Administrativní budovy TYPOLOGIE TYPOLOGIE ADMINISTRATIVNÍCH BUDOV -Vítová, Kuková, Kaizr, Uhrínová-
OBSAH 1. NÁZVOSLOVÍ 2. URBANISTICKÉ POŽADAVKY 3. KATEGORIE ADMINISTRATIVNÍCH BUDOV - OBECNĚ - KANCELÁŘE - JEDNACÍ A SHROMAŽĎOVACÍ PROSTORY - KOMUNIKACE - HYGIENICKÁ ZAŘÍZENÍ - ŠATNY OSTATNÍ PROSTORY 4. POŽADAVKY NA VNITŘNÍ PROSTŘEDÍ 5. NORMATIVNÍ ODKAZY
1. NÁZVOSLOVÍ ADMINISTRATIVNÍ BUDOVA - stavební objekt obsahující nejméně na 50% své užitkové plochy kanceláře PRACOVNA - stavebně vymezený prostor, určený k umístnění pracovišť PRACOVIŠTĚ - prostor určený pro administrativní činnost jednoho pracovníka a k umístnění pracovní plochy a dalšího zařízení. pozn. 1. V kancelářích velkoprostorových, kombinovaných a flexibilních se k základnímu prostoru pracoviště připočítává podíl ze společně používaných prostorů téže kanceláře 2. V kancelářích buňkových tvoří každé pracoviště souvislý a vymezený prostor
2. URBANISTICKÉ POŽADAVKY ČSN 73 0802 ORIENTACE BUDOV - doporučená- SZ, S, SV - při orientací oken kanceláří směrem na osluněné strany -Z, JZ, J- se musí navrhnout vhodná technická opatření k vyloučení přímého dopadu slunečního záření na pracovní plochu DOCHÁZKOVÉ VZDÁLENOSTI PRO UŽIVATELE - krátkodobé parkování- do 100 m - dlouhodobé parkování- do 200 m nutnost zařídit potřebný počet parkovacích míst pro zaměstnance i návštěvníky
Parkovací stání
3. KATEGORIE ADMINISTRATIVNÍCH BUDOV
Univerzální schéma
Prostory administrativních budov HLAVNÍ pracovny VEDLEJŠÍ vstupní prostory shromažďovací prostory hygienická zařízení šatny hospodářská zařízení KOMUNIKACE chodby schodiště výtahy
Hlavní prostory administrativní a technické kanceláře, účtárny, podatelny, kreslírny, rýsovny, laboratoře jednací síně a konferenční místnosti pro max. 24 osob studovny, knihovny, archívy, kartotéky pracovny (podle počtu osob): 1. SAMOSTATNÉ - obsahují 1 vždy pracoviště 2. SDRUŽENÉ - obsahují vždy 2 pracoviště 3. SPOLEČNÉ - 2 až 8 pracovišť 4. SÁLOVÉ - více než 8 pracovišť 5. VELKOPROSTOROVÉ - obsahují větší počet pracovišť všech druhů
Kanceláře plošné a prostorové požadavky volná podlahová plocha pro jednoho zaměstnance musí být minimálně 5 m² (mimo zařízení a spojovací cesty) prostory o celkové podlahové ploše menší než 50 m² musí mít, pokud to technologie nevylučuje, zrakové spojení s prostorami sousedními okny, průhledy a podobně
Hlavní prostory Samostatné pracovny - vždy 1 pracoviště ve stavebně vymezeném prostoru A. ŘEDITELSKÉ - pro hlavní pracovníky s reprezentativním vybavením - konferenční zařízení pro 4-8 osob ADMINISTRATIVNÍ - pro vedoucí a administrativně správní pracovníky - konferenční zařízení pro 2-4 osob TECHNICKÉ - pro vedoucí a technické pracovníky - s možností umístnění psacího stolu a konferenčního zařízení pro 2-4 osoby
příklady řešení samostatných pracoven
Hlavní prostory Sdružené pracovny - vždy 2 pracoviště v jednom stavebně vymezeném prostoru - pracoviště jsou řazená za sebou ve směru rovnoběžném s okenní obvodovou stěnou
Hlavní prostory Společné pracovny - obsahuji více než 2 pracovitě, nejvýše však 8- v jednom stavebně vymezeném prostoru - varianty: PÍSAŘSKÉ - max.4 pracoviště ADMINISTRATIVNÍ - max. 8 pracovišť KRESLIČSKÉ - max. 8 pracovišť TECHNICKÉ - max. 8 pracovišť
Hlavní prostory Velkoprostorové pracovny obsahují větší počet pracovišť všech druhů, která jsou v půdorysu libovolně situována do skupin dle potřeb organizace provozu skupiny pracovišť- odděleny většími odstupy, zástěnami, květinami nutnost prostor vybavit akusticky pohltivými materiály pro stropy, stěny, podlahy min. 50 pracovišť min. rozměr pracovny 20x20 m
půdorysy velkoprostorových kanceláří půdorysy buňkových kanceláří s různým počtem traktů
Vedlejší prostory SHROMAŽĎOVACÍ MÍSTNOSTI SHROMAŽĎOVACÍ PROSTORY- konferenční místnosti, zasedací síně, přednáškové síně, obřadní síně, jednací síně KONFERENČNÍ MÍSTNOSTI - kapacita pro cca 10-30 pracovníků na každých 200-300 stálých pracovišť - na 1 osobu cca 1,0-1,5 m² ZASEDACÍ SÍNĚ - na 1 osobu cca 0,8-1,2 m² podlahové plochy - velikost- pro 20-50 % stálých pracovišť v budově - když je kapacita vyšší než 100-150 osob - navrhovat pódium, předsednický stůl PŘEDNÁŠKOVÉ SÍNĚ - 1,2 m² na 1 posluchače OBŘADNÍ SÍNĚ - řešit se samostatným vstupem pro návštěvníky JEDNACÍ SÍNĚ - vedla síně zřízená poradní místnost s vlastním vstupem pro soudcovský sbor
Vedlejší prostory VSTUPNÍ PROSTORY HOVORNY STANOVIŠTĚ VRÁTNÉHO vstup- chráněn- zapuštěn dovnitř objektu nebo markýzou vstupní hala- velikost cca 0,2-0,4 m2 na 1 zaměstnance HOVORNY místnosti pro 4-8 osob umístněné za vrátnici , oddělen od prostorů administrativní části STANOVIŠTĚ VRÁTNÉHO v návaznosti místnost pro odpočinek informační služby umístnit tak, aby čekající nebránil ve výhledu vrátného na schodiště a výtahy
HYGIENICKÁ ZAŘÍZENÍ - v každém podlaží s kancelářskými pracovišti - počet osob = počet kancelářských pracovišť + kapacita jednacích a shrom. prostorů - předpoklad 50% žen a 50% mužů (pokud není zadáno) - umyvadlo na 1-4 WC, doporučení : 1 umyvadlo na 2 WC - dveře kabin otvíratelné ven - samostatně pro ženy a pro muže - kancelářská pracoviště s kapacitou do 5 osob – společné hygienické zařícení (pisoár umístěn v samostatné kabině) - pokud v budově pracuje více než 50 žen - navrhuje se kabina na osobní hygienu - na každých 300 žen 1 kabina
počty hygienických zařízení pro kancelářské pracoviště počty hygienických zařízení pro jednací a shromažďovací prostory
pro odkládání svrchního ošacení - buňkové kanceláře ŠATNY pro odkládání svrchního ošacení - buňkové kanceláře - šatní skříně: volné/zabudované - velkoprostorové, kombinované, flexibilní kanceláře - skupiny šatních skříní - šatny – větrané, uzavíratelné skříňky, min. 0,6m2/pracovníka jednotné firemní ošacení větrané, oddělené pro ženy a muže, uzavíratelné skříňky, min. 0,6m2/pracovníka šatny s obsluhou pro jednací a shromažďovací prostory - (na kapacitu 50-100% míst) - šatny s obsluhou pro jednací a shromažďovací prostory se navrhuji na kapacitu 50- 70% počtu návštevníků - 1 bm délky pultu na cca 40 návštevníků, před pultem volný prostor 1,5 m - na 1 pracovníka cca 0,6-0,8 m2
ČAJOVÉ KUCHYŇKY PROSTORY PRO ODDECH má být na každém podlaží- samostatný větraný prostor vybavení: vařič, pracovní deska, chladnička, dřez k jejich účelu nesmí být používaná hygienická zařízení ani komunikace PROSTORY PRO ODDECH návaznost na kuchyňku, nejméně 5 sedadel na 100 pracovníků, 1 umývadlo na 25 sedadel pozn. v podlaží s technickými pracovny se doporučuje umístnit místnost sloužící jako umývárna nářadí
KUŘÁCKÉ KABINY vysoce efektivní filtrace tabákového kouře- odstranění 99,9% veškerých škodlivých plynů a částic tabákového kouře (nikotin a formaldehyd) - dostupné v různých modelech – kapacita 3 až 20 osob - bezzápachový popelník na tisíce cigaretových nedopalků - bez zásahů do stávajících klimatizačních a vzduchotechnických systémů - Push-pull systém odstraňující veškerý obtěžující tabákový kouř
Komunikace - bezbariérový přístup do všech místností a prostorů určených pro užívání veřejnosti - požární únikové cesty CHODBY - min. 1600 mm - chodby a komunikační koridory v kancelářích (velkoprostorových,…) - min. 1200 mm - vedlejší a spojovací chodby a koridory (dodržení manévrovacího prostoru 1200x1500mm pro invalidní vozík) - doporučené rozšíření chodby - při její délce nad 30 m
SCHODIŠTĚ (vyhláška č.369/2001 Sb.) min. šířka schodišťového ramene- 1200 mm - ve všech ramenech téhož schodiště stejný počet stupňů - počet stupňů za sebou - min. 3 a max. 16 - sklon schodišťového ramene max. 28° - výška stupně max. 160mm, šířka stupně min. 310mm - stupnice a podstupnice k sobě kolmé průchodná šířka schodišťového ramene min. 1500mm VÝTAHY bezbariérové zpřístupnění všech podlaží min. výtah pro 6 osob - Hlediska při stanovení počtu a druhu prostředků vertikální přepravy: 1. přepravní kapacita výtahů/výtahových skupin (13-20% z celkového počtu osob v budově za dobu 5 min.) 2. výtahový interval- 20-50 vteřin – i při obousměrném typu provozu – např. doba prac. přestávky
4. POŽADAVKY NA VNITŘNÍ PROSTŘEDÍ POŽADAVKY PRO OSOBY S OMEZENOU SCHOPNOSTI POHYBU A ORIENTACE - v administrativních budovách s více než 20 zaměstnanci musí být zajištěny podmínky pro jejich zaměstnávaní - v částech budov určených pro užívaní veřejností musí být zajištěny podmínky pro jejich přístup a užívaní
konstrukční výška je proměnlivá- pohybuje se v rozmezí 3,6 - 4,6 m pro pracovny o ploše do 50 m² a rekonstrukce- min. světlá výška 2,7 m (při nižší dochází k průvanu z VZT) pro pracovny o ploše nad 50 m² - min. světlá výška 3,0 m
na pracovištích musí na jednoho zaměstnance připadnout nejméně: - 12 m³ vzdušného prostoru při práci vykonávané v sedě - 15 m³ vzdušného prostoru při práci vykonávané ve stoje - 18 m³ vzdušného prostoru při těžké tělesné práci Pokud nejsou splněny normové hodnoty pro denní nebo sdružené osvětlení - 20 m³ vzdušného prostoru při práci vykonávané v sedě - 25 m³ vzdušného prostoru při práci vykonávané ve stoje - 30 m³ vzdušného prostoru při těžké tělesné práci pozn. uvedené prostorové požadavky se nevztahují na ovládací stanoviště a kabiny strojního zařízení, boxy pokladen a podobná zařízení.
OSVĚTLENÍ AKUSTIKA - denní osvětlení - levnější, příjemné pro zrak - umělé osvětlení (žárovky, zářivky, apod.) – stálá intenzita a barva, rovnoměrnost - kombinované osvětlení - požadavky – správný směr, rovnoměrnost a stálost osvětlení, redukce oslnění, barva světla intenzita cca 500 lx AKUSTIKA - u kancelářských prací by neměl limit přesáhnout mez 65 dB
Dispoziční zásady častá proměnlivost prostoru, vyžadující změny v seskupení řešení administrativní budovy má umožňovat změny velikosti pracoven nebo vzájemné změny v rozsahu: Pracoviště dispozičně řešit tak, aby světlo dopadalo z levé strany v rozmezí 30˚ od kolmice k oknu nejekonomičtější je trojtraktová dispozice s využitím středního traktu pro komunikace a vnějších traktů pro pracovny dispoziční dvoutrakt vhodný pro laboratorní a speciální provozy jednotrakt pro sálové prostory s čelním nástupem výškové budovy- pětitraktové dispozice se systémem dvou chodeb dispozice- ovlivněná správnou volbou půdorysné osnovy svislých podpor, počtem traktů a jejich hloubkami vhodná volba systému horizontálních a vertikálních komunikací
5. NORMATIVNÍ ODKAZY http://www.wikiarch.cz/wiki/category/typologie/administrativni-budovy/ ČSN 73 5305- Administrativní budovy ČSN EN 12464-1 Světlo a osvětlení- Osvětlení pracovních prostorů Vyhláška č. 26/1999 Sb. hl. m. Prahy o obecných technických požadavcích na výstavbu ČSN 73 4108 Šatny, umývárny a záchody ČSN 73 0843 Požární bezpečnost staveb
Děkujeme za pozornost. TYPOLOGIE ADMINISTRATIVNÍCH BUDOV -Vítová, Kuková, Kaizr, Uhrínová-