Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.08.
Opakování světového realismu
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Kritický realismus v literatuře
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bratři Čapkové.
Romantismus.
Český spisovatel, novinář,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Victor Hugo ( ).
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
EDUARD BASS 9. ročník.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Portréty literárních osobností světové literatury.
Guy de Maupassant
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Alexandr Sergejevič Puškin
Michail Šolochov (1905 – 1984).
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ruský realismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad
Anotace Žák se seznámí s ukázkami tvorby Michala Viewegha a Ivana Vyskočila…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se.
Ruský dramatik,povídkář a prozaik.  Narodil se 29.ledna 1860 ve státě na území Evropy i Asie v městečku Taganrog,kde později i vystudoval gymnázium.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Karel Čapek.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Karel Čapek. Kdo to je? Byl český spisovatel, novinář, dramatik, překladatel a fotograf. Narodil se v Malých Svatoňovicích. Studoval na gymnáziu.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
ROMANTISMUS.
VY_32_INOVACE_11_Literatura 19. století Kritický realismus
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Kritický realismus v literatuře
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
TÉMA: LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
Kritický realismus - úvod
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu CZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací období 3. Předmět Český jazyk Téma hodiny Realismus ve světové literatuře (Rusko) Označení OP VK (III/2) - Čj/8 - 2 Vyučující Mgr. Michal Oblouk

REALISMUS RUSKO

NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL (1809 – 1852) prozaik a dramatik, zakladatel ruského kritického realismu syn vzdělaného ukrajinského statkáře, byl vychován v přesvědčení, že je geniální a zázračné dítě vystudoval lyceum pokoušel se o hereckou dráhu, nějaký čas působil jako učitel a pomocný profesor dějepisu na petrohradské univerzitě – nebyl příliš úspěšný, nakonec působil jako úředník léta 1836 až 1839 strávil většinou v Itálii - před svou smrtí prožíval hlubokou depresi, propadal náboženským náladám a pochybnostem o smyslu svého díla - je poměrně pravděpodobné, že zešílel

GOGOLOVO DÍLO Taras Bulba – povídka z historie ukrajinských kozáků, boje proti Polákům Revizor – satirická komedie, vychytralý prospěchář Chlestakov se vydává za očekávaného revizora a využívá situace k obohacení Mrtvé duše – dvoudílný společenský román (satira), otřesný obraz nevolnického Ruska, putování podvodníka Čičikova, který využívá lidské hlouposti, skupuje od statkářů zemřelé nevolníky a chce je využít k finančním machinacím, aby zbohatl Ženitba - satirická komedie, příběh starého mládence, jenž si stále pohrává s myšlenkou na manželství, téměř se skoro žení, ale těsně před svatbou včas uteče oknem, přičemž stárnoucí nevěsta ve snaze nepřijít o žádného z pěti nápadníků tak nakonec přijde o všechny - podle komedie napsal roku 1952 český skladatel Bohuslav Martinů stejnojmennou operu

IVAN SERGEJEVIČ TURGENĚV (1818 – 1883) prozaik, básník, publicista a dramatik narodil se v zámožné šlechtické rodině studoval na univerzitě v Moskvě, Petrohradě a Berlíně (studoval literaturu a filozofii) od r. 1861 žil trvale v cizině, především ve Francii (Rusko opustil hlavně na protest proti carské zvůli – byl zatčen za článek o Gogolovi) za života oblíbený spisovatel dílo: LOVCOVY ZÁPISKY – povídkové pásmo s rámcovými postavami (autor-lovec a jeho průvodce Jermolaj) OTCOVÉ A DĚTI – sociálně-psychologický román; boje za zrušení nevolnictví; názorový střet mezi konzervativními ruskými statkáři (otcové) a radikály (děti)

IVAN ALEXANDROVIČ GONČAROV (1812 – 1891) prozaik pocházel z kupecké rodiny absolvoval obchodní akademii v Moskvě pracoval jako úředník 1852 až 1854 se účastnil plavby na válečné plachetnici kolem Afriky do Japonska r. 1856 se stal cenzorem a pak členem vládní komise pro tisk koncem 50. let se léčil v Mariánských Lázních dílo: OBLOMOV – román na téma promarněného života a lhostejného postoje k životu, hlavní postavou je statkář Oblomov, který se stává pasivním a netečným člověkem, nezachrání ho ani láska k dívce Olze

LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ (1828 – 1910) prozaik, filozof a publicista pocházel z velmi starobylého šlechtického rodu studoval práva v Kazani (nedokončil) účastnil se krymské války podnikl dvě cesty do západní Evropy car ho pokládal za revolucionáře, byl vyloučen z církve jako kacíř dopisoval si s Masarykem na svém panství se snažil zavést vzorný poměr k nevolníkům (otevřel školu, v níž i s rodinou vyučoval) kritizoval samoděržaví po neshodách s rodinou ji opouští a bez rozloučení odjíždí vlakem pryč – na cestě se nachladil, umírá na nádraží

TOLSTÉHO DÍLO Sevastopolské povídky – osobní prožitky z krymské války a obrany Sevastopolu Dětství, Chlapectví, Jinošství – autobiografická trilogie, obraz duševního vývoje mladého člověka Vojna a mír – 4 dílný historický román-epopej, popis napoleonských válek, popisuje rodinu šlechtice Andreje Bolkonského, Bolkonskému zemře při porodu žena, on odchází do války, proslaví se, nebojí se smrti a nezáleží mu na životě, na dovolené se seznámí s mladou Natašou Rostovou, s níž se do sebe zamilují, tím Andrej získá znovu zájem o život, dále zde vystupuje Pierre Bezuchov, který hodnotí dění kolem Napoleona, šel do války ze zvědavosti, postupně se v něm zrodí odpor k násilí a prochází válkou jako pozorovatel, dostává se do blízkosti Napoleona a chce ho zastřelit, ale neudělá to, Andrej se nakonec dostává těžce raněný domů, kde ho ošetřuje Nataša, které zemře v náručí, Nataša se nakonec vdává za Bezuchova Anna Karenina – sociálně psychologický román, hl. hrdinkou je mladá, krásná a inteligentní žena, její muž má dobré postavení a ona nemá důvod si stěžovat, je však nespokojená, seznamuje se s mladým důstojníkem Vronským, následně odchází od muže za Vronským, její muž jí odmítá vydat syna, Anna ztrátou syna trpí, navíc ji postupně odsoudí celá společnost a Vronský ji přestává milovat, Anna vše řeší skokem pod vlak Vzkříšení – literární zpracování skutečné události, příběh viny a trestu, mravní obroda knížete Něchljudova

FJODOR MICHAJLOVIČ DOSTOJEVSKIJ (1821 – 1881) prozaik a filozof, jeden z největších světových spisovatelů, vrcholný představitel ruského realismu a předchůdce moderní psychologické prózy narodil se v rodině lékaře šlechtického původu, vyrůstal v prostředí chudinské nemocnice absolvoval vojenské inženýrské učiliště zajímal se o politiku, jako člen kroužku utopických socialistů byl r. 1849 zatčen, uvězněn a odsouzen k smrti oběšením – nakonec změněno na nucené práce a vyhnanství na Sibiři (10 let) nešťastné manželství, zhoubná hráčská vášeň (objížděl herny celé Evropy) zemřel na plicní krvácení spojené s rozedmou plic a epileptickým záchvatem

DOSTOJEVSKÉHO DÍLO Zápisky z Mrtvého domu – autobiografický román, svědectví o pobytu v omské káznici a o lidech, jež tam poznal Uražení a ponížení – román se sentimentální tematikou, zdůrazňuje nutnost zastat se chudých a bezmocných proti krutosti mocných Zločin a trest – filozoficko-psychologický román, hl. hrdinou je chudý petrohradský student Raskolnikov, který se cítí být výjimečný, má svou vlastní teorii o tom, že život některých lidí je bezcenný a že tudíž není hříchem jim ho vzít, jde k lichvářce a zabije ji, jenže za lichvářkou přijde její sestra, která vše viděla, a tak musí zabít i ji (sekerou), po činu uteče, po čase se dostane do rodiny alkoholika Marmeladova, zde pracuje (jako prostitutka) jeho dcera Soňa, Raskolnikov se do ní zamiluje a svěří se jí se svým činem, Soňa ho přesvědčí, aby se šel přiznat, za svůj čin je odsouzen na 8 let na Sibiř, kde je mu Soňa oporou Idiot – hl. hrdina kníže Myškin, nedoléčený epileptik, se po dlouhé době léčení vrací do Petrohradu, do ruské společnosti, v níž je zprvu kvůli své nemoci označován za „idiota“, ale svým chováním velmi rychle dovede předsudky ostatních změnit Běsi – román zachycuje revoluční hnutí Bratři Karamazovi – vrcholné dílo, psychologický a filosofický román s kriminální zápletkou, otec Karamazov je zhýralec a myslí si, že může nad svými syny (Dmitrij, Ivan, Aljoša, nemanželský Smerďakov) vládnout, jak se mu zachce, Smerďakov, kterého starý Karamazov nepřijal za svého, zabije otce tak, aby byl z vraždy obviněn Dmitrij, Smerďakov pak spáchá sebevraždu a Dmitrij je odsouzen

ANTON PAVLOVIČ ČECHOV (1860 – 1904) dramatik, povídkář a prozaik zakladatel lyrického a psychologického dramatu (děj neprobíhá v reálném životě, ale v citovém životě, tj. jeho hrdinové prožívají vnitřní drama) narodil se v kupecké rodině vystudoval medicínu, několik let provozoval lékařskou praxi spolupracoval s Moskevským uměleckým divadlem MCHAT začal psát pod tlakem finančních nesnází r. 1890 podnikl cestu na Sibiř – napsal obžalovací spis proti krutosti policejních metod hodně cestoval po Rusku i celé Evropě posledních 6 let života žil v Jaltě na Krymu, kde se oženil s herečkou Olgou Knipperovou zemřel na tuberkulózu

ČECHOVOVO DÍLO Pavilon č. 6 – povídka o pobytu v pavilonu psychiatrické léčebny Racek - komedie založená na řadě neopětovaných milostných vzplanutí, celou hrou se proplétá motiv literatury a dramatické tvorby a vztah literatury a divadla k životu, racek je symbol prostoty a jednoduchosti Strýček Váňa - první hra, kterou psal přímo pro Moskevské umělecké divadlo, obětování se a neopětovaná láska ke klavíristce Jeleně přiměje Ivana Vojnického k zoufalému pokusu zastřelit profesora Serebrajova, Jelenina muže Tři sestry - drama předvádí několikaletý, postupný úpadek sourozenců Prozorovových, tří sester a jednoho bratra, uvězněných na ruském maloměstě, jejichž největší touhou je odjet do Moskvy Višňový sad - poslední dokončená hra je absolutním příkladem nečinnosti v dramatu, hra se otvírá návratem šlechtičny Raněvské z Paříže na své panství, které je zadluženo a půjde do dražby, hrozící zkázu si řada postav odmítá přiznat, a když k prodeji opravdu dojde, vrátí se Raněvská opět do Paříže, ve vedlejších dějových liniích je rozehrána řada milostných poměrů, které ovšem nenajdou naplnění

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Nikolaj_Vasiljevi%C4%8D_Gogol http://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_Sergejevi%C4%8D_Turgen%C4%9Bv http://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_Alexandrovi%C4%8D_Gon%C4%8Darov http://cs.wikipedia.org/wiki/Lev_Nikolajevi%C4%8D_Tolstoj http://cs.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Michajlovi%C4%8D_Dostojevskij http://cs.wikipedia.org/wiki/Anton_Pavlovi%C4%8D_%C4%8Cechov