CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE _17 Klasicistní umění
Advertisements

Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:9.12.
Autor: Pokorná Martina
Klasicismus a empír Pro žáky 8. ročníku ZŠ
KLASICISMUS.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Klasicismus a romantismus
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. B. Molièra…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
Romantismus.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KLASICISMUS EMPÍR.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
Závěr 18. století – poč. 19. století
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
KLASICISMUS VY_32_INOVACE_ 15 Klasicismus.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Carlo Goldoni Anna Bartošová, C1B
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasicismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
2. Sentimentalismus a preromantismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Ivan Andrejevič Krylov
2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač.
KLASICISMUS (18. stol. – přelom 18. – 19. st.,
2. V zajetí řádu klasicismu
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Molière Anna Coufalová C1B.
William Shakespeare.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _03 Osobnosti klasicismu Téma: Dějepis 8. ročník.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
KLASICISMUS A EMPÍR od poloviny 18.století k počátku 19. století.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Klasicismus - literatura made by M & H Bulín, J Korec, D Smolík, K Mourková, M Votíková KVINTA | 2008.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Klasicismus a osvícenství
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Rytířská hrdinská epika
VY_32_INOVACE_
Světoví hudební skladatelé
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: Základní škola Netvořice
Klasicismus Konec 18. stol. Autor: Lenka Mulačová
KLASICISMUS Přelom 18./19. STOLETÍ.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Osvícenství, klasicismus
Transkript prezentace:

CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk KLASICISMUS CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk

SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE 17. století = století vědy nové vědecké postupy založené na matematice jednotné pochopení světa jako celku společenská prestiž vědy – rozvoj výroby a techniky, průmyslová revoluce centra: Londýn a Paříž vývoj dvou rozdílných politických systémů: absolutismus x parlamentarismus v 18. století vzniká tzv. osvícenský absolutismus

K L A S I C I S M U S z latiny classicus = vynikající, vzorový umělecký směr aristokracie vznikl v absolutistické Francii za Ludvíka XIV. a až do konce 18. stol. převládal v Evropě reakce na baroko zdůrazňuje střízlivý rozum, racionalitu, uměřenost a strohý až přísný, ale srozumitelný řád vrcholná forma klasicismu = EMPÍR (1800 – 1830), převažující sloh za Napoleona, větší míra inspirace antikou, měšťanská podoba empíru = BIEDERMEIER

KLASICISTNÍ A EMPÍROVÉ PAMÁTKY

ZNAKY KLASICISMU vzor – antické umění jednotné principy a pevný řád - svazuje uměleckou tvorbu poměrně přísnými pravidly rozumová kázeň krása je v pravdě a přírodě střízlivost a účelnost architektura – elegance, střídmost, harmonie, geometricky řešený (francouzský) park, stavby jsou pravidelné, mají přímé a čisté linie, často mohutná sloupořadí a trojúhelníkové štíty a poměrně střídmou výzdobu, takže působí strohou vznešeností a mohutností, staví se především paláce (Louvre, Černínský palác) a veřejné budovy (Stavovské divadlo), celé čtvrti a plánovitá města (Terezín, Petrohrad), v Rakousku i množství josefinských kostelů, kasárny a první továrny i činžovní domy - Květná zahrada v Kroměříži, Lednice, zámek Dobříš, zámek Veltrusy nebo Krásný dvůr

ZNAKY KLASICISMU malířství – Francisco Goya, N. Poussin sochařství – Antonio Canova (obliba bílého mramoru, z něhož se dělají dokonale propracované busty a pomníky) hudba – Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven literatura – literární žánry se rozdělovaly: vysoké – óda, epos, tragédie, o životě vysokých vrstev nízké – komedie, fraška, bajka, píseň, satira, postavy neurozené, obyčejná témata

PIERRE CORNEILLE (1606 – 1684) francouzský dramatik, básník a lyrik, tvůrce moderní tragédie hrdinské se smírným koncem pocházel ze vznešené rodiny královského advokáta, kvůli otci se stal také advokátem od r. 1647 byl členem francouzské Akademie byl dramatikem urozené společnosti, nikdy se nedostal do konfliktu s mocnými (pěl chválu na Ludvíka XIV., kardinál Richelieu ho přijal do své vybrané autorské družiny) byl ženatý, měl šest dětí dílo: CID – veršovaná tragikomedie, příběh španělského hrdiny Rodriga Díaz de Vivar z 11. století, ve službách krále vítězí nad Maury, základní konflikt: povinnost a rodová čest x láska dvou milenců LHÁŘ, TITUS A BERENIKA, MEDEA, HORATIUS - dramata

JEAN RACINE (1639 – 1699) francouzský básník a dramatik (psal především psychologické tragédie, náměty čerpal z antiky, ale zpracovával je v duchu nové doby) byl synem písaře v solném mlýně, ale ve třech letech se stal úplným sirotkem r. 1673 se stal na přání Ludvíka XIV. členem francouzské Akademie stal se historiografem krále Ludvíka XIV. byl ženatý, měl sedm dětí dílo: FAIDRA – tragédie, milostný příběh, osudová vášeň – láska k nevlastnímu synovi Hippolytovi, ale neopětována (intriky z žárlivosti), Hippolytova smrt, Faidra končí sebevraždou ANDROMACHA, BRITANNICUS, BERENIKA, IFIGENIE – dramata

MOLIÉRE (1622 – 1673) francouzský herec, spisovatel a dramatik, zakladatel klasicistní komedie (autor frašek) vl. jménem Jean-Baptiste Poquelin narodil se v rodině královského čalouníka vystudoval práva proti vůli rodiny se stal komediantem (založil svou vlastní kočovnou společnost, se kterou cestoval po francouzském venkově) od r. 1658 působil na dvoře Ludvíka XIV. pseudonym přijal proto, aby ochránil svou rodinu, neboť divadlo bylo ve Francii opovrhováno a církví pronásledováno přestože ho král chránil, nenalezl u dvora klid (neustálé spory s církví, dvořanské intriky) zemřel na tuberkulózu při představení své poslední hry Zdravý nemocný jeho díla byla v tehdejší době velmi odvážná zejména v kritice mravů a společenských poměrů

MOLIÉROVO DÍLO Tartuffe neboli Pokrytec – satirická veršovaná komedie, kritika církve, úlisnosti, donašečství, svatoušek Tartuffe se vetře do přízně zámožného měšťana Orgona a postupně ovládne celou jeho rodinu, Orgon mu věří a dá mu svou dceru i majetek, jeho odhalení přichází pozdě, Tartuffe Orgona vyhání z domu a dostává ho do vězení, nakonec je Tartuffe odhalen a zatčen - hra míří na církev a byla až do roku 1669 zakázána Don Juan anebo Kamenná hostina – tragikomedie, útočí na církev a pokrytectví, oblíbený námět o španělském svůdci žen Misantrop aneb Zamilovaný mrzout – veršovaná komedie, ze vzdělaného člověka společnost učiní nepřítele lidstva Lakomec - nejznámější Molièrova komedie, jejímž titulním hrdinou je vdovec, lichvář a necitelný lakomec Harpagon, který je pro peníze schopen obětovat vše, i rodinu a děti, ztráta jeho bohatství pro něj představuje ztrátu smyslu bytí a ztrátu zdravého rozumu Zdravý nemocný – komedie s titulní postavou měšťáckého sobce a hloupého hypochondra, útok na šarlatánství lékařů, vypočítavost Zamilovaný doktor, Amfitryon, Jiří Dudek aneb Napálený manžel, Měšťák šlechticem

JEAN DE LA FONTAINE (1621 – 1695) francouzský bajkař a básník pocházel z měšťanské rodiny studoval na koleji, kde se skvěle naučil latinsky 18 měsíců strávil v klášteře, nakonec vystudoval práva (r. 1649 získal titul) - v průběhu studií se oženil, ale nikdy nebyl dobrý manžel a později ani otec r. 1652 se stal správcem vod a lesů ve svém kraji (převzal práci svého otce) r. 1684 byl zvolen do francouzské Akademie velmi rád četl a scházel se s přáteli dílo: BAJKY – 12 knih, alegorie, příběhy zvířat (nositelů lidských vlastností), kritika lstivosti, pokrytectví, směšnosti dvorských mravů a intrik, živý obraz francouzské společnosti 17. století

CHARLES PERRAULT (1628 – 1703) francouzský sběratel folkloru, vydavatel pohádek, básník a prozaik, literární teoretik narodil se jako nejmladší ze čtyř synů bohatého právníka vystudoval práva r. 1658 se stal prvním komisařem Ludvíka XIV. r. 1671 byl přijat do francouzské Akademie, později se stává jejím knihovníkem byl ženatý, měl čtyři děti dílo: POHÁDKY MÉ MATKY HUSY – název připomíná legendární matku Karla Velikého Bertu, která prý měla od samého předení "husí nohu„, sbírka obsahuje pohádky z ústního podání i od různých autorů, mezi nimi je např. Popelka, Červená karkulka, Šípková Růženka, Kocour v botách, Modrovous, Paleček a další

ITALSKÉ NÁRODNÍ DRAMA commedia dell´arte 17. – 18. století měšťanská komedie, typ improvizovaného divadla profesionální herci improvizovali dialog postavy – rozdělují se do tří skupin (vecchi – páni, innamorati – milenci, zanni – sluhové), ustálené typy, charakterizované stálým kostýmem a maskou (harlekýn, kolombína, pantalone, dottore) komická pantomima akrobatické výstupy obhroublé scény, vulgární jazyk opak vznešené klasicistní komedie

CARLO GOLDONI (1707 – 1793) SLUHA DVOU PÁNŮ – commedia dell´arte italský dramatik, reformátor italského divadla (zrušil masky a tradiční kostýmy, omezil pantomimu, zavedl pevný text) narodil se v zámožné lékařské rodině po studiu práv si otevřel advokátní praxi v Benátkách r. 1736 se oženil s bohatou dívkou, zanechal advokacie a věnoval se výhradně divadlu (kočoval s divadelní společností po celé Itálii) r. 1763 odjel do Paříže, kde se stal vychovatelem královských dcer po Francouzské revoluci přišel o část svého majetku a zemřel v chudobě dílo: SLUHA DVOU PÁNŮ – commedia dell´arte POPRASK NA LAGUNĚ – tzv. komedie prostředí

ZDROJE http://continent.cz/referat/86/umeni-v-klasicismu/ http://www.pruvodce.com/hrady_zamky_pohlednice/napsani.php3?id_poh=1574 http://go.rajce.idnes.cz/pariz2009/ http://kiri12.blog.cz/0911/nabytok-empiru http://lide.gymcheb.cz/~pakucer/klasicismus_a_emp%EDr.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Pierre_Corneille http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_Racine http://cs.wikipedia.org/wiki/Moli%C3%A9re http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_de_La_Fontaine http://cs.wikipedia.org/wiki/Charles_Perrault http://cs.wikipedia.org/wiki/Carlo_Goldoni https://cs.wikipedia.org/wiki/Klasicismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Commedia_dell%27arte