2014 Výukový materiál MB 04 - 97 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METABOLISMUS ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Advertisements

Metabolismus sacharidů
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
BIOLOGIE 1 Rostliny Biologické vědy Metody práce v biologii
AZ-KVÍZ
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
METABOLISMUS SACHARIDŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
přeměna látek a energie
Metabolismus sacharidů
Název Dýchání, kvašení Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Metabolismus sacharidů
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Látkový a energetický metabolismus rostlin
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Metabolismus sacharidů
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
DÝCHACÍ ŘETĚZEC. enzymy jsou umístěny na vnitřní membráně mitochondrií získání energie (tvorba makroergických vazeb v ATP) probíhá oxidací redukovaných.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
(Citrátový cyklus, Cyklus kyseliny citrónové)
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Krebsův a dýchací cyklus
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
Β-oxidace VMK.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_372.
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Semiautonomní organely a cytoskelet
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Krebsův a dýchací cyklus
Fotosyntéza.
Lipidy ß-oxidace.
(Citrátový cyklus, Cyklus kyseliny citrónové)
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Metabolismus sacharidů
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 v buňce probíhají současně 2 děje:  anabolismus:  syntéza složitějších látek  spotřeba energie  endergonické děje  katabolismus:  štěpení složitých látek  uvolnění energie  exergonické děje

 přeměna energie světelné na chemickou  proces udržující život na Zemi  přeměna jednoduchých anorganických látek (CO 2 a H 2 O na organické ( cukry) - anabolismus  fotosyntetický aparát:  chloroplasty

 funkce barviv:  zachycují světelnou E – ionizovaný stav > uvolňují energenicky bohatý elektron  základní barviva : chlorofyly a, b, c, d  jiná barviva : karoteny, xantofyly, fykocyanin, fykoerytrin  všechna barviva předávají energii chlorofylu a

 1. primární procesy = světelná fáze  probíhá na membráně thylakoidů  syntéza ATP  tvorba redukčního činidla - NADPH + H  fotolýza vody  2. sekundární procesy = temnostní fáze  probíhá ve stromatu chloroplastů  Calvinův cyklus  fixace CO2  rubisko  ribulóza - 1,5 bifosfát  vzniká glukóza > škrob

 energie obsažená v organických látkách se musí uvolňovat jako ATP  část energie se uvolňuje ve formě tepla  fosforylace = syntéza ATP

 štěpení energeticky bohatých sloučenin ( cukrů, tuků) probíhá:  a) bez přístupu O2 > anaerobní glykolýzou  probíhá v cytoplazmě  zisk malý = 2 ATP/ 1 molekulu glukózy !!!!  b) s využitím O2 > oxidativní fosforylace  vázáno na membrány mitochondrií  mnohem výhodnější zisk 36 molekul ATP/1 molekulu glukózy

 vývojově původnější  dokáží všechny buňky  glukóza se štěpí na kyselinu pyrohroznovou = pyruvát C3  pyruvát převeden:  a) ethanol – alkoholové kvašení  b) kyselina mléčná – mléčné kvašení

 zisk velmi malý 2 ATP/ 1 molekulu glukózy  probíhá v cytoplazmě  nižším organismům stačí 2 ATP k životu  ATP vzniká výlučně substrátovou fosforylací

1. glykolýza 2. Krebsův cyklus neboli cyklus kyseliny citronové 3. elektron – transportní řetězec a oxidativní fosforylace

 neboli cyklus kyseliny citronové  vzniká:  CO2  elektrony s vysokým obsahem energie  probíhá v mitochondriích  průběh:  pyruvát ( kyselina pyrohroznová) odbourán na CO 2 ( dekarboxylace) => vznik CO 2 !!!  odňaty vodíky ( dehydrogenace)  vzniká acetyl – CoA

 odebrané vodíky jsou oxidovány v elektron – transportním řetězci dýchacím řetězci vzdušným kyslíkem na vodu  uvolní se značné množství energie => vznik ATP  ATP vzniká oxidativní fosforylací  probíhá ve vnitřní membráně mitochondrií

kyselina pyrohroznová aerobní odbourávání anaerobní odbourávání acetylkoenzym A citrátový cyklus + dýchací řetězec CO 2, H 2 O + energie mléčné kvašeníalkoholové kvašení kyselina mléčná ethanol

kyselina………………… ……robní odbourávání …..erobní odbourávání acetylkoenzym A ……………… cyklus + dýchací řetězec ………… kvašení…………. kvašení

ZDROJE  CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, Vlastimila. Obecná biologie: středoškolská učebnice : evoluce, biologie buňky, genetika : s 558 řešenými testovými otázkami. 2., opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, 206 s. ISBN  KUBIŠTA, Václav. Obecná biologie: úvodní učební text biologie pro 1. ročník gymnázií. 3. upr. vyd. Praha: Fortuna, c2000, 103 s. ISBN  ZÁVODSKÁ, Radka. Biologie buněk: základy cytologie, bakteriologie, virologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2006, 160 s. ISBN  JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: teoretická a praktická část. 2. dopl. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, ISBN