1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D) Produkční a nákladová funkce
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
NEDOKONALÁ KONKURENCE
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Struktura přednášky Náklady A) Náklady v dlouhém období B) Náklady v krátkém období.
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Monopolistická konkurence
4. Náklady a příjmy firmy.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalá konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
I. Firma a volba technologie II. Náklady firmy. 1.Firma a její cíl 2.Produkční funkce 3.Nákladová funkce 4.Produkční a nákladová funkce v krátkém období.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Optimum dokonale konkurenční firmy a rovnováha dokonale konkurenčního trhu 1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK 3. Optimum firmy v krátkém období - bod uzavření firmy 4. Krátkodobá nabídka DK firmy a odvětví při konst. ceně variabilního vstupu 5. Krátkodobá nabídka DK odvětví (SIS) při měnící se ceně variabilního vstupu 6. Dlouhodobá nabídka DK firmy a odvětví (LIS) 7. Efektivnost DK

1. Předpoklady DK mnoho identických firem na trhu homogenní produkt neexistují bariéry vstupu do odvětví - volný pohyb mezi odvětvími všechny subjekty na DK trhu jsou dokonale (stejně) informovány (spotřebitelé o cenách a množstvích, firmy o technologiích) nulové náklady spotřebitelů na změnu dodavatele → žádná firma nemůže ovlivnit tržní cenu - firma je příjemcem ceny (cena určena střetáváním nabídky a poptávky na trhu)

2. Příjmy v DK TR = P·Q, kde P je konstantní → MR = AR = P

3. Optimum firmy v krátkém období π = P∙Q - STC(Q) Podmínka 1. řádu dπ/dQ = dTR/dQ - dSTC/dQ = 0 MR = P a v bodě optima MR = MC => P = SMC (zlaté pravidlo max. zisku) Podmínka 2. řádu d2π/d Q2 = - d2STC/dQ2 - dSMC/dQ < 0 dSMC/dQ > 0 → bod optima na rostoucí části křivky SMC

Optimum firmy na trhu produkce (DK i NDK firma)

Optimum firmy a rovnováha DK trhu (konst. ceny vstupů)

Odvození individuální funkce nabídky (SR, konst.ceny vstupů) sfirmy: QS = f (P) ceteri paribus nabídka (s) firmy = ↑ část fce SMC od bodu uzavření firmy ( P →  q => nový bod optima firmy) P = SMC pro P ≥ min AVC Qs = 0 pro P < min AVC

Bod uzavření firmy v krátkém období Q*:P = min AVC, protože v optimu P = MC => MC = AVC => AVC jsou minimální → TR = VC, firma má ztrátu ve výši FC (při produkci Q* je na tom stejně jako kdyby nevyráběla – při Q=0 má ztrátu ve výši FC)

Minimalizace ztráty firmy Q*: P = SMC, TR >VC firma vyrábí, pokud TR > VC (P > AVC) → firma hradí i část FC, ztráta je nižší než FC firma nevyrábí, pokud TR < VC → ztráta firmy větší než FC

zisk a ztráta DK firmy v SR

Fce tržní nabídky (S) v SR při konst. ceně vstupů QS = f (P) ceteri paribus (konst.cena variabilního vstupu) tržní nabídka =horizontální součet individuálních nabídek (sčítáme množství pro různé úrovně ceny) P = Σ SMC pro P ≥ min AVC Qs = 0 pro P < min AVC Faktory ovlivňující S: počet firem v odvětví nákladové podmínky (ceny vstupů)

5. Krátkodobá nabídka DK odvětví - křivka SIS (mění se cena variabilního vstupu) předp.: fixní počet firem SIS = soubor krátkodobých rovnovážných bodů odvětví DQ→ pQ → každá firmaq →  DL →pL =>  TC každé firmy, tj. i MC (na MC2) => SIS má větší sklon než „tradiční“ křivka nabídky

6. Optimum DK firmy v LR Předp.: volný vstup firem do odvětví → tendence k EZ = 0 Bod vyrovnání nákladů s příjmy - dlouhé období pro Q*:TR = LTC a MR = MC a MC = LAC => P = min LAC Firma nemůže být v LR ztrátová, uzavírá výrobu → kriterium TR ≥ LTC (P ≥ LAC)

odvození funkce individuální nabídky (dlouhé období)

LR nabídka DK odvětví a LR rovnováha odvětví – křivka LIS LIS = soubor dlouhodobých rovnovážných bodů odvětví daných posunem křivek tržní poptávky a krátkodobých křivek nabídky body na LIS = rovnováha DK odvětví => EZ firem =0 Odvození LIS: D na trhu Q – tendence k pQ - firmy výstup, EZ >0 - vstup firem do odvětví (roste S) - D po VF→ Δ pQ záleží na nákladech Rozlišujeme: Odvětví s rostoucími náklady => pVF → LIS Odvětví s konst.náklady => konst. pVF → LIS horizontální Odvětví s klesajícími náklady => ↓pVF → ↓LIS

LIS - odvětví s rostoucími náklady

LIS - odvětví s konstantními náklady

LIS - odvětví s klesajícími náklady

Elasticita tržní nabídky v LR Odvětví s konstantními náklady → LIS dokonale elastická (ePS = ∞) Odvětví s rostoucími náklady ↑pQ - ↑Q → ePS > 0 Odvětví s klesajícími náklady ↓pQ - ↑Q → ePS < 0

7. Efektivnost dokonalé konkurence výrobní efektivnost  FIRMA q* firmy vyráběn v LR s min. LAC  EZ DK firmy = 0 alokační efektivnost  TRH MU = P = MC - spotřebitelé i firmy se shodují na množství i ceně (P =MC) - celkové výhody ze směny jsou max., nevznikají náklady mrtvé váhy firmy nemohou zvýšit výstup přerozdělením vstupů, spotřebitelé nemohou přerozdělením vstupů zvýšit užitek přírůstek nákladů spojený s výrobou dodatečné jednotky výstupu = max. ceně, kterou jsou spotřebitelé ochotni zaplatit za dodatečnou jednotku výstupu