Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Vnitřní činitelé výuky: Přehled Schopnosti Motivační sféra osobnosti Emoce spojené s výukou Poznávací a učební styly Osvojená poznávací výbava Žákovo sebepojetí, učební sebeorganizování
Vnitřní činitelé výuky: Schopnosti Pojetí schopností. Druhy schopností. Vlohy, nadání, talent. Pohled na inteligenci. Nové pohledy: Inkrementální pojetí inteligence, mnohočetnost inteligencí. Schopnosti – důraz na potenciality a jejich aktualizaci.
Vnitřní činitelé výuky: Motivační sféra osobnosti Pojem motivace jako dynamizující, aktivizační síly osobnosti. Potřeby a incentivy. Aspirace, zájmy. Hodnotové orientace. Vůle. Motivace výkonová, perspektivní, seberealizační, sociální … Práce učitele s motivací žáků
Vnitřní činitelé výuky: Emoce, emoční prožívání Pojetí emocí; emoce a zvládání úkolových situací. Pozitivní versus negativní emoce jako činitel vztahu žáka ke škole, k výuce; jako faktor vzdělávací úspěšnosti. Pozitivní emoce a pohoda, zdraví, rozvoj osobnosti.
Vnitřní činitelé výuky: Poznávací a učební styly Pojetí a druhy učebních stylů žáků. Reflektivita versus impulzivnost. Metakognitivní přístup žáka k učení a jeho posilování učitelem. Učební styly v kontextu domácí přípravy na vyučování.
Vnitřní činitelé výuky: Osvojená poznávací výbava Již osvojené vědomosti, znalosti jako předpoklad následného / návazného učení. Důsledky pro přístup učitele k novým výukovým tématům. Již zvládnuté prováděcí dovednosti, operace. Význam opory.
Vnitřní činitelé výuky: Žákovo sebepojetí a sebeorganizování Sebepojetí – jeho geneze a význam pro zvládání požadavků. Vědomí vlastní účinnosti. Význam sebepojetí pro autoregulaci – jmenovitě v situacích kladení vzdělávacích požadavků. Aktivizující práce s chybou
Učitel jako vůdčí aktér výuky Profesionalita učitele. Vědní základ. Důraz na kompetence / skladba kompetencí učitele. Profesní růst. Vědomí poslání učitele. Důraz na pedagogické ctnosti. Učitel aktivizující žáky k výukovému spoluaktérství.