Druhý dech českého zbrojního průmyslu RNDr. Jiří Hynek, prezident AOBP ČR 22. června 2015
Globální konkurenční pozice ČR ve světě Důvěra veřejnosti v politiky – 138 Břemeno vládní regulace – 132 Vymahatelnost práva – 100 Investice firem do V&V – 31 Kvalita domácích dodavatelů – 22 Produktivita práce – 19 Podíl exportu na HDP – 10 Zdroj: World Economic Forum – The Global Competitiveness Report 2014-2015 (144 hodnocených zemí) Jsme celkově na 37. místě (144 zemí hodnoceno).
Export v letech 2004-2014
Legislativní rámec Principy spolupráce státu s obranným průmyslem v České republice (schváleno Usnesením vlády České republiky č.259 ze dne 15. března 2000) Strategie vztahu státu a obranného a bezpečnostního průmyslu (schváleno Usnesením vlády České republiky č.631 ze dne 14. srpna 2013) Smlouva koaličních stran o zajištění obrany České republiky ze dne 2. září 2014 … širší podpora českého obranného průmyslu … bude definovaná strategie rozvoje obranného průmyslu ČR, jejímž posláním bude, a to vedle ekonomických aspektů, udržení a rozvoj těch kapacit obranného průmyslu, které považuje ČR za nezbytné pro odpovídající obranyschopnosti v případě závažné bezpečnostní krize dotýkající se ČR. AOBP má dohody o spolupráci – MO, MV, MZV /+prováděcí protokoly/
Strategie rozvoje obranného průmyslu Strategické technologie (národní) ruční a lehké zbraně a munice, informační technologie (IT) a komunikace, ochrana proti ZHN a výbušninám, velení a řízení, logistické zabezpečení bojové techniky ve výzbroji AČR, polní zdravotnické zabezpečení, kybernetická obrana, prostředky průzkumu a pozorování, … Strategické technologie (dovoz) Nadzvukové letouny, vrtulníky, … Technologie – bezpečné dodávky Běžný spotřební materiál Strategické technologie byly definovány v dokumentu Strategie spolupráce státu a obranného a bezpečnostního průmyslu schváleným Usnesením vlády ČR č. 631 – 14.8.2013
Nákupy u vlastního průmyslu Francie – 97 % Německo – 92 % Itálie – 89 % UK – 84 % …. Holandsko – 60 % Holandská studie. Kausa Polsko – v roce 2013 zvítězilo české konsorcium v zakázce na generální opravy BVP polské armády. Cena z české strany byla na 1/3 hodnoty, za kterou to opravovaly polské firmy. Následovala ústavní žaloba na polské MO, že snížilo obranyschopnost Polska tím, že tyto bojové prostředky opustily polské území. Pro rok 2014 byly GO BVP v Polsku vyhlášeny jako strategická zakázka a dány opět polským výrobcům. Rezignace na dodávky od domácího průmyslu je rezignace na vlastní bezpečnost.
Partnerství s průmyslem v NATO Summit v Chicagu – >„Framework for NATO-Industry Engagement“ (2013) Zahrnutí průmyslu v rámci celého životního cyklu od výzkumu po vyřazení Spolupráce jak v neakviziční (definování požadavků na schopnosti), tak i akviziční oblasti. Intenzivnější vzájemná výměna informací v neakviziční fázi Průmysl má být vnímán jako partner a rádce o obchodním modelu a řešení v předakviziční fázi Průmysl musí být zahrnut do obranného plánování Stanoveny principy spolupráce (transparentnost, důvěra a otevřená výměna informací…) Framework for NATO-Industry Engagement přijatý CNAD 1.10.2013 Summit ve Walesu – tisková zpráva z 5.11. 2014: bod 74 zdůraznil potřebu obranného průmyslu pro národní obrannou potřebu i potřebu NATO NIAG jako nástroj spolupráce
„Zpřísňování“ legislativy => Zhoršování naší bezpečnosti a obranyschopnosti Odliv investorů z Evropy (i ČR) Postupná ztráta výrobních schopností Nedostatek kvalifikovaných odborníků Marné pokusy o změnu legislativy – ASD iniciativa: Postavme vyšší plot kolem menšího dvorku Nevhodné používání zákona o veřejných zakázkách Airbus chce přesunout vývoj a výrobu nových vrtulníků z Německa kvůli rigidní německé exportní politice (Janes Defence Weekly 15.10.2014) SCOTT (USA) -> Turecko, Čína. Úvahy u českých výrobců – i do Ruska. Zpráva Francouzské vojenské mise z 30.4.1919: „výroba munice v Československé republice prožívá v současnosti vážnou krizi v důsledku chybějících výbušnin pro naplnění munice a střelného prachu k roznícení nálože“. Měsíc poté došlo k vpádu maďarských vojsk na Slovensko. Jak by asi podobná zpráva vypadala dnes? „MO ČR svěřuje zajištění pořízení potřebné munice lucemburské agentuře a je mu jedno zda-li bude zajištěna výrobní schopnost munice na území českého státu. A to přes rozhodnutí vlády, která v loňském roce zařadila munici jako strategickou komoditu, kterou je nutné zajišťovat v tuzemsku.“ A to ještě najednou velké množství – nikoliv pravidelné dlouhodobé dodávky. Ale to je u MO standard u všeho (uniformy, taktické vesty, …) Kulomety (2012 měly být dodány), FADRy (8 let zpoždění?) Nakupovat levně a kvalitně je protimluv. Soutěže na cenu vedou k nákupu nekvalitní výroby z Asie. Podle statistiky jsme v parametru pořizování pokročilých technologií státními institucemi na 106 místě. Ještě mi dovolte citaci (reakce na mě) „Co mi to tady říkáte. Mě je jedno, kdo mi to dodá. Když to bude nejlevnější z Číny, tak to vezmu z Číny“ – nejmenovaný pplk. AČR při diskusi na semináři. Vláda euroúředníků naprosto odtržených od reality. V čele euro politické reprezentace Ti, co vyhovují všem – podobnost - Fridrich Falcký Mediokracie Evropská budoucnost? Totální ztráta výrobních schopností Absolutní závislost na dovozech z Asie V případě rozsáhlejšího konfliktu: Nebude schopnost vyrábět vojenskou techniku Nebudou lidské zdroje Nebude ani schopnost vyrobit stroje nutné pro výrobu vojenské techniky
Kontakt info@aobp.cz AOBP Washingtonova 25 110 00 Praha 1 www.aobp.cz