E NDEMITY, RELIKTY Výukový materiál EK 01 - 07 Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zeměpis na našem gymnáziu
Advertisements

EKOLOGIE.
Počítačová prezentace
Národní parky České republiky
CHRÁNĚNÁ ÚZEMÍ V ČESKÉ REPUBLICE
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výskyt a ochrana v ČR Jitka Uhlíková AOPK ČR
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
CZ.1.07/1.1.10/
Biomy - popis.
Globální cirkulace atmosféry
Zoogeografický areál DEFINICE
Česká republika Geologický vývoj
ČR – PAMÁTKY UNESCO K/41, M/01
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Podnebí ČR Igor Dostal.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Evropa – poloha, povrch 5. ročník
Autor: Mgr. Eliška Nováková
STŘEDNÍ EVROPA Jan Dušek.
Baltské ostrovy Baltské ostrovy s Janem Burianem:
Rozmanitost reliéfu v ČR
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Půdy České republiky Igor Dostal.
Island – země ohně a ledu
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Fytogeografické člení zemského povrchu
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Základní ekologické pojmy
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Tajga Jehličnatý les.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přizpůsobení živočichů prostředí
R OZŠÍŘENÍ ROSTLIN NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
R OZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Střední Evropa Z_127_Evropa_Střední Evropa
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Šumava. Šumava se nachází na jihozápadní hranici České republiky u hranic s Německem a Rakouskem. Šumava se nachází na jihozápadní hranici České republiky.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Marie Polanská NÁZEV:VY_32_INOVACE_18_ Národní park Šumava TÉMATICKÝ.
Soutěž RISK Jižní Amerika Autorem materiálu a všech jeho částí je, není-li uvedeno jinak, Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Význam KRNAPu ● Krkonoše hrály velmi významnou roli při zalednění Evropy při poslední době ledové. Právě o masiv Krkonoš se zastavil severský ledovec a.
FAUNA A FLÓRA AUSTRÁLIE
Chráněné rostliny na Slovácku
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název prezentace (DUMu): List
Endemity a relikty ve flóře ČR
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Česká republika - pohoří
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Světadíly Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Austrálie AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_23_09_Z7_Skála
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

E NDEMITY, RELIKTY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

E NDEMICKÉ TAXONY mají oblast přirozeného výskytu omezenou jen na určité území, na omezený areál mimo dané území se nikde jinde nevyskytují

O MEZENÝ AREÁL má různé měřítko některé druhy označujeme jako evropské endemity např. Abies alba nebo středoevropské endemity např. Aconitum plicatum označují se jako EURYENDEMITY

E NDEMICKÉ TAXONY přítomnost endemitů v květeně daného území bývá nejčastěji spojena: s geologickou izolací např. v horách nebo na ostrovech s časovou izolací

S TENOENDEMITY druhy, které mají areál malý např. ostrov, pohoří nebo jediná lokalita

M ÍRA ENDEMISMU stoupá s nižší zeměpisnou šířkou, čím blíž k rovníku, tím je více endemických taxonů v těchto oblastech

N EOENDEMITY svou roli sehrává i čas všechny endemity na území ČR jsou považovány za NEOENDEMITY, protože vznikly během čtvrtohor

P ALEOENDEMITY vývojově starší druhy označujeme jako PALEOENDEMITY dříve se jednalo o druhy s rozsáhlejším areálem, který se s postupem času zmenšoval

E NDEMITY na území ČR je v současnosti asi 80 endemitů a subendemitů (druhů s převážnou většinou lokalit na našem území) největší zastoupení endemických druhů je v Krkonoších (více než 20)

R ELIKTY JSOU : taxony, jejichž současný výskyt představuje zbytek dřívějšího, mnohem většího rozšíření

R ELIKTY zmenšením areálů těchto taxonů bylo nejčastěji způsobeno výrazným ochlazováním klimatu v souvislosti s nástupem dob ledových

R ELIKTY nejznámější relikt z poslední doby ledové je Rubus chamae morus, který u nás roste jen na rašeliništích v Krkonoších, v severní Evropě je běžným druhem se souvislým porostem

P RACOVNÍ LIST - OPAKOVÁNÍ Které taxony označujeme jako eudemické? Vysvětlete pojmy: euryendemity, stenoendemity, relikty. Jak se mění míra endemismu se zeměpisnou šířkou? Vyskytují se na území ČR nějaké endemity a relikty?

Z DROJ KINCL, Lubomír, Miloslav KINCL a Jana JAKRLOVÁ. Biologie rostlin pro 1. ročník gymnázií. Třetí, upravené vydání – dotisk. Praha: Fortuna, ISBN GERŽA, M. Endemismus v České republice. Rostliny část 1. - ochrana přírody. 2009, roč. 2009, č. 2.