Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODNIKATELSKÉ DOVEDNOSTI PRO ROZVOJ MSP A NNO V K RÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Projekt CZ.1.07/3.2.10/ Společnost pro právní a ekonomické vzdělávání.
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Enterprise Europe Network ČR a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Úspěšná spolupráce.
Vize, Strategie, Cíle.
Podnikatelský záměr Volba, v čem budu podnikat Průzkum Plán realizace
Přehlídka nejlepších podnikatelských záměrů. Druh a předmět činnosti Průzkum trhu a marketingový plán Obchodní strategie Finanční plán Přehlídka nejlepších.
Principy sociálního podnikání
1 SOCIÁLNÍ DRUŽSTVO A PODNIK Projekt partnerství CIP EQUAL ESF EU SČMVD a partneři.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Sociální podnikání v ČR Prosinec Sociální podnikání Inovativní přístup k podnikání s pozitivním dopadem na společnost Společensky prospěšné podnikání.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Motivační seminář Opava Východiska a zkušenosti pro vzdělávání pro sociální podnikání Karel Rychtář SČMVD Praha Tato prezentace je spolufinancována.
Lidé s postižením mohou být zaměstnávání za fair play podmínek a jejich zaměstnavatelé mohou být konkurenceschopní ! Lenka Kohoutová, předsedkyně správní.
Komora sociálních podniků Ing. Vojtěch Miler Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Podnik, jeho cíle a funkce
Firemní kultura - změna motivační strategie
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Podnikání VY_32_INOVACE_ Podnikání - je založeno na podnikatelském záměru s cílem dosažení maximálního zisku - podnikatelský záměr = nápad.
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Všechno v mém životě souvisí AC Education s.r.o. |
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
JAK SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ MŮŽE PODPOŘIT ROZVOJ REGIONŮ Petra Francová a Karel Rychtář Nová ekonomika, o.p.s. Výbor pro regiony RVNNO, Pardubice
„Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Investuje do venkovských oblastí"
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
SOCIÁLNÍ DRUŽSTVO A PODNIK SOCIÁLNÍ DRUŽSTVO A PODNIK Projekt partnerství CIP EQUAL ESF EU SČMVD a partneři.
Název organizace Podnikatelský plán (bližší specifikace aktivity) Vaše logo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Marketingové prostředí obce
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Sociální podnikání jako způsob myšlení a tvořivosti požadované klíčové kompetence pro vedení sociálního podniku Ing. Vojtěch Miler PPSD Personální a poradenské.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Místní akční skupina Rakovnicko
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
PPSD Personální a poradenské družstvo Ing. Vojtěch Miler předseda družstva Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS Informační seminář MAS Region.
Struktura podnikatelského plánu
Sociální podnikání jako nástroj integrace lidí s mentálním postižením nebo duševním onemocněním - zkušenosti z Plzeňského kraje Martin Fojtíček.
Úspěchy MAS Brdy OD ZALOŽENÍ PO SOUČASNOST Mgr. Helena Kosová , Jince.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
„MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Strategický plán města Vodňany Setkání představitelů partnerských měst na téma plánování rozvoje Vodňany
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Programový rámec: Operační program Zaměstnanost
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Strategie regionu, obce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Subjekty a objekty veřejných politik
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
PREZENTACE Liberecký podnikatelský inkubátor
Prezentace obchodního plánu
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD

Co může obec nebo MAS čekat od sociálního podnikání Co může obec nebo MAS čekat od sociálního podnikání Naplnění cílů komunitního rozvoje, plánu Pokrytí potřeb v oblasti služeb (nejen sociálních) Vytvoření pracovních příležitostí – nejen pro ZP, ale i pro jinak není to „jiný nástroj politiky zaměstnanosti“, jiná forma veřejně prospěšných prací Nejde o založení „komunálního podniku“, ale o vytvoření prostoru pro samostatnou iniciativu relativně málo závislou na obci nebo svazku obcí

Co je k tomu potřeba, podmínky Co je k tomu potřeba, podmínky Najít a vymezit oblasti potřeb (nepokryté poptávky) Najít potenciální nositele podnikatelské iniciativy (Manažer řídí a organizuje – i sociální podnikatel myslí a jedná podnikavě) Nejprve neformálně (namísto „chtěli bychom … nějak … – chceme a víme jak). Vyjasnění a sjednocení očekávání, eliminace falešných a zjednodušených představ. Teprve potom formálně: viz priorita OPZ 2.3, MAS, jejich SCLLD, strategie a její role (viz prezentace na webu MPSV Nepominutelná role starostů, podnikatelů, NNO…

Důležitá zkušenost Důležitá zkušenost Nejcennější devizou SP jsou postupně budované vztahy – nejen k občanům, zákazníkům, zaměstnancům, ale i k okolí (stakeholderům) Sociální kapitál se pomalu buduje a rychle ztrácí. Sociální kapitál, statut SP nenahradí profesionalitu, pohybujeme se na volném obchodním trhu v konkurenčních vztazích, které nám „nic nedarují“ Podpora vzdělávací, poradenská i finanční je pro většinu SP v začátku nezbytná. Projekt, grant, dotace jsou nástrojem, nikoli cílem podnikatelského záměru

Jak na to v praxi Jak na to v praxi S kým se radit a konzultovat (starostové, živnostníci, podnikatelé, NGO, aktivní občané…) Příležitosti, trh a poptávka – mnohem víc příležitostí než jen klasické komunální služby Co od koho očekávat: - silná role osobností (pozitivní i negativní) - síla a role MAS nebo svazku obcí (nadhled) - důvěra občanů kontra „veš v kožichu“ - př. aktivního starosty na konci funkčního období

Možní nositelé podnikatelské iniciativy Možní nositelé podnikatelské iniciativy Samy obce nebo MAS – jejich výhody a nevýhody Živnostníci a podnikatelé NGO jako iniciátor – výhody a rizika Komunita (chybí komunitní centra) Společná iniciativa (např. družstvo) - fyzické osoby - právnické osoby - kombinace - polský model – družstvo právnických osob

Nejčastější chyby SP Nejčastější chyby SP Chyby uvažování (příklady) - nerovnováha podnikatelského a sociálního cíle - soustředění na formu, ne na obsah - neposlouchá zákazníka a veřejné mínění - neshoda klíčových lidí na očekáváních a cílech Chyby postupu (příklady) - nedostatečný marketing, produktová strategie - chybějící krizový plán - chybějící kontrola parametrů výkonnosti a další (viz např. „manuál přežití SP“ projektu SČMVD) 0

Jak se chybám vyhnout Viz např. zmíněná příručka na socialniho-podniku-mezinarodni-spoluprace socialniho-podniku-mezinarodni-spoluprace Role klíčové osobnosti SP (stejně jako pro NGO platí i pro úspěch iniciativy MAS, obce nebo svazku obcí) tahoun, nositel bez „konfliktu rolí“ „Zlatá žíla“ – nosný nápad – jádro byznysu – často důležitější udržitelnost než míra zisku (na rozdíl od běžného podnikatele) Transparentnost, využití, budování a rozvíjení vztahů. Nepodcenění role stakeholderů (zkušenosti projektů)

Kde najít pomoc a podporu Poradci a poradenské firmy - opatrně Ambassadoři (síť TESEEA, chce změny a institucionalizaci sítě…) SP se zkušenostmi – příkladem je Klastr SP Vzhledem k inovativnosti a kreativitě - nutné pro úspěch SP nelze očekávat „řešení na klíč“. Podstatnou část přípravy a počáteční práce musí vždy odvést sociální podnikatelé (viz definice, tuzemské i zahraniční zkušenosti) Právě teď je správná doba na tom pracovat

Díky za pozornost Karel Rychtář Díky za pozornost Karel Rychtář