Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Klíčová aktivita 04 Osobnostní a sociální rozvoj učitele MŠ Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Didaktické prostředky
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Struktura výuky.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Schopnosti Milana Reichlová.
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
(emoční nebo emocionální kvocient)
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Výuka jako řízená socializace
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
Kariérní řád a motivace k dalšímu vzdělávání učitelů
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Standardy pro základní vzdělávání
MOTIVACE Zora Syslová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
Sociální dovednosti učitele
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Transkript prezentace:

Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost

Vnitřní činitelé výuky: Přehled Schopnosti Motivační sféra osobnosti Emoce spojené s výukou Poznávací a učební styly Osvojená poznávací výbava Žákovo sebepojetí, učební sebeorganizování

Vnitřní činitelé výuky: Schopnosti Pojetí schopností. Druhy schopností. Vlohy, nadání, talent. Pohled na inteligenci. Nové pohledy: Inkrementální pojetí inteligence, mnohočetnost inteligencí. Schopnosti – důraz na potenciality a jejich aktualizaci.

Vnitřní činitelé výuky: Motivační sféra osobnosti Pojem motivace jako dynamizující, aktivizační síly osobnosti. Potřeby a incentivy. Aspirace, zájmy. Hodnotové orientace. Vůle. Motivace výkonová, perspektivní, seberealizační, sociální … Práce učitele s motivací žáků

Vnitřní činitelé výuky: Emoce, emoční prožívání Pojetí emocí; emoce a zvládání úkolových situací. Pozitivní versus negativní emoce jako činitel vztahu žáka ke škole, k výuce; jako faktor vzdělávací úspěšnosti. Pozitivní emoce a pohoda, zdraví, rozvoj osobnosti.

Vnitřní činitelé výuky: Poznávací a učební styly Pojetí a druhy učebních stylů žáků. Reflektivita versus impulzivnost. Metakognitivní přístup žáka k učení a jeho posilování učitelem. Učební styly v kontextu domácí přípravy na vyučování.

Vnitřní činitelé výuky: Osvojená poznávací výbava Již osvojené vědomosti, znalosti jako předpoklad následného / návazného učení. Důsledky pro přístup učitele k novým výukovým tématům. Již zvládnuté prováděcí dovednosti, operace. Význam opory.

Vnitřní činitelé výuky: Žákovo sebepojetí a sebeorganizování Sebepojetí – jeho geneze a význam pro zvládání požadavků. Vědomí vlastní účinnosti. Význam sebepojetí pro autoregulaci – jmenovitě v situacích kladení vzdělávacích požadavků. Aktivizující práce s chybou

Učitel jako vůdčí aktér výuky Profesionalita učitele. Vědní základ. Důraz na kompetence / skladba kompetencí učitele. Profesní růst. Vědomí poslání učitele. Důraz na pedagogické ctnosti. Učitel aktivizující žáky k výukovému spoluaktérství.