CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk KLASICISMUS CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE 17. století = století vědy nové vědecké postupy založené na matematice jednotné pochopení světa jako celku společenská prestiž vědy – rozvoj výroby a techniky, průmyslová revoluce centra: Londýn a Paříž vývoj dvou rozdílných politických systémů: absolutismus x parlamentarismus v 18. století vzniká tzv. osvícenský absolutismus
K L A S I C I S M U S z latiny classicus = vynikající, vzorový umělecký směr aristokracie vznikl v absolutistické Francii za Ludvíka XIV. a až do konce 18. stol. převládal v Evropě reakce na baroko zdůrazňuje střízlivý rozum, racionalitu, uměřenost a strohý až přísný, ale srozumitelný řád vrcholná forma klasicismu = EMPÍR (1800 – 1830), převažující sloh za Napoleona, větší míra inspirace antikou, měšťanská podoba empíru = BIEDERMEIER
KLASICISTNÍ A EMPÍROVÉ PAMÁTKY
ZNAKY KLASICISMU vzor – antické umění jednotné principy a pevný řád - svazuje uměleckou tvorbu poměrně přísnými pravidly rozumová kázeň krása je v pravdě a přírodě střízlivost a účelnost architektura – elegance, střídmost, harmonie, geometricky řešený (francouzský) park, stavby jsou pravidelné, mají přímé a čisté linie, často mohutná sloupořadí a trojúhelníkové štíty a poměrně střídmou výzdobu, takže působí strohou vznešeností a mohutností, staví se především paláce (Louvre, Černínský palác) a veřejné budovy (Stavovské divadlo), celé čtvrti a plánovitá města (Terezín, Petrohrad), v Rakousku i množství josefinských kostelů, kasárny a první továrny i činžovní domy - Květná zahrada v Kroměříži, Lednice, zámek Dobříš, zámek Veltrusy nebo Krásný dvůr
ZNAKY KLASICISMU malířství – Francisco Goya, N. Poussin sochařství – Antonio Canova (obliba bílého mramoru, z něhož se dělají dokonale propracované busty a pomníky) hudba – Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven literatura – literární žánry se rozdělovaly: vysoké – óda, epos, tragédie, o životě vysokých vrstev nízké – komedie, fraška, bajka, píseň, satira, postavy neurozené, obyčejná témata
PIERRE CORNEILLE (1606 – 1684) francouzský dramatik, básník a lyrik, tvůrce moderní tragédie hrdinské se smírným koncem pocházel ze vznešené rodiny královského advokáta, kvůli otci se stal také advokátem od r. 1647 byl členem francouzské Akademie byl dramatikem urozené společnosti, nikdy se nedostal do konfliktu s mocnými (pěl chválu na Ludvíka XIV., kardinál Richelieu ho přijal do své vybrané autorské družiny) byl ženatý, měl šest dětí dílo: CID – veršovaná tragikomedie, příběh španělského hrdiny Rodriga Díaz de Vivar z 11. století, ve službách krále vítězí nad Maury, základní konflikt: povinnost a rodová čest x láska dvou milenců LHÁŘ, TITUS A BERENIKA, MEDEA, HORATIUS - dramata
JEAN RACINE (1639 – 1699) francouzský básník a dramatik (psal především psychologické tragédie, náměty čerpal z antiky, ale zpracovával je v duchu nové doby) byl synem písaře v solném mlýně, ale ve třech letech se stal úplným sirotkem r. 1673 se stal na přání Ludvíka XIV. členem francouzské Akademie stal se historiografem krále Ludvíka XIV. byl ženatý, měl sedm dětí dílo: FAIDRA – tragédie, milostný příběh, osudová vášeň – láska k nevlastnímu synovi Hippolytovi, ale neopětována (intriky z žárlivosti), Hippolytova smrt, Faidra končí sebevraždou ANDROMACHA, BRITANNICUS, BERENIKA, IFIGENIE – dramata
MOLIÉRE (1622 – 1673) francouzský herec, spisovatel a dramatik, zakladatel klasicistní komedie (autor frašek) vl. jménem Jean-Baptiste Poquelin narodil se v rodině královského čalouníka vystudoval práva proti vůli rodiny se stal komediantem (založil svou vlastní kočovnou společnost, se kterou cestoval po francouzském venkově) od r. 1658 působil na dvoře Ludvíka XIV. pseudonym přijal proto, aby ochránil svou rodinu, neboť divadlo bylo ve Francii opovrhováno a církví pronásledováno přestože ho král chránil, nenalezl u dvora klid (neustálé spory s církví, dvořanské intriky) zemřel na tuberkulózu při představení své poslední hry Zdravý nemocný jeho díla byla v tehdejší době velmi odvážná zejména v kritice mravů a společenských poměrů
MOLIÉROVO DÍLO Tartuffe neboli Pokrytec – satirická veršovaná komedie, kritika církve, úlisnosti, donašečství, svatoušek Tartuffe se vetře do přízně zámožného měšťana Orgona a postupně ovládne celou jeho rodinu, Orgon mu věří a dá mu svou dceru i majetek, jeho odhalení přichází pozdě, Tartuffe Orgona vyhání z domu a dostává ho do vězení, nakonec je Tartuffe odhalen a zatčen - hra míří na církev a byla až do roku 1669 zakázána Don Juan anebo Kamenná hostina – tragikomedie, útočí na církev a pokrytectví, oblíbený námět o španělském svůdci žen Misantrop aneb Zamilovaný mrzout – veršovaná komedie, ze vzdělaného člověka společnost učiní nepřítele lidstva Lakomec - nejznámější Molièrova komedie, jejímž titulním hrdinou je vdovec, lichvář a necitelný lakomec Harpagon, který je pro peníze schopen obětovat vše, i rodinu a děti, ztráta jeho bohatství pro něj představuje ztrátu smyslu bytí a ztrátu zdravého rozumu Zdravý nemocný – komedie s titulní postavou měšťáckého sobce a hloupého hypochondra, útok na šarlatánství lékařů, vypočítavost Zamilovaný doktor, Amfitryon, Jiří Dudek aneb Napálený manžel, Měšťák šlechticem
JEAN DE LA FONTAINE (1621 – 1695) francouzský bajkař a básník pocházel z měšťanské rodiny studoval na koleji, kde se skvěle naučil latinsky 18 měsíců strávil v klášteře, nakonec vystudoval práva (r. 1649 získal titul) - v průběhu studií se oženil, ale nikdy nebyl dobrý manžel a později ani otec r. 1652 se stal správcem vod a lesů ve svém kraji (převzal práci svého otce) r. 1684 byl zvolen do francouzské Akademie velmi rád četl a scházel se s přáteli dílo: BAJKY – 12 knih, alegorie, příběhy zvířat (nositelů lidských vlastností), kritika lstivosti, pokrytectví, směšnosti dvorských mravů a intrik, živý obraz francouzské společnosti 17. století
CHARLES PERRAULT (1628 – 1703) francouzský sběratel folkloru, vydavatel pohádek, básník a prozaik, literární teoretik narodil se jako nejmladší ze čtyř synů bohatého právníka vystudoval práva r. 1658 se stal prvním komisařem Ludvíka XIV. r. 1671 byl přijat do francouzské Akademie, později se stává jejím knihovníkem byl ženatý, měl čtyři děti dílo: POHÁDKY MÉ MATKY HUSY – název připomíná legendární matku Karla Velikého Bertu, která prý měla od samého předení "husí nohu„, sbírka obsahuje pohádky z ústního podání i od různých autorů, mezi nimi je např. Popelka, Červená karkulka, Šípková Růženka, Kocour v botách, Modrovous, Paleček a další
ITALSKÉ NÁRODNÍ DRAMA commedia dell´arte 17. – 18. století měšťanská komedie, typ improvizovaného divadla profesionální herci improvizovali dialog postavy – rozdělují se do tří skupin (vecchi – páni, innamorati – milenci, zanni – sluhové), ustálené typy, charakterizované stálým kostýmem a maskou (harlekýn, kolombína, pantalone, dottore) komická pantomima akrobatické výstupy obhroublé scény, vulgární jazyk opak vznešené klasicistní komedie
CARLO GOLDONI (1707 – 1793) SLUHA DVOU PÁNŮ – commedia dell´arte italský dramatik, reformátor italského divadla (zrušil masky a tradiční kostýmy, omezil pantomimu, zavedl pevný text) narodil se v zámožné lékařské rodině po studiu práv si otevřel advokátní praxi v Benátkách r. 1736 se oženil s bohatou dívkou, zanechal advokacie a věnoval se výhradně divadlu (kočoval s divadelní společností po celé Itálii) r. 1763 odjel do Paříže, kde se stal vychovatelem královských dcer po Francouzské revoluci přišel o část svého majetku a zemřel v chudobě dílo: SLUHA DVOU PÁNŮ – commedia dell´arte POPRASK NA LAGUNĚ – tzv. komedie prostředí
ZDROJE http://continent.cz/referat/86/umeni-v-klasicismu/ http://www.pruvodce.com/hrady_zamky_pohlednice/napsani.php3?id_poh=1574 http://go.rajce.idnes.cz/pariz2009/ http://kiri12.blog.cz/0911/nabytok-empiru http://lide.gymcheb.cz/~pakucer/klasicismus_a_emp%EDr.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Pierre_Corneille http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_Racine http://cs.wikipedia.org/wiki/Moli%C3%A9re http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_de_La_Fontaine http://cs.wikipedia.org/wiki/Charles_Perrault http://cs.wikipedia.org/wiki/Carlo_Goldoni https://cs.wikipedia.org/wiki/Klasicismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Commedia_dell%27arte