Cvičení 3-4 Procedury, funkce,řetězce. Procedury Procedura Procedura Procedura je podprogram, který mění stav programu (změnou stavu proměnných nebo změnou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Programování funkcí v Excelu (pole)
Programování funkcí v Excelu
Programování v Pascalu
Algoritmizace od algoritmu k Pascalu.
Vnitřní řazení v poli (in sito)
1 Vnitřní řazení s využitím dynamických struktur Tvorba spojového seznamu je vcelku triviální záležitostí: a)Vytvořím prázdný seznam příkazem LIST:=nil.
Fronta - a)Implementace s využitím statických struktur (pole) b)Implementace s využitím dynamických struktur (spojového seznamu) odebírá se ze začátku.
1/12 ALGO – Algoritmizace 5. cvičení 1.ročník, ZS Ing. Zdena DOBEŠOVÁ, Ph.D.
ALGO – Algoritmizace 7. cvičení 1.ročník, ZS Ing. Zdena DOBEŠOVÁ, Ph.D.
Programování v Pascalu Přednáška 8
Programování v Pascalu Přednáška 4
Programování v Pascalu Přednáška 2
Programování v Pascalu Přednáška 10 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 6
Programování v Pascalu Přednáška 3
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 9 RNDr. Hana Havelková.
Algoritmizace a programování Datové typy v Delphi - 05
Algoritmizace a programování Podprogramy v Delphi - 10
9. Jednotka - unit Jednotky jsou základem modulárního programování v pascalu. Mohou sloužit jako knihovny, které lze připojovat k různým programům bez.
První přednáška ( ) 1. Úvod (účel předmětu a cíl výuky) 2. Karta předmětu ( literatura) 3. Počítačové prostředí.
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
Základy Visual Basicu.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_15 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
1 Vyhledávání Principy vyhledávání Klasifikace klíče:  Interní klíč – je součástí prohlížených záznamů  Externí klíč – není jeho součástí, je jím např.
Algoritmizace a programování
Informatika I 3. přednáška
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
Podmienený príkaz. Kĺúčové slová  Pro podmínky se v Pascalu používají klíčové příkazy IF, THEN a ELSE.  Také se jim říká „príkaz vetvenia"..  Příkaz.
Algoritmy a programovací techniky
Úvod do Pascalu. Co je Pascal? vyšší programovací jazyk poskytuje prostředky pro popis algoritmů, které odrážejí povahu řešených problémů, a nikoliv technickou.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – OPAKOVANÝM VÝBĚREM NEJVĚTŠÍHO PRVKU (SELECTSORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – PŘÍMOU VÝMĚNOU (BUBBLESORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova.
Cvičení.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
5. Procedury a funkce Procedura je samostatně odladěný algoritmus, v programu může být volána vícekrát. Dvojí terminologie - rozlišujeme procedury a funkce.
Informatika I 7. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Informatika I 8. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
VISUAL BASIC PRALG.
Programovací jazyk PASCAL
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Objektově orientované programování - cvičení 1
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
STROMY Datová struktura sestávající z uzlů
10. Dynamické proměnné Dynamická proměnná se nezavádí deklarací proměnných, ale vzniká za běhu programu provedením speciálního příkazu. Nemá přidělen žádný.
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
KIV/PPA1 cvičení 9 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Třída String a její metody –Řetězce a operace s nimi.
BINÁRNÍ STROM Vytvořte program, který bude vytvářet "binární strom". Každý prvek bude definován z klávesnice svým obsahem a dvěma dalšími proměnnými, které.
6. Typ záznam Strukturovaný datový typ - znamená spojení několika elementů stejného nebo různých typů do jedné proměnné. Např. pole je strukturovaný datový.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Pascal – if Mgr. Lenka Švancarová.
4. Typ pole 4.1 Jednorozměrná pole
Pascal – cyklus while Mgr. Lenka Švancarová.
VISUAL BASIC PRALG.
Cvičení 2 Podmíněné příkazy, cykly. Podmíněné příkazy Podmínka – jakýkoliv logický výraz ( a=1,……..) ( a=1,……..) Příkaz – vlastní instrukce, která se.
Algoritmy Úkol: Vytvořte algoritmus pro zadání PIN do mobilu.
Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 2.hodina
Databázové systémy a SQL
Opakování základních příkazů a syntaxí v programovacím jazyce Pascal
Podprogramy.
Juliovy množiny 1.
program TextovySoubor;
Juliovy množiny.
CU01 Informatika II 2/13 Základy algoritmizace
Transkript prezentace:

Cvičení 3-4 Procedury, funkce,řetězce

Procedury Procedura Procedura Procedura je podprogram, který mění stav programu (změnou stavu proměnných nebo změnou stavu obrazovky). Syntaxe procedure ident_proc(seznam parametrů); procedure ident_proc

var p: integer; z: char; procedure vypisZnaku(znak: char; pocet: integer); var i: integer; begin for i := 1 to pocet do begin write(znak); end; begin write('Zadej znak:'); readln(z); write('Zadej pocet (cislo):'); readln(p); vypisZnaku(z, p); readln; end.

type TVektor=array[1..100] of real; procedure SoucetVektoru(N:integer; var X,Y,Z:TVektor); {N je dimenze vektoru, X a Y jsou vstupni vektory, Z = X+Y} var i:integer; begin for i:=1 to N do Z[i]:=X[i]+Y[i]; end;

Funkce Funkce Funkce Funkce je podprogram, který vrací jednoduchou hodnotu do příkazu, odkud byla volána. Funkce by neměla měnit stav programu. Syntaxe function ident_fce(seznam_parametrů):typ_funkce ; function ident_fce(seznam_parametrů):typ_funkce ; function ident_fce:typ_funkce ;

var s, c1, c2: integer; function soucet(A: integer; B: integer): integer; begin result := A + B; end; begin write('Zadej prvni cislo:'); readln(c1); write('Zadej druhe cislo:'); readln(c2); s := soucet(c1, c2); writeln('Soucet je:', s); readln; end.

const M = 3; // pocet radku N = 5; // pocet sloupcu var matice: array[1..M, 1..N] of integer; i, j: integer; begin writeln('Zadani matice'); for i := 1 to M do for j := 1 to N do begin write('Zadej prvek [',i,',',j,']:'); readln(matice[i,j]); end; writeln('Vypis matice:'); for i := 1 to M do begin for j := 1 to N do write(matice[i,j],' '); writeln; end; readln; end.

Řetězce Definice: Definice: string[max_délka] Vlastnosti: Vlastnosti: Max_délka je celé číslo z intervalu [1, 255]. Řetězec je vlastně jednorozměrné pole znaků. Reprezentace: Reprezentace: Řetězec je uložen v (max_délka + 1) bytech. Nultý byte obsahuje znak, jehož ordinální číslo určuje skutečnou délku řetězce. Konstanta: 'posloupnost znaků' Konstanta: 'posloupnost znaků' Posloupnost znaků může být i prázdná. Pozn.: Typ string bez uvedení délky je standardní typ, který je v Turbo Pascalu totožný s typem string[255]. Od verze Delphi 2 tento typ umožňuje pracovat s delšími řetězci, které jsou reprezentovány jinak, než je uvedeno výše.

Př. řetězce var Zn,Zn1,Zn2:char; S:string[100]; S:string[100]; i,Pocet:integer; i,Pocet:integer; {Urceni poctu vyskytu znaku Zn v retezci S} Pocet:=0; for i:=1 to length(S) do if Zn=S[i] then Pocet:=Pocet+1; if Zn=S[i] then Pocet:=Pocet+1; {Nahrada znaku Zn1 znakem Zn2 v retezci S} for i:=1 to length(S) do if S[i]=Zn1 then S[i]:=Zn2; if S[i]=Zn1 then S[i]:=Zn2;