Didaktika učiva biologie člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Požadavky k získání známky
Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Biologie člověka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_245.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor výukového materiálu:
Didaktika přírodopisu 2
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Biologie 3.ročník.
VY_32_INOVACE_CH Opěrná soustava AUTOR : Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO : říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Laboratorní práce. Téma: Opěrná soustava. Zkoumání.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Zdravotní tělesná výchova
Základy regionální geografie
Didaktika učiva biologie člověka
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Západočeská univerzita v Plzni
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Seminář k učitelské praxi 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2
1) Do praktických cvičení si studenti sebou přinesou vytištěné protokoly! Bez protokolu nemůže student absolvovat cvičení a musí si domluvit náhradní termín.
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Fyzická geografie Podzim 2014 Z0026/2 – čtvrtek 18 – 18.50, Z4 Z0026/3 – čtvrtek 19 – 19.50, Z4 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Fyzická geografie Podzim 2013 Z0026/4 – pondělí 13 – 13.50, Z3 Z0026/5 – pondělí 12 – 12.50, Z3 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Didaktika geografie.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_15_VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Seminář Bakalářská práce
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika učiva biologie člověka
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Marketing sportu bp 2086.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_07
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Didaktika učiva biologie člověka
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_17
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Transkript prezentace:

Didaktika učiva biologie člověka Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Osnova seminářů 45 min seminář – každý týden Celkem 9 x 15.9., 22.9., 29.9., 6.10., 13.10., 20.10., 27.10., 3.11., 10.11. Náplň seminářů: 1) didaktické zpracování témat z biologie člověka s využitím aktivizujících metod výuky - téma zpracovává vždy skupina (3-4 studenti) 2) diskuze nad tématy 3) workshop nápadů pro výuku biologie člověka

Podmínky udělení zápočtů Seminář - maximálně 1 neúčast Příprava a prezentace didaktického zpracování tématu z biologie člověka na 1 vyučovací hodinu (45 min) – zpracuje skupina o 3-4 studentech, celkem 8 skupin Do přípravy a realizace výuky se zapojí každý člen skupiny K zápočtu skupina odevzdá podrobně rozpracuje přípravu pro výuku zvoleného tématu Přípravu je třeba odevzdat do 19.12. 2014 Ke SZZ Všichni členové skupiny si tuto přípravu mohou založit do svého portfolia

Jak zpracovat přípravu na vybrané téma: Dle osnovy pro přípravu hodiny do pedagogického deníku Postavení tématu v rámci přírodopisného učiva (RVP) Správně formulované výukové cíle Analýza učiva: pojmy nové a opěrné Mezipředmětové vztahy Teoretická příprava na hodinu (např. výklad) Aktivizace žáků Kontrolní otázky na závěr hodiny Náměty na praktická cvičení a exkurze vztahující se k tématu

BIOLOGIE ČLOVĚKA Očekávané výstupy Žák určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla Učivo fylogeneze a ontogeneze člověka - rozmnožování člověka anatomie a fyziologie - stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy (opěrná, pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací a rozmnožovací, řídící), vyšší nervová činnost, hygiena duševní činnosti nemoci, úrazy a prevence - příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při léčení běžných nemocí; závažná poranění a život ohrožující stavy životní styl - pozitivní a negativní dopad na zdraví člověka

Přehled témat ke zpracování Fylogeneze člověka Prenatální vývoj člověka Postnatální vývoj člověka Tkáně Kosterní soustava: Krejčí a spol. 20.10. 2014 Svalová soustava : Koschová a spol. 13.10. Oběhová soustava Dýchací soustava : Lavičková a spol. 10.11.2014 Trávicí soustava: Králíková a spol. 3.11. 2014 Vylučovací soustava Kožní soustava: Folovský a spol. 22.9. 2014

Přehled témat ke zpracování 12. Nervová soustava 13. Smyslová soustava: Fárková a spol. 6.10. 2014 14. Pohlavní soustava: Ježková a spol. 27.10. 15. První pomoc: Poláková a spol. 29.9.2014

Přehled skupin Poláková a spol.: Poláková, Jaskulková, Kyjovská Fárková a spol.: Fárková, Pekáčová, Krhovská Folovský a spol.: Folovský, Čápková, Jandásková, Jelínková Ježková a spol.: Světlíková, Drozdová, Ježková Králíková a spol.: Králíková, Podborská, Mazáková Krejčí a spol.: Krejčí, Adámková, Žáková? Koschová a spol.: Koschová, Sedláčková, Lattenbergová Lavičková a spol.: Lavičková, Kluková, Hanáková, Wimmerová?

Literatura na toto téma ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 288 s. ALTMANN, Antonín: Pomůcky pro výuku biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1971, 132s. ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 285 s. ALTMANN, Antonín, HORNÍK, František : Vybrané kapitoly z didaktiky biologie I. 1. vyd., Praha: SPN, 1985, 217 s. DOBRORUKOVÁ Jana a kol.: Člověk a příroda inspirace a projekty: Přírodopis 100 námětů pro tvořivou výuku. Scientia, Praha 2008, 203 s.

Jak bude probíhat Didaktika geologického učiva seminář 90 min středa 16:40 -18:20 učebna 2 2 seminární skupiny – střídají se v suchý a lichý týden 19.9. 2014 exkurze – účast povinná výuka na fakultě: celkem 4 x, možnost 1 absence 17.9. (24.9.), 1.10. (8.10.), 15.10. (22.10.), 29.10. (5.11.) Náplň seminářů: 1) kabinet učitele geologie 2) terénní cvičení a exkurze v geologii 3) minerály a horniny 4) geologická minulost Země

Co si vzít s sebou na exkurzi terénní oblečení, kladivo, sáčky na vzorky, zápisník, fotoaparát Místo konání: okolí Jedovnic Účast povinná Časový rozsah: 9:00 -12:00

Použité obrázky http://zszborovice.cz/upload/prace%20s%20mikroskopem%20(11).jpg http://www.interaktivni-vyuka.cz/foto/463.jpg http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg http://www.tauris.cz/katalog/vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-1 http://www.hrajeme-si.cz/images/pedagogickaliteratura/rvppv.jpg