Seminář pořádaný Výborem pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pod záštitou poslance výboru Bc. Stanislava Mackovíka na téma PONEHODOVÁ PÉČE
Oběti DN jsou jen vrcholem ledovce Na jednoho usmrceného připadají: 4 jedinci, kteří se stávají následkem nehody trvale invalidní 10 těžce zraněných 40 zraněných lehce Evropská unie věnuje ponehodové péči náležitou pozornost Ekonomické následky jsou enormní, ročně dosahují minimálně 1,5 % HDP
Definice sedmi strategických oblastí: 1.Zlepšit vzdělávání a výcvik účastníků silničního provozu 2.Zesílit prosazování pravidel silničního provozu 3.Bezpečnější silniční infrastruktura 4.Bezpečnější vozidla 5.Podpora používání moderních technologií za účelem zvýšení bezpečnosti silničního provozu 6.Zlepšit záchranné služby a služby následné péče o zraněné 7.Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu Strategický cíl: snížit do roku 2020 oproti r počet obětí DN o 50 procent Materiál EK „Towards a European road safety area: policy orientations on road safety 2011–2020“ (tj. Směrem k evropskému prostoru bezpečnosti silničního provozu: směry politiky v oblasti bezpečnosti silničního provozu v letech )
Řetězec opatření mířících na bezpečnostní parametry vozidel a infrastruktury dostupnost pomoci v případě stavu nouze rychlost a koordinaci zásahů efektivitu první pomoci a rehabilitace vyhodnocování socioekonomických dopadů ponehodové péče vzájemnou výměnu zkušeností Šestá strategická oblast se týká ponehodové péče
Jedná se o řetězec opatření skládající se z následujících oblastí: konání osob bezprostředně po nehodě na místě DN přístup k tísňovému volání příjezdová doba IZS na místo nehody činnost přivolaných zdravotníků na místě zásahu a během převozu do nemocnice nemocniční péče případná rehabilitační péče o zraněné a jejich reintegrace do běžného života sběr dat a informační systém Co si představit pod pojmem ponehodová péče…
Zjištění švédské studie provedené v roce 2001: Zhruba 48 procent obětí DN utrpí zranění neslučitelná s životem Z těch, co utrpěli zranění, jež nebylo smrtelné, mohlo: 5 procent přežít, pokud by byli včas objeveni 12 procent by mohlo být zachráněno, pokud by byli zranění včas dopraveni do nemocnice cca 32 procent by mohlo přežít, pokud by zranění byli dopraveni do specializovaného traumacentra Potenciál efektivně fungujícího systému ponehodové péče je enormní
Akční program NSBSP 2011–2020 zaměřuje pozornost na opatření v následujícíh oblastech konání osob bezprostředně po nehodě na místě DN přístup k tísňovému volání příjezdová doba IZS na místo nehody činnost přivolaných zdravotníků na místě zásahu a během převozu do nemocnice nemocniční péče případná rehabilitační péče o zraněné a jejich reintegrace do běžného života sběr dat a informační systém
Zdroj: Světová banka, r Komplexní řízení oblasti bezpečnosti silničního provozu Výsledky Aktivity Bezpečné silnice – komplexní problematika
Děkuji za pozornost Roman Budský Tým silniční bezpečnosti tel.: