, žabky, crocs…) 24% 20% 32% mikina 23% 34% tílko 21% 14% pokrývka hlavy (kšiltovka, klobouk…) 12% kalhoty - obecně 17% sukně 13% 11% 9% 18% bunda 6% 2% 7% boty - obecně 5% kalhoty - džíny, rifle 10% košile 8% kalhoty - krátké, 3/4ční, capri 3% tunika, top 1% brýle, sluneční brýle 4% boty - sportovní (tenisky, botasky…) svetr tepláky šála, šátek 0% ručník, osuška kalhoty - outdoorové, sportovní legíny, džegíny halenka vesta pláštěnka polotriko, tričko s límečkem hodinky, kabelka boty - trekové sako, oblek kalhoty - slušné, plátěné boty - na podpatku, lodičky, slušné 0,5% balerínky 0,3% pyžamo 0,2% ostatní, jiné neví, bez odpovědi N = 400 N = 126 N = 112 N = 51 N = 38 Dovolená v přírodě bývá méně elegantní a je při ní kladen větší důraz na obuv. U moře je častěji základem triko, pokrývka hlavy nebo šátek a také šaty. *řazeno dle ČR celkem Tak, a teď bychom Vás opět požádali o zamyšlení se. Zkuste prosím uvést 5 kousků oblečení, na které se na Vaší hlavní dovolené prostě neobejdete. Co považujete prostě za základ Vašeho dovolenkového šatníku? (otevřená otázka)
Nutné oblečení na dovolené (4) – délka dovolené Odpovědi Celkem ČR Dovolená 7 a méně dní Dovolená 8 a více dní Celkem SR tričko 71% 73% 68% 77% 75% kraťasy, šortky, trenky, bermudy 69% 53% 49% 57% plavky 63% 66% 70% ponožky, spodní prádlo 31% 33% 24% 26% 23% 28% šaty 25% 18% 29% 27% boty - letní (sandály, žabky, crocs…) 22% 35% 40% mikina 30% 19% 10% 15% 5% tílko 21% 14% pokrývka hlavy (kšiltovka, klobouk…) 17% kalhoty - obecně 20% 16% 9% sukně 13% 11% bunda 7% boty - obecně 8% kalhoty - džíny, rifle 6% košile kalhoty - krátké, 3/4ční, capri tunika, top 4% brýle, sluneční brýle boty - sportovní (tenisky, botasky…) svetr 3% 2% tepláky šála, šátek 0% ručník, osuška kalhoty - outdoorové, sportovní legíny, džegíny 1% halenka vesta 0,4% pláštěnka polotriko, tričko s límečkem 0,3% hodinky, kabelka boty - trekové sako, oblek kalhoty - slušné, plátěné 0,2% boty - na podpatku, lodičky, slušné 0,5% balerínky pyžamo montérky šperky ostatní, jiné neví, bez odpovědi N = 400 N = 164 N = 162 N = 158 N = 161 Dlouhá dovolená je především dovolená u moře, což odráží i základ šatníku. *řazeno dle ČR Tak, a teď bychom Vás opět požádali o zamyšlení se. Zkuste prosím uvést 5 kousků oblečení, na které se na Vaší hlavní dovolené prostě neobejdete. Co považujete prostě za základ Vašeho dovolenkového šatníku? (otevřená otázka)
ZÁKLAD ŠATNÍKU O DOVOLENÉ Češi považují za naprostý základ svého dovolenkového šatníku: tričko kraťasy plavky u žen ještě šaty a dále letní boty, mikinu, tílko, pokrývku hlavy a sukni. (Na Slovensku jsou podstatnější součástí letní boty, sukně a ¾ kalhoty, zatímco v Česku kraťasy a to i u žen.) Roli hraje i typ dovolené. Zatímco u dovolené v přírodě bývá méně elegance než u moře a je při ní větší důraz kladen na obuv, u moře je zase častěji základem triko, pokrývka hlavy / šátek a také šaty.
ČESKÝ KUFR
Kalhotky/Slipy, trenky Kusy oblečení na dovolené (3) – průměrný počet ČR Český kufr na dovolenou, to jsou 7 trenky, 6 ponožky, 5 trik, 2 boty, 2 tílka, 2 kalhoty, 2 kraťasy, 2 šaty (u žen), 2 plavky, po 1 sukni, mikině, bundě, pyžamu a pouze každý druhý si bere šátek. V ks Kalhotky/Slipy, trenky Ponožky Triko Boty Tílko Šortky Kalhoty Šaty Plavky Šperky, bižuterie Mikina nebo svetr Sukně Bunda Pyžamo, noční košile Pokrývka hlavy Šátek Celkem ČR 6,9 5,7 4,7 2,4 2,2 2,1 1,7 x 1,5 1,4 0,9 0,8 0,5 N=400 Ženy 7,4 5,3 4,5 2,6 3,0 1,8 1,6 1,3 1,0 0,7 N=197 Muži 6,5 6,1 4,9 0,3 N=203 Dovolená v přírodě 6,2 1,9 2,0 1,1 N=126 Dovolená u moře 7,7 5,4 5,1 2,5 0,6 N=112 Dovolená u vody v ČR 4,3 2,3 1,2 0,4 N=51 Dovolená ve městě 7,0 6,3 N=38 Dovolená 7 a méně dní 5,5 N=164 Dovolená 8 a více dní 8,1 6,0 5,2 N=162 *řazeno dle celkem Tak a teď se budeme bavit konkrétně. Kolik z těchto jednotlivých oblečení si na Vaši hlavní letní dovolenou obvykle balíte?
Další věci na dovolené (1) - pohlaví Obecně je český kufr plnější než ten slovenský. Češi si často balí věci, které lze očekávat, že budou k sehnání i v místě dovolené. Například polovina cestuje s toaletním papírem. Slováci si více balí předměty spojené s úpravou zevnějšku a elektroniku. Celkem ČR Ženy Muži SR N=400 N=197 N=203 N=205 N=195 *řazeno dle celkem ČR A kromě oblečení, co všechno si balíte na svou dovolenou? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Další věci na dovolené (2) – dovolená ČR Zatímco toaletní papír si balíme typicky na dovolenou u vody v ČR, léky na průjem si balíme více k moři a do města si zase častěji balíme antikoncepci. Celkem ČR Dovolená v přírodě Dovolená u moře Dovolená u vody v ČR Dovolená ve městě N=400 N=126 N=112 N=51 N=38 *řazeno dle celkem ČR A kromě oblečení, co všechno si balíte na svou dovolenou? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
ČESKÝ KUFR Český kufr na dovolenou, to jsou 7 trenky, 6 párů ponožek, 5 trik, 2 páry bot, 2 tílka, 2 kalhoty, 2 kraťasy, 2 šaty (u žen), 2 plavky, a po 1 sukni, mikině, bundě a pyžamu a v každém druhém kufru je i šátek. Kromě oblečení můžeme říci, že český kufr je plnější než ten slovenský. Češi si často balí i věci, u kterých lze očekávat, že budou k sehnání i v místě dovolené. Například polovina cestuje s toaletním papírem. Slováci si více balí předměty spojené s úpravou zevnějšku a také elektroniku. Zatímco toaletní papír si balíme typicky na dovolenou u vody v ČR, léky na průjem si balíme více k moři a do města si zase častěji balíme antikoncepci. Právě antikoncepci si balí do kufru mnohem častěji ženy než muži.
ÚTRATY ZA MÓDU SPOJENÉ S DOVOLENOU
Sportovní uzavřené boty Sportovní otevřené boty Koupě oblečení před dovolenou (1) - ČR Před hlavní dovolenou děláme velké nákupy, nakupujeme zejména trika, plavky, šortky, sandály, šaty, kalhoty, sukně, tílka, sportovní obuv a ponožky. V % Triko Plavky Šortky Sandálky nebo žabky Šaty Kalhoty Sukně Tílko Sportovní uzavřené boty Ponožky Klobouk Sportovní otevřené boty Mikina nebo svetr Čepice Společenské boty Šátek Sako Bunda Nic z uvedeného Celkem ČR 29 26 23 21 x 15 12 11 9 8 6 5 4 3 2 N=400 Ženy 27 31 24 14 19 7 1 N=197 Muži 32 16 17 33 N=203 Dovolená v přírodě 18 10 N=126 Dovolená u moře 35 30 13 N=112 Dovolená u vody v ČR 20 22 34 N=51 Dovolená ve městě 28 N=38 Dovolená 7 a méně dní N=164 Dovolená 8 a více dní 25 N=162 *řazeno dle celkem ČR *hodnoceno za respondenty, kteří plánují dovolenou Co si letos plánujete koupit na letní dovolenou ještě před dovolenou samotnou? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Sportovní uzavřené boty Sportovní otevřené boty Koupě oblečení před dovolenou (2) - SR Před hlavní dovolenou děláme velké nákupy, nakupujeme zejména trika, plavky, šortky, sandály, šaty, kalhoty, sukně, tílka, sportovní obuv a ponožky. Právě trika, plavky a sandály nakupuje před dovolenou více Slováků než Čechů. V % Triko Plavky Šortky Sandálky nebo žabky Šaty Kalhoty Sukně Tílko Sportovní uzavřené boty Ponožky Klobouk Sportovní otevřené boty Mikina nebo svetr Čepice Společenské boty Šátek Sako Bunda Nic z uvedeného Celkem SR 35 32 21 26 x 14 12 8 9 3 4 5 2 N=400 Ženy 31 34 20 13 6 11 1 0,5 23 N=205 Muži 39 30 22 10 7 29 N=195 Dovolená v přírodě 42 24 N=111 Dovolená u moře 46 51 17 N=140 Dovolená u vody v SR 48 36 28 18 15 N=14 Dovolená ve městě 37 16 40 N=54 Dovolená 7 a méně dní 41 N=158 Dovolená 8 a více dní 33 N=161 *řazeno dle celkem ČR Co si letos plánujete koupit na letní dovolenou ještě před dovolenou samotnou? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400 *hodnoceno za respondenty, kteří plánují dovolenou
Útrata před dovolenou (1) - pohlaví Alespoň 1000 Kč utratí za oblečení pro sebe před dovolenou 52 % Čechů a v přepočtu 70 % Slováků. N=283 N=147 N=137 N=295 N=159 A kolik přibližně zá nákup oblečení pro sebe před dovolenou obvykle vydáte? Kč: Respondenti, kteří v předcházející otázce neuvedli „Nic z uvedeného“
Útrata před dovolenou (2) – dovolená ČR Nejvíce za oblečení utrácíme před dovolenou u moře N=283 N=98 N=87 N=38 N=24 A kolik přibližně zá nákup oblečení pro sebe před dovolenou obvykle vydáte? Kč: Respondenti, kteří v předcházející otázce neuvedli „Nic z uvedeného“ *hodnoceno za respondenty, kteří plánují dovolenou
Útrata před dovolenou (4) – délka dovolené A před delší dovolenou. N=283 N=125 N=121 N=295 N=117 N=133 A kolik přibližně zá nákup oblečení pro sebe před dovolenou obvykle vydáte? Kč: Respondenti, kteří v předcházející otázce neuvedli „Nic z uvedeného“ *hodnoceno za respondenty, kteří plánují dovolenou
Útrata před dovolenou (5) – průměrné částky Srovnání průměrných částek. v Kč Průměr ČR Průměr SR Celkem ČR 1641 2118 Ženy 1621 2130 Muži 1662 2105 Dovolená v přírodě 1425 2170 Dovolená u moře 2441 Dovolená u vody v ČR / SR 1331 1899 Dovolená ve městě 1583 2139 Dovolená 7 a méně dní 1288 2101 Dovolená 8 a více dní 2063 2432 Do 5 tis. obyvatel 1569 2232 5-100 tis. obyvatel 1665 1921 100.000 a více obyvatel 1701 2447 A kolik přibližně zá nákup oblečení pro sebe před dovolenou obvykle vydáte? Kč: Respondenti, kteří v předcházející otázce neuvedli „Nic z uvedeného“ *hodnoceno za respondenty, kteří plánují dovolenou
Sportovní uzavřené boty Sportovní otevřené boty Koupě oblečení na dovolené v posledních 3 letech (1) - ČR Během samotné dovolené si kupujeme především triko, šaty, sandály, plavky, šortky, kalhoty, šátek, tílko a klobouky. V % Triko Šaty Sandálky nebo žabky Plavky Šortky Kalhoty Šátek Tílko Klobouk Ponožky Sukně Čepice Sportovní uzavřené boty Mikina nebo svetr Bunda Společenské boty Sako Sportovní otevřené boty Nic z uvedeného Celkem ČR 34 x 16 15 13 12 11 10 8 7 6 4 3 2 38 N=400 Ženy 31 20 18 9 14 36 N=197 Muži 5 1 40 N=203 Dovolená v přírodě 17 N=126 Dovolená u moře 21 19 N=112 Dovolená u vody v ČR 33 32 N=51 Dovolená ve městě 29 30 N=38 Dovolená 7 a méně dní 42 N=164 Dovolená 8 a více dní 39 26 N=162 *řazeno dle celkem ČR Co z následujícího seznamu jste si za poslední 3 roky koupil/a během hlavní letní dovolené? Máme na mysli pouze nákupy během pobytu v místě dovolené. Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Sportovní uzavřené boty Sportovní otevřené boty Koupě oblečení na dovolené v posledních 3 letech (2) - SR Během samotné dovolené si kupujeme především triko, šaty, sandály, plavky, šortky, kalhoty, šátek, tílko a klobouky. V % Triko Šaty Sandálky nebo žabky Plavky Šortky Kalhoty Šátek Tílko Klobouk Ponožky Sukně Čepice Sportovní uzavřené boty Mikina nebo svetr Bunda Společenské boty Sako Sportovní otevřené boty Nic z uvedeného Celkem SR 42 x 18 21 13 11 8 10 5 4 3 2 35 N=400 Ženy 39 20 23 22 12 16 14 6 7 32 N=205 Muži 44 1 N=195 Dovolená v přírodě 40 9 36 N=111 Dovolená u moře 49 19 24 N=140 Dovolená u vody v SR 56 30 15 28 N=14 Dovolená ve městě 47 N=54 Dovolená 7 a méně dní 34 N=158 Dovolená 8 a více dní 48 25 26 N=161 *řazeno dle celkem ČR Co z následujícího seznamu jste si za poslední 3 roky koupil/a během hlavní letní dovolené? Máme na mysli pouze nákupy během pobytu v místě dovolené. Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Útrata během dovolené (5) – průměrné částky Na dovolené za oblečení utrácíme v průměru 1418 Kč, nejvíce u moře a více muži. v Kč Průměr ČR Průměr SR Celkem ČR 1418 1826 Ženy 1335 1782 Muži 1504 1877 Dovolená v přírodě 933 1966 Dovolená u moře 1967 2139 Dovolená u vody v ČR / SR 880 1414 Dovolená ve městě 1555 1124 Dovolená 7 a méně dní 964 1741 Dovolená 8 a více dní 1714 2033 Do 5 tis. obyvatel 1241 2361 5-100 tis. obyvatel 1607 1524 100.000 a více obyvatel 1327 1630 A zkuste prosím odhadnout, kolik přibližně zá nákup oblečení pro sebe během dovolené a v místě dovolené obvykle vydáte? Kč: Respondenti, kteří v předcházející otázky neuvedli „Nic z uvedeného“
ÚTRATY ZA MÓDU SPOJENÉ S DOVOLENOU Před hlavní dovolenou děláme velké nákupy, nakupujeme zejména trika, plavky, šortky, sandály, šaty, kalhoty, sukně, tílka, sportovní obuv a ponožky. Alespoň 1000 Kč utratí za oblečení pro sebe před dovolenou 52 % Čechů, což je poměrně málo, když vezmeme v potaz, že na Slovensku tak činí v přepočtu 70 % Slováků. Během samotné dovolené si kupujeme především triko, šaty, sandály, plavky, šortky, kalhoty, šátek, tílko a klobouky. Na dovolené za oblečení utrácíme v průměru 1418 Kč, nejvíce na dovolené u moře a více utrácí muži než ženy.
SPOLEČENSKÉ OBLEČENÍ NA DOVOLENÉ
Společenské oblečení na dovolené (1) - pohlaví Zejména ženy a zejména ty slovenské si společenské oblečení na večer berou sebou. N=400 N=197 N=203 N=205 N=195 Berete si sebou i nějaké společenštější oblečení na večer? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Společenské oblečení na dovolené (2) – dovolená ČR A společenské oblečení si bereme zejména k moři. Dokonce častěji než na dovolenou do města. N=400 N=126 N=112 N=51 N=38 Berete si sebou i nějaké společenštější oblečení na večer? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Které společenské oblečení berou na dovolenou (1) - pohlaví Ženy si jako společenské oblečení na večer vezmou šaty, případně halenku a boty na podpatku / lodičky, muži pak košili, kalhoty a každý pátý dokonce sako. Na druhou stranu pro každého pátého jsou také tím slušným oblečením rifle. Na Slovensku si muži berou oblek výrazně častěji. Odpovědi Celkem ČR Ženy Muži Celkem SR šaty 46% 77% 1% 58% 87% 6% košile 27% 3% 63% 22% 2% kalhoty - obecně 19% 8% 34% 15% 5% 33% sako, oblek 13% 7% 42% kalhoty - džíny, rifle 9% 0% kalhoty - slušné, plátěné 12% halenka 10% boty - na podpatku, lodičky, slušné 11% 4% tričko sukně šperky 0,0% boty - obecně tunika, top tílko svetr šála, šátek boty - letní (sandály, žabky, crocs…) hodinky, kabelka mikina bunda kalhoty - krátké, 3/4ční, capri kraťasy, šortky, trenky, bermudy legíny, džegíny 0,4% ostatní, jiné neví, bez odpovědi N = 158 N = 94 N = 64 N = 177 N = 114 N = 63 *řazeno dle ČR A jaké společenské oblečení na večer si berete? (otevřená otázka) Pouze respondenti, kteří uvedli v předcházející otázce „ano“
Které společenské oblečení berou na dovolenou (2) – dovolená ČR Zatímco k moři si jako společenské oblečení berou ženy šaty, do města je to častěji sukně a halenka. Odpovědi Celkem ČR Dovolená v přírodě Dovolená u moře Dovolená u vody v ČR Dovolená ve městě šaty 46% 28% 50% 60% košile 27% 41% 24% 19% 30% kalhoty - obecně 31% 13% 16% sako, oblek 14% 15% 6% kalhoty - džíny, rifle 9% 3% 25% kalhoty - slušné, plátěné 7% 0% 5% halenka 11% 1% boty - na podpatku, lodičky, slušné 2% tričko sukně 20% šperky 4% boty - obecně tunika, top tílko svetr šála, šátek boty - letní (sandály, žabky, crocs…) hodinky, kabelka mikina bunda kalhoty - krátké, 3/4ční, capri ostatní, jiné 8% neví, bez odpovědi N = 158 N = 40 N = 66 N = 14 N = 17 *řazeno dle ČR celkem A jaké společenské oblečení na večer si berete? (otevřená otázka) Pouze respondenti, kteří uvedli v předcházející otázce „ano“
SPOLEČENSKÉ OBLEČENÍ NA DOVOLENÉ Zejména ženy a zejména ty slovenské si společenské oblečení na dovolenou skutečně berou sebou. Činí tak zejména u dovolené u moře, kam si společenské šaty berou dokonce častěji než na dovolenou do města. Ženy si jako společenské oblečení na večer berou: šaty případně halenku a boty na podpatku / lodičky muži pak košili, kalhoty a každý pátý dokonce sako. Na druhou stranu pro každého pátého muže jsou slušným oblečením rifle (na Slovensku si muži berou oblek výrazně častěji). Zatímco k moři si jako společenské oblečení berou ženy šaty, do města je to častěji sukně a halenka.
DOVOLENKOVÁ OBUV
Obuv na dovolené (1) - pohlaví Dovolenková obuv, to jsou především sandály a žabky, v oblibě následované sportovní obuví. Zatímco Česko je více sandálové, Slovensko je více žabkové. N=400 N=197 N=203 N=205 N=195 Který z následujících popisů nejlépe popisuje Vaše obutí, které na letní dovolené převážně nosíte? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Obuv na dovolené (2) – dovolená ČR Na dovolené v přírodě ale vede otevřená sportovní obuv, u moře zase vyrovnaně nosíme žabky a sandály. N=400 N=126 N=112 N=51 N=38 Který z následujících popisů nejlépe popisuje Vaše obutí, které na letní dovolené převážně nosíte? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
DOVOLENKOVÁ OBUV Dovolenková obuv, to jsou především sandály a žabky DOVOLENKOVÁ OBUV Dovolenková obuv, to jsou především sandály a žabky. Ty jsou v oblibě následované dalšími typy jako je např. sportovní obuv, ať už otevřená nebo uzavřená. Zatímco Česko je více sandálové, Slovensko je více žabkové. U dovolené v přírodě ale přeci jenom vede otevřená sportovní obuv, u moře zase nosíme hlavně právě žabky nebo sandály.
PLAVKY – TYPY PLAVEK A JEJICH NÁKUP
Ženy Muži Plavky na dovolené (1) – ČR vs.SR 70 % všech ženských plavek v kufru jsou plavky dvoudílné a přibližně stejný poměr tvoří plavky ve střihu „trenky“ u mužů. Ženy Muži N=197 N=205 N=203 N=195 Jaký typ plavek si berete na dovolenou? Ženy vs. muži
Ženy Muži Plavky na dovolené (2) – dovolená ČR Když už si bereme jednodílné plavky, tak spíše na dovolenou v ČR než k moři. Ženy Muži N=197 N=52 N=51 N=34 N=22 N=203 N=70 N=52 N=35 N=20 Jaký typ plavek si berete na dovolenou? Ženy vs. muži *hodnoceno za respondenty, kteří plánují dovolenou
Plavky kupované přes internet (1) - pohlaví Plavky jsou typem oblečení, které nenakupují na internetu často ani ti, kdo jinak oblečení na internetu nakupují. N=400 N=197 N=203 N=205 N=195 Kupujete si plavky přes internet? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Plavky potenciálně kupované přes internet (1) - pohlaví Přesto zde jistý potenciál je, necelých 10 % těch, kdo plavky na internetu nenakupuje, je tak ochotno učinit. N=309 N=146 N=163 N=307 N=140 N=167 A byl/a byste ochoten/a si plavky přes internet koupit? Pouze respondenti, kteří uvedli v předcházející otázce „Ne“
Plavky potenciálně kupované přes internet (2) – dovolená ČR Jsou to spíše ti, kdo se chystají k moři. N=309 N=97 N=83 N=34 N=32 A byl/a byste ochoten/a si plavky přes internet koupit? Pouze respondenti, kteří uvedli v předcházející otázce „Ne“
Pocit při nákupu plavek (1) - celkem Nákup plavek je pro nás celkem traumatizující, 65 % připomene nedokonalost jejich postavy a kolem 40 % musí volit kompromis v plavkách vzhledem ke své postavě. Celkem ČR Celkem SR *řazeno dle celkem ČR za top2 Do jaké míry následující výroky odpovídají tomu, jak se cítíte při nákupu plavek? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Pocit při nákupu plavek (2) – pohlaví (top) Jedná se typicky o ženský problém. Celkem ČR Ženy Muži SR N=400 N=197 N=203 N=205 N=195 *řazeno dle celkem ČR za top2 Do jaké míry následující výroky odpovídají tomu, jak se cítíte při nákupu plavek? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Zvyky při opalování (1) - celkem Doplňky k plavkám nosí alespoň občas kolem 30 % respondentů. Celkem ČR Celkem SR *řazeno dle celkem ČR za top2 Dodržujete následující zvyky související s chováním na pláži, koupališti nebo prostě při opalování? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Zvyky při opalování (2) – pohlaví (top) Zatímco v Česku jsou doplňky k plavkám častější než na Slovensku, Slovenky zase více střídají plavky na koupání a opalování. Celkem ČR Ženy Muži SR N=400 N=197 N=203 N=205 N=195 *řazeno dle celkem ČR za top2 Dodržujete následující zvyky související s chováním na pláži, koupališti nebo prostě při opalování? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Zvyky při opalování (3) – dovolená ČR (top) Zdobení se do plavek je typičtější u moře. Celkem ČR Dovolená v přírodě Dovolená u moře Dovolená u vody v ČR Dovolená ve městě N=400 N=126 N=112 N=51 N=38 *řazeno dle celkem ČR za top2 Dodržujete následující zvyky související s chováním na pláži, koupališti nebo prostě při opalování? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Kolik sezón plavky vydrží (1) - pohlaví Mužům vydrží plavky typicky 5 a více sezón, zatímco ženám 2 až 3 sezóny. N=400 N=197 N=203 N=205 N=195 Kolik sezón Vám vydrží jedny plavky, než je přestanete nosit? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Kolik sezón plavky vydrží (4) – délka dovolené S délkou dovolené roste opotřebení. N=400 N=164 N=162 N=158 N=161 Kolik sezón Vám vydrží jedny plavky, než je přestanete nosit? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
PLAVKY 70 % všech ženských plavek v kufru, jsou plavky dvoudílné, když už si ženy balí do kufru jednodílné plavky, tak spíše na dovolenou v ČR než k moři. Přibližně stejný poměr tvoří plavky ve střihu „trenky“ u mužů. Plavky jsou typem oblečení, které nenakupují na internetu často ani ti, kdo jinak oblečení na internetu nakupují. Nákup plavek je pro nás totiž celkem traumatizující, 65 % respondentů připomene nedokonalost jejich postavy a kolem 40 % musí volit kompromis v plavkách vzhledem ke své postavě. Tyto nepříjemné pocity spojené s nákupem plavek zažívají především ženy. Doplňky k plavkám nosí alespoň občas kolem 30 % respondentů. Zatímco v Česku jsou doplňky k plavkám častější než na Slovensku, Slovenky zase více střídají plavky na koupání a opalování. Mužům vydrží plavky typicky 5 a více sezón, zatímco ženám pouze 2 až 3 sezóny.
LÉTO A STYL OBLÉKÁNÍ
Letní oblečení pro muže – ČR vs.SR Muži si během horkých letních dnů oblékají typicky šortky, žabky / pantofle a košile s krátkým rukávem (typicky spíše Slováci), v Česku je také oblíbená čepice. Ponožky v sandálech nosí každý 10. muž. Muži ČR Muži SR N=203 N=195 Co z následujících druhů oblečení nosíte během horkých letních dnů? Pouze muži.
Styl během letní dovolené (1) - celkem Oproti pracovním dnům je dovolená spojena především s volnějším a barevným oblečením. Necelá polovina respondentů se také o dovolené obléká lépe než v pracovní dny a kolem 40 % se obléká výstředněji. Celkem ČR Celkem SR *řazeno dle celkem ČR za top2 Které z následujících výroků odpovídají tomu, jak se oblékáte během dovolené? Během letní dovolené … Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Styl během letní dovolené (2) – pohlaví (top) Volné oblečení volí o dovolené typicky muži, zatímco ženy více barevné a výstřední oblečení. Zejména české ženy se oblékají o dovolené lépe. Celkem ČR Ženy Muži SR N=400 N=197 N=203 N=205 N=195 *řazeno dle celkem ČR za top2 Které z následujících výroků odpovídají tomu, jak se oblékáte během dovolené? Během letní dovolené … Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
LÉTO A STYL OBLÉKÁNÍ Muži si během horkých letních dnů oblékají typicky: šortky, žabky / pantofle a košile s krátkým rukávem (typicky spíše Slováci) v Česku je také oblíbená čepice. Ponožky v sandálech nosí v těchto situacích každý 10. muž. Oproti pracovním dnům je dovolená spojena především s volnějším a barevným oblečením. Necelá polovina respondentů se také o dovolené obléká lépe než v pracovní dny a kolem 40 % se obléká výstředněji. Zatímco volné oblečení volí o dovolené typicky muži, ženy využijí situace k nošení barevnějšího a výstřednějšího oblečení. Jako by si ženy teplé počasí více užívaly a probudilo v nich zájem o pestrost a barvy, muži naopak více horkem trpí.
FESTIVALOVÁ MÓDA
Účast na festivalech - pohlaví 2/3 respondentů se účastní nebo účastnilo festivalů. N=400 N=197 N=203 N=205 N=195 Účastníte se hudebních festivalů? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
Styl oblečení na festivalech (1) - celkem Především slovenská festivalová móda je výrazně jiná než slovenská všední móda – účastníci se oblékají barevněji a odvážněji, polovina i vyzývavěji. Češi jsou na festivalech konzervativnější, ale i tak 45 % se na festivalech obléká barevněji. Celkem ČR Celkem SR *řazeno dle celkem ČR za top2 Do jaké míry souhlasíte s následujícími výroky ohledně toho, jak se lidé oblékají během hudebních festivalů? Ti, co uvedli v předcházející otázce „Ano“ + „Pouze dříve“, N(ČR) = 250, N(SR) = 219
Styl oblečení na festivalech (2) – pohlaví (top) Překvapivě, za více vyzývavé během festivalu se považují především slovenští muži. Celkem ČR Ženy Muži SR N=250 N=128 N=123 N=219 N=112 N=107 *řazeno dle celkem ČR za top2 Do jaké míry souhlasíte s následujícími výroky ohledně toho, jak se lidé oblékají během hudebních festivalů? Ti, co uvedli v předcházející otázce „Ano“ + „Pouze dříve“
Sportovní uzavřené boty Sportovní otevřené boty Co si oblékají / oblékali na festival – ČR vs. SR Hudební festivaly bývají pojaty poměrně sportovně, hlavní je myslet na počasí. Každý desátý si bere klobouk, šátek, holínky. Triko Kalhoty Mikina nebo svetr Sportovní uzavřené boty Šortky Ponožky Bunda Tílko Sandálky nebo žabky Čepice Sukně Sportovní otevřené boty Šaty Klobouk Šátek Holinky Plavky Společenské boty Nic z uvedeného Sako Celkem ČR 80 70 57 43 41 36 27 25 17 x 11 10 9 6 2 1 0,4 N=400 Ženy 75 73 65 37 26 42 29 8 14 13 15 N=197 Muži 85 66 49 44 45 35 20 4 5 N=203 Celkem SR 84 67 52 31 16 78 59 32 21 19 18 N=205 90 64 38 30 23 3 N=195 Jaké oblečení si berete na hudební festival? Všichni respondenti, N(ČR)=400, N(SR)=400
FESTIVALOVÁ MÓDA Především slovenská festivalová móda je výrazně jiná než slovenská všední móda – účastníci se oblékají barevněji a odvážněji, polovina i vyzývavěji. Překvapivě, za více vyzývavé během festivalu se považují především slovenští muži. Češi jsou na festivalech konzervativnější, ale i tak 45 % se na festivalech obléká barevněji. Když se koukneme na konkrétní oblečení, bývají hudební festivaly pojaty poměrně sportovně, hlavní je, zdá se, myslet na vrtochy počasí. Každý desátý si bere klobouk, šátek, holínky.
ZOOT V HLAVÁCH ČESKÝCH ZÁKAZNÍKŮ
Znalost ZOOT Zatímco na podzim roku 2013 si ZOOT spontánně vybavilo jako internetový obchod s módou 6 % Čechů, v červnu 2015 už to bylo 17 %. Podobně podpořená znalost ZOOT vzrostla z 30 % v prosinci 2013 na 43 % v roce 2015. ZOOT tak neroste pouze z pohledu tržeb ale stává se i dobře známou značkou na poli internetových obchodů. Jaké internetové obchody s módou znáte? Uveďte prosím všechny, na které si z hlavy vzpomenete? Které z následujících obchodů s módou znáte jako internetové obchody? Všichni respondenti, N(2015červen)=400 N(2015březen)=400, N(2013)=479
O PERFECT CROWD
O Perfect Crowd Perfect Crowd je výzkumná agentura složená z výzkumníků, sociologů a strategických planerů. Měříme, hledáme skutečné vhledy a nové nápady. Disponujeme vlastním řízeným panelem respondentů (Perfect Crowd panel) a interaktivním dotazovacím nástrojem Kvalikvant. Vedle spolutvorby, kreativního crowdsourcingu a marketingového výzkumu zajišťujeme výzkumnou část řady úspěšných dlouhodobých projektů mapujících vybraná společenská témata, jako je mapování života českých milionářů Wealth Report nebo dětský svět dětskýma očima v rámci projektu Kid Map. Jan Schmid vede v Perfect Crowd kvantitativní výzkum a s výzkumem trhu má již přes 10 let zkušeností. Zaměřuje se na sociální sítě a jejich využití pro systematický marketingový výzkum.
www.fashionreport.cz