Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
České země v Rakousku - Uhersku
Advertisements

2.Polovina 19.století Výukový materiál EU – Šve07 2.pol. 19.stol. Vypracovala: Mgr. Martina Švestková Vlastivědné učivo 5.ročníku.
VÝZNAMNÉ UDÁLOSTI NOVÝCH ČESKÝCH DĚJIN
Česká společnost na přelomu 19. a 20. století
Česká poezie ve 2. pol. 19. st.. Politická situace 1848 – porážka revoluce  ekonomický růst  Český národní i kulturní život byl v polovině 50 let 19.
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
České země v 2. polovině 19. století
Česká kultura a politika na přelomu 19. a 20. století
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_11 Tematická.
Periodizace národního obrození
EVROPA VE 2.POL. 19.STOLETÍ.
Národní divadlo 5. ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Osobnosti národního obrození
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Český kritický realismus
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Etapy českého národního obrození
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_19_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Kultura 2. poloviny 19. století, Národní divadlo
Česká kultura.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ II. Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový.
Národní obrození František Palacký.
Klasicismus v Čechách Konec 18. století.
Český jazyk a literatura
Zájem o česká divadelní představení – projev zájmu o českou kulturu.
České národní obrození
Umělecké směry 19. století
Národní divadlo 8. ročník.
ČESKÁ LITERATURA 2. POLOVINY 19. STOLETÍ
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Národní divadlo čeští herci Autor: Adam Zivner. Národní divadlo - obecně Zlatá kaplička v Praze nejznámější divadlo v ČR příspěvková organizace ČR zřizovatel.
ČESKÁ KULTURA A SPOLEČNOST V 2. POLOVINĚ 19. STOLETÍ Vypracoval: Jakub Kuchta.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Národní divadlo ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Národní divadlo Mgr. Hana Šenková Počátky vlastenci uvažovali už v roce 1844 navrhl Palacký národní sbírka – přispívali chudí lidé i šlechta.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav AUTOR: Jana Valášková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_DĚJEPIS TEMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU:cz.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí probrané látky Ročník / obor studia:2.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_14_Kultura 2. poloviny 19.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorMgr. Jiřina Holešovská Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_06.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Cílový ročník: 8.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Úvod do romantismu.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČESKÁ LITERATURA 2. POLOVINY 19. STOLETÍ
19. století opakování.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
České národní obrození = ČNO
Opakování z literatury 8. r. 3. část
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
3. Fáze Národního obrození
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
Májovci.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Májovci, ruchovci a lumírovci 60. - 70. léta 19. století

Společensko-historické pozadí Habsburská monarchie (František Josef I.) – až do roku 1916 Významná osobnost (rakouský ministr Alexandr Bach) Toto období nazýváno jako „bachovský absolutismus“ (rozvoj ekonomického života, politická nesvoboda) http://dejiny.ceskatelevize.cz/211543116230100/ (85.díl)

Společensko-historické pozadí rakousko-uherské vyrovnání (říše rozdělena na dva rovnoprávné celky, monarchie zůstala s vládou jednoho panovníka, společnou armádou, financemi Na požadavky Čechů nebyl brán zřetel Rok 1867 (tzv. „Prosincová ústava“) – uzákonění základních práv (svoboda osobní a náboženská, svoboda slova a svoboda spolčování) http://dejiny.ceskatelevize.cz/211543116230100/ (díl 91. – Spolkový život) Rozvoj společenského života (Umělecká beseda r. 1863 – nejstarší spolek) – zde se sdružovaly přední osobnosti kultury (Erben, Hálek, B. Smetana…)

Společensko-historické pozadí Další spolky Hlahol, Sokol, Svatobor… Rok 1862 vznik Prozatímního divadla 1868 položen základní kámen Národního divadla Otázky a úkoly: Proč mělo divadlo v názvu slovo „Prozatímní“??? Kdy bylo Národní divadlo otevřeno? Jakou operou bylo otevřeno Národní divadlo? Kdo je autorem opony (Národ sobě) Národního divadla?? Zjisti, kteří další umělci této doby se podíleli na vybudování ND?

Společensko-historické pozadí Umělecký směr HISTORISMUS (typický pro toto období), objevuje se v architektuře = návrat k minulým slohům (vzniká novogotika, novorenesance… atd.) Např. novogotika – zámek Lednice Novorenesance - Národní divadlo, Rudolfinum http://dejiny.ceskatelevize.cz/211543116230100/ (Národní divadlo díl 87.)

Co se dělo v jiném umění? Malířství postupně přecházelo k realismu Inspirace v historii, slovanské mytologii a Rukopisech Mikuláš Aleš, František Ženíšek, Václav Brožík, Vojtěch Hynais https://www.youtube.com/watch?v=GDR1hlnNLD4 https://www.youtube.com/watch?v=AXgcp8NJ9ww (ND a ostatní autoři) Sochařství (realismus nastupoval později) – Josef Václav Myslbek (inspirace českými dějinami) Hudba: Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Zdeněk Fibich

Literatura v tomto období Myšlenkový směr: pozitivismus (Agust Comte) – skutečné pravdivé poznání může být jen poznání vědecké (nechtěli jako romantikové utíkat do světa představ, ale snažili se vše vidět skutečně), zdůrazňoval rozum a ověřená fakta Romantismus je vystřídán pozvolna realismem 50. léta 19. století májovci 60. – 70. léta 19. století ruchovci a lumírovci

50. léta 19. století - májovci Jan Neruda Vítězslav Hálek Karolína Světlá Jakub Arbes Dle mladé generace básníků a prozaiků, odvozeno od almanachu Máj (tím se hlásili k odkazu K.H. Máchy), předmluva: Karel Sabina Tvrdili, že literatura má být srozumitelná lidem

50. léta 19. století - májovci Požadovali básnickou individualitu (díla musí být tvůrčí, čin umělecký) Úkolem je všestranné zobrazení života (pro spisovatele není nic zakázaného) – volání po umělecké svobodě Odvrací se od historie/minulosti (přechod k přítomnosti) Snaha zobrazit skutečnost Rozhled po evropské kultuře Úsilí o sociální rovnost