Shrnutí poznatků z konference ICOLC

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Advertisements

ICOLC 12 th Fall Meeting – Barbora Katolická Univerzitní knihovna ZČU v Plzni.
OPEN REPOSITORIES 2010 MADRID, 6. – MGR. LENKA NĚMEČKOVÁ ÚSTŘEDNÍ KNIHOVNA ČVUT.
Projekt NTK v programu LR Stav prací k Štěpánka Žižková.
CPVŠK 2006 Komise pro EIZ AKVŠ Barbora Katolická – UK ZČU v Plzni
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Zkušenosti s utvářením konsorcií v České republice Jaroslav Šilhánek VŠCHT Praha.
Bibliotheca academica , Ostrava EIZ na VŠ po roce 2008 – koordinace a spolupráce Barbora Ramajzlová
BA-CPVŠK 2007 Komise pro EIZ AKVŠ Barbora Katolická – UK ZČU v Plzni
LUKÁŠ MELNIČÁK FINANCE A MARKETING VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ.
Open Access Week 24. – 30. října 2011 ciks.vse.cz/oa Open Access: podporujeme citační ohlasy 24. – 30. října 2011 Mezinárodní akce na.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
, Dostupnost EIZ v knihovnách v ČR, Městská knihovna v Praze „Konsorcia“ v ČR Štěpánka Žižková Státní technická knihovna
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Celostátní síť pro venkov
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Strategické setkání ředitelů českých a slovenských knihoven uživatelů Ex Libris - souhrn Ex Libris Group MULTIDATA Praha s.r.o.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Záměry Knihovny Antonína Švehly v oblasti poskytovaných služeb pro knihovníky Knihovna Antonína Švehly 2014.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
ICOLC 11 th Fall Meeting – Barbora Katolická Univerzitní knihovna ZČU v Plzni.
Elsevier Science (ScienceDirect) John Wiley & Sons (InterScience) Academic Press (IDEAL) Porovnání licenčních podmínek realizovaných a připravovaných konsorcií.
Setkání účastníků neformálního konsorcia Brno Praha
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Distanční vzdělávání v ČR, současnost a budoucnost II. národní konference Jindřichův Hradec
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Realizace institucionální politiky podpory otevřeného přístupu Martin Lhoták Knihovna AV ČR, v. v. i. OPEN ACCESS: OTEVŘENÝ PŘÍSTUP K VĚDECKÝM INFORMACÍM.
, CPVŠK, České Budějovice Dostupnost primárních dokumentů: smlouvy, licence, vydavatelé Štěpánka Žižková Státní technická knihovna
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
BA-CPVŠK 2008 Komise pro EIZ AKVŠ Barbora Katolická UK ZČU v Plzni
Miroslav Bartošek ÚVT MU x KIC MU
MARKETINGOVÝ MIX.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Regionální a municipální informační systém RAMIS Ing. Petra Mikulecká,
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
6. zasedání sněmu RVŠ. Praha, Financování elektronických informačních zdrojů (EIZ) pro VaVaI na vysokých školách potřeba koncepčního řešení.
Open Access v AV ČR Martin Lhoták Knihovna AV ČR, v. v. i. 3. setkání českých uživatelů systému DSpace , Ostrava.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Pořizování EIZ, licenční centrum, aneb na co se máme připravit Věra Svobodová, Mendelova univerzita v Brně,
- strategie pro harmonizaci politik otevřeného přístupu v Evropském výzkumném prostoru Mgr. Daniela Tkačíková Ústřední knihovna VŠB-Technická univerzita.
SPARC EUROPE V ČR Lenka Němečková Ústřední knihovna ČVUT.
Podpora firmám umístěným ve vědeckotechnických parcích poskytovaná v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost PETR PORÁK,
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Konsorcia knihoven a knihovnické systémy pro jejich podporu Martin Ledínský Univerzita Karlova v Praze Ústav výpočetní techniky
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Podpora meziobecní spolupráce Prezentace výsledků dotazníkového šetření ORP Poděbrady.
Středisko podpory poradenských služeb Národní vzdělávací fond, o.p.s. Opletalova Praha 1 Ing. Zuzana Freibergová
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Zpráva o řešení projektu LR1305 Průběžná oponentura za období Nositel projektu: Západočeská univerzita v Plzni Řešitel projektu: Ing. Barbora.
Knihovna UTB ve Zlíně a její (nejen) elektronické služby PhDr
Význam institucionálního repositáře pro podporu Vědy a Výzkumu
Elektronické informační zdroje na UP v Olomouci
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Základní údaje Projekt INFOZ VZ : Účastníci: Zdroje:
EBSCO Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Klíčové aktivity projektu
EBSCO Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Transkript prezentace:

Shrnutí poznatků z konference ICOLC B. Katolická – 17. 6. 2015

Konsorcia – obecné informace Knihovnické konsorcium: Sdružení, které zajišťuje systematický, koordinovaný a efektivní přístup k elektronickým informačním zdrojům. Cílem je podpora vědy a výzkumu, vzdělávání, poskytování jednoduchého přístupu k informacím s kvalitním obsahem. Výhody: větší vyjednávací síla, ekonomická efektivita. Podle rozsahu působnosti: regionální, národní, oborová. Činnost zaměřená na: vyjednávání licencí k e-zdrojům, digitalizaci, Open Access, podporu vědy,… . Financování: státní rozpočet, evropské fondy, příspěvky členských knihoven. Počet zaměstnanců: průzkum v r. 2009 – počet zaměstnanců 1-5 (60% konsorcií), více než 10 zaměstnanců (19% konsorcií), využívání externích konzultantů.

ICOLC ICOLC (International Coalition of Library Consortia) – r. 1996 Neformální sdružení knihovnických konsorcií z celého světa (bez poplatků, vše dobrovolné). Zahrnuje více než 210 konsorcií. Cíl: otevřená diskuse o společných tématech, sdílení informací o cenových modelech, o nových projektech. Společná vyjádření, prohlášení. Témata diskutovaná na konferenci zkušenosti konsorcií z vyjednávání cen, stanovení výše finanční spoluúčasti členských institucí, sledování a vyhodnocování statistik využívání EIZ, problematika elektronických knih, systémy ERM (Electronic Resource Management Systems), Discovery systémy, problematika digitalizace a uchovávání fondů, Open Access.

ICOLC – vybraná témata Zkušenosti konsorcií z vyjednávání cen a stanovení výše finanční spoluúčasti členských institucí Vybraná doporučení při vyjednávání licencí: shromažďovat data o trhu, o členských institucích, o vydavatelích jako vstup pro vyjednávání, kombinovat jednání o e-časopisech s jednáním o e-knihách (přidaná hodnota), intenzivně jednat o snížení meziročního nárůstu, požadovat flexibilní nabídky vydavatelů (např. variantní nabídky pro oborové kolekce), smlouvy většinou na 3 roky. Stanovení výše členských poplatků: velikost instituce - FTE (! přesně definovat, co má být započteno – počet studentů; studenti + akad. + věd. pracovníci; vědečtí pracovníci; oborové FTE,…), typ instituce, statistiky využívání.

ICOLC – vybraná témata Vyhodnocení statistik přístupů Podrobné analýzy až na úroveň článků (JUSP - Journal Usage Statistic Portal – jednotný portál pro statistiky využívání databází – kvalitní data, další rozvoj, sběr dat na úrovni konsorcií). E-knihy projekty na podporu dostupnosti v národních jazycích (Finsko,..), pilotní projekt na dostupnost e-učebnic (JISC, FinELib), ve Francii na podporu rozvoje nabídky e-knih od r. 2012 sníženo DPH, převažují roční licence a výběr konkrétních titulů. ERM systémy (Electronic Resource Management Systems) Hledají se optimální řešení - některá konsorcia testují komerční produkty Verde a Serial Sollution, jiná mají vlastní systém. …….. Diskuse, výměna zkušeností, podněty ke zkvalitnění a rozvoj služeb pro uživatele, inspirace.

Turecké konsorcium ANKOS Konsorcium univerzitních knihoven založeno v r. 1999: aktuálně 120 členských institucí (univerzit), zajišťuje licence do 81 databází. Cíl: poskytovat uživatelům na univerzitách přístup do e-časopisů a databází (identifikace potřebných EIZ; vývoj cenového modelu nejlépe odpovídajícího ekonomické situaci, legislativním a akademickým potřebám; jednání s vydavateli, sledování vývoje ve vydavatelském světě). Sběr dat o využívání a zpracování pravidelných podrobných reportů (podklad pro další rozhodování, info pro instituce zda více propagovat, školit,..). Vlastní ERM systém pro podporu řízení a strategického plánování. Finanční toky: finance z ministerstva  univerzity  provádí úhradu za přístup ze „svých“ finančních prostředků. Finanční spoluúčast členských institucí: FTE, cena databáze a využívání.

Litevské konsorcium LMBA Konsorcium univerzitních a vědeckých knihoven založeno v r. 2001. aktuálně 55 členských institucí, 11 pracovníků (3 na plný úvazek, ostatní na částečný). Cíl: zajištění licencí k e-zdrojům, podpora implementace nových technologií a inovativních projektů v knihovnách, obhajování lepších podmínek pro knihovny, podpora OA Finanční toky: největší část z EU projektů, výrazně menší finance od Ministerstva kultury (důležité pro veřejné knihovny) a z financí knihoven. Finanční spoluúčast členských institucí: každý člen konsorcia uhradí ročně 171 Euro, dle ceny databáze (v případě databází hrazených z vlastního rozpočtu).

Finské konsorcium FinELib Národní konsorcium univerzit, vysokých škol, výzkumných ústavů a veřejných knihoven. 420 členských institucí, FinELib: 10 zaměstnanců, licence do 121 databází, do encyklopedií, e-knih, e-časopisů. Cíl FinELib: zajištění licencí, vývoj uživatelského portálu pro jednotné vyhledávání IZ (NELLI), vlastní ERM systém (HALTI), projekty na podporu využívání e-knih (i finských), iniciativy pro podporu rozvoje finské vědy, výzkumu a vzdělávání, Finanční toky: finance z Ministerstva školství na EIZ převedeny do FinELib (pokrývají i administrativní náklady ); prostředky jsou na základě historického vývoje rozděleny mezi členské instituce (virtuální účty) – instituce se sami rozhodují, na jaké EIZ je chtějí použít. Licence obnovovány na základě statistik využívání.

Norské konsorcium CRISTin Národní konsorcium pro univerzity, vysoké školy, výzkumné organizace, veřejné knihovny, zdravotní instituce. Organizačně je CRISTin pod University of Oslo 206 členských institucí, 30 konsorciálních smluv, 12 zaměstnanců (z toho 3 zajišťují konsorciální nákup EIZ). Cíl CRISTin: zajištění licencí EIZ (smlouvy obvykle na 1-3 roky), sběr informací o výzkumu v Norsku a jejich zpřístupňování veřejnosti, realizace aktivit k podpoře OA. Finanční toky: nákup EIZ je plně financován z rozpočtu členských institucí. Činnost CRISTin je financována z prostředků Ministerstva školství. Rozdělení poplatků na instituce: pásma dle typu a velikosti instituce.

Švédské konsorcium BIBSAM Konsorcium univerzit, vysokých škol a vládou podporovaných vědeckých institucí organizačně pod Národní knihovnou – vyjednává licenční smlouvy 79 členských institucí, 40 konsorciálních smluv, 6 zaměstnanců. Cíl: zajištění licencí EIZ Finanční toky: nákup EIZ je plně financován z rozpočtu členských institucí Rozdělení poplatků na instituce: různé modely – FTE, tištěná předplatná

JISC – Velká Británie Národní konsorcium Cíl: podpora infrastruktury pro vzdělávání a výzkum , vyjednávání licencí, získávání co nejlepších podmínek na podporu výzkumu a vzdělávání, zajištění dostupnosti dat a nástrojů pro měření efektivity vynaložených prostředků. 500 členských institucí (akademických) 20 zaměstnanců Finance: státní podpora na administrativní náklady a nákup stěžejních EIZ; nákup ostatních databází z rozpočtu organizací. Rozdělení poplatků na instituce (JISC Banding System ) – 10 cenových pásem: - původně dle typu organizace, objemů prostředků v rozpočtu, počtu potenciálních uživatelů, od srpna 2014: podle objemu relevantních příjmů – tj. příjmy jednotlivých institucí v souvislosti s vědou, výukou a s dalšími činnostmi založenými na znalostech, nezahrnují se dotace. Statistiky jako podklad pro rozhodování o pořizování licencí (využití portálu JUSP). Nabídka konzultací při samostatném licencování.

Francouzské konsorcium Couperin 240 členských institucí (univerzity, vysoké školy, vědecké a výzkumné organizace, nemocnice, …). Cíl: vyjednávání a zajištění nákupu EIZ; podpora národní politiky akvizice vědeckých archivů. Finance: Ministerstvo školství, platba členských institucí 2014: 69% EIZ meziroční nárůst 0-2% (2011: 59% přes 4%) 2013-2014: intenzivní jednání s Elsevier o národní licenci (řídící výbor: z rektorů univerzit, prezidentů hlavních výzkumných agentur, Ministerstvo školství). Cíl: snížení ceny, archivní práva k obsahu (2014-2018) zahrnující dodávku dat pro národní archivaci, podpora OA časopisů, Výsledek: 5 letá smlouva, archivní práva s možností přístupu k datům ne pouze prostřednictvím platformy Elsevier, možné snížení ceny po posouzení podílu OA / předplacených článků, Couperin navrhuje nové rozdělení poplatků dle FTE (počet vědeckých pracovníků) – zatím nedohodnuto.

Holandské konsorcium UKB Konsorcium 13 univerzitních knihoven a Národní knihovny; Akademie věd a vědecké knihovny jsou spolupracujícími členy. Cíl: dojednávání licencí k EIZ, rozvoj infrastruktury pro publikování vědeckých výstupů institucí, podpora publikování v režimu OA, podpora a vývoj informačních technologií k usnadnění procesu vědecké komunikace. Spolupráce s organizací SURF. 6 zaměstnanců Finance: z rozpočtu členských institucí.

Závěrem „Consortia are like snowflakes, each one is unique“ (Kathy Perry, VIVA – Virtual Library of Virginia) Inspirace pro CzechElib