POČÍTAČOVÉ SIMULACE VE VÝUCE FYZIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Kamila Olševičová, Karel Mls Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové DisCo 2010, 23. – , Plzeň.
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Úvod do počítačových sítí Úvod. Úvod do počítačových sítí •Úvod, síťové protokoly, architektury,standardy •Fyzická úroveň •Linková úroveň •Lokální počítačové.
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Setkání účastníků neformální konsorcia Setkání účastníků neformálního konsorcia Praha Brno
Softwarový systém DYNAST
Tématický okruh: Transport a interakce koloidních částic a nanočástic v horninovém prostředí Autor: Ing. Dana Pelikánová Školitel:Doc. Ing. Jan Šembera,
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_03_FY_C Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Elektrotechnika v hodinách anglického jazyka
Didaktické prostředky
Autor: Miroslav VÁLEK, Horní Bečva 2008 Vedoucí práce: Prof. RNDr. Vít Voženílek,CSc Univerzita Palackého v Olomouci / Přírodovědecká fakulta / Katedra.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Přehledové články Struktura - příklady Duchowski, A breadth-first survey of eye-tracking applications, Behavior Research Mehotds, Instruments&Computers,
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ44 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
11/2011Přednáška č. 31 Řízení sestaveného modelu Obsah předmětu: Počítačová podpora řízení Předmět : Počítačová podpora řízení K126 POPR Obor : E ZS, 2011,
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
O TEVŘENÁ SÍŤ PARTNERSTVÍ NA BÁZI APLIKOVANÉ FYZIKY CZ.1.07/2.4.00/ Vernier a LabVIEW ve vzdálených laboratořích František Látal Katedra experimentální.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Modernizace studia aplikované matematiky na PřF Univerzity Palackého v Olomouci na PřF Univerzity Palackého v Olomouci Streamlining the Applied Mathematics.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Počítačové simulace ve výuce chemie
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Statistická významnost a její problémy
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava Hornicko-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení obor Geografické informační systémy.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Za akademický rok 2012/2013 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Základní fakta Celková částka pro ZŠ a SŠ v republice (mimo hl. město) mil Kč Minimální částka na jeden projekt: 15 mil. Kč Maximální výše podpory.
CV FHS Fakultní setkání, Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
Vzdělávací portál eKabinet.cz a digitální obsah pro střední školy Ing. Richard Valenta
CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE faculty of mathematics and physics Jazyk C# a platforma.NET ZS 2015/2016 Pavel Ježek
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Základní informace o předmětu1. Přednášející: RNDr. Martin Hála, CSc. katedra matematiky, B105, Další informace a soubory ke stažení.
Projekt VEKTOR Jihlava, Scio v oblasti českého školství a vzdělávání od roku na státu nezávislá a státem nefinancovaná společnost do.
Vzdělávací programy projektu „Implementace nové integrovatelné e- learningové infrastruktury do rezortu MV prostřednictvím videokonferenčního řešení“ Registrační.
Čtenářská gramotnost při řešení slovních úloh ve fyzice Praha, Katedra fyziky Rokitanského 62, Hradec Králové Tomáš Jerje.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Jiří Svoboda Gymnázium dr. A. Hrdličky v Humpolci
Didaktické prostředky
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
za akademický rok 2015/2016 Hana Kolářová proděkanka LF UP
Standardy pro základní vzdělávání
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Lesk a bída normalizace
VYUŽITÍ PŘÍSTUPU EHEALTH V LÉČBĚ ZÁVISLOSTI NA TABÁKU
Základy statistiky.
Aerodynamický tunel Střední škola letecká Kunovice,
Transkript prezentace:

POČÍTAČOVÉ SIMULACE VE VÝUCE FYZIKY ZDENĚK PUCHOLT Katedra experimentální fyziky Přírodovědecká fakulta  Univerzity Palackého 17. listopadu 1192/12, Olomouc

Obsah prezentace… Rešerše literatury Pilotní výzkum na GHO & SGO Zařazení a aplikace simulací, jejich klasifikace Vybrané studované články Pilotní výzkum na GHO & SGO Popis, průběh a sledované parametry Konkrétní případ #1 Konkrétní případ #2 Zhodnocení, plány do budoucna Implementace hry GRAPHysics Popis, charakteristika Plánovaný vývoj

Zařazení simulací… REÁLNÝ EXPERIMENT VZDÁLENÝ EXPERIMENT MODELOVÁNÍ SIMULACE MODELOVÁNÍ

SEKUNDÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Aplikace simulací (podle rešerše)... POČÍTAČOVÉ SIMULACE ŠKOLSTVÍ → POŽADAVEK NA ÚROVEŇ → PRIMÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ SEKUNDÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PRŮMYSL PŘÍPRAVA → PRŮPRAVA

Vzrůstající náročnost (implementace, cena) Klasifikace simulací (podle rešerše)... Vzrůstající náročnost (implementace, cena) “KLASICKÉ SIMULACE“ standardní vizuálně interaktivní prostředí pro komunikaci s uživatelem pomocí běžných počítačových periferií “HAPTICKÉ SIMULACE“ vizuálně interaktivní prostředí pro komunikaci s uživatelem pomocí haptických prvků “VYSOCE INTERAKTIVNÍ SIMULACE“ vysoce vizuálně interaktivní prostředí pro komunikaci s uživatelem pomocí haptických a interaktivních prvků “VIRTUÁLNÍ SVĚT 3D“ vysoce vizuálně interaktivní a sociální prostředí pro komunikaci s uživateli pomocí haptických a interaktivních (2D, 3D) prvků

Vzrůstající náročnost (implementace, cena) Klasifikace simulací (podle rešerše)... Vzrůstající náročnost (implementace, cena) “KLASICKÉ SIMULACE“ standardní vizuálně interaktivní prostředí pro komunikaci s uživatelem pomocí běžných počítačových periferií “HAPTICKÉ SIMULACE“ vizuálně interaktivní prostředí pro komunikaci s uživatelem pomocí haptických prvků “VYSOCE INTERAKTIVNÍ SIMULACE“ vysoce vizuálně interaktivní prostředí pro komunikaci s uživatelem pomocí haptických a interaktivních prvků “VIRTUÁLNÍ SVĚT 3-D“ vysoce vizuálně interaktivní a sociální prostředí pro komunikaci s uživateli pomocí haptických a interaktivních (2D, 3D) prvků

Vybrané studované články (1)… GRABOWSKI, Andrzej a Jaros law JANKOWSKI. Virtual Reality-based pilot training for underground coal miners. Safety Science [online]. 2015, vol. 72, s. 310–314. DOI: 10.1016/j.ssci.2014.09.017 BANJANIN, Nikolina, Nikola BANJANIN, Ivan DIMITRIJEVIC a Igor PANTIC. Relationship between internet use and depression: Focus on physiological mood oscillations, social networking and online addictive behavior. Computers in Human Behavior [online]. 2015, vol. 43, s. 308–312. DOI: 10.1016/j.chb.2014.11.013 HURKALA, J, M GALL, R KUTNER a M MACIEJCZYK. Real- time numerical simulation of the Carnot cycle. European Journal of Physics [online]. 2005, vol. 26, issue 5, s. 673–680 [cit. 2015-02-12]. DOI: 10.1088/0143-0807/26/5/001

Vybrané studované články (2)… YALCINALP, Serpil, Nurcan SEN, Gamze KOCER a Fatih KOROGLU. Higher Education Student’s Behaviors as Avatars in a Web based Course in Second Life. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2012, vol. 46, s. 4534–4538. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.06.291 BOULOS, Maged N. Kamel, Lee HETHERINGTON a Steve WHEELER. Second Life: an overview of the potential of 3-D virtual worlds in medical and health education. Health Information and Libraries Journal. 2007, vol. 24, issue 4, s. 233–245. DOI: 10.1111/j.1471-1842.2007.00733.x BAKER, Suzanne C., Ryan K. WENTZ a Madison M. WOODS. Using Virtual Worlds in Education: Second Life as an Educational Tool. Teaching of Psychology. 2009-01-02, vol. 36, issue 1, s. 59–64. DOI: 10.1080/00986280802529079

Pilotní výzkum na GHO & SGO trvání výzkumu: 2014 – dosud různé způsoby začlenění simulací do výuky využití simulací projektu PhET (PHysics Education Technology), University of Colorado-Boulder, USA URL: http://phet.colorado.edu hledání významných parametrů, které mohou ovlivňovat efektivnost počítačových simulací stanovování alternativních hypotéz → hledání přítomnosti významných statistických rozdílů eliminace faktorů negativně ovlivňujících průběh výzkumu

Případ #1 Téma Pohyby v tíhovém poli Země („vrhy“) Doba konání 24. 4. 2014 – 16. 5. 2014 Účastníci 1 třída, 2. roč./IV, všeobecné zaměření Východisko Nové téma, před začátkem absolvování pre-testu, po dokončení post-test Časová dotace 2 vh (2 x 45 min.) simulací pro experimentální skupinu (ES), 2 vh (2 x 45 min.) výpočetních úloh pro kontrolní skupinu (KS), 4 vh (4 x 45 min.) standardní výuky (ES & KS), 1 vh (1 x 45 min.) pro pre-test a post-test (ES & KS).

Případ #1 Simulace pro ES Projectile Motion (PhET, Colorado-Boulder, USA) URL: http://phet.colorado.edu/en/simulation/projectile-motion Stanovené hypotézy (nulová hypotéza, alternativní hypotéza) H0: Mezi žáky vzdělávanými tradičním způsobem a žáky vzdělávanými pomocí počítačových simulací není při testování míry miskonceptů významný statistický rozdíl. H1: Mezi žáky vzdělávanými tradičním způsobem a žáky vzdělávanými pomocí počítačových simulací existuje při testování míry miskonceptů významný statistický rozdíl. Využití populárního testu FCI (Force Concept Inventory) v českém překladu (RNDr. Dana Mandíková, CSc.) URL: http://modeling.asu.edu/R&E/Research.html Využití známých tuzemských sbírek úloh, Fundamentals of Physics (H&R&W),…

Případ #1 BĚŽNÁ VÝUKA PRE-TEST PRÁCE VE SKUPINÁCH POST-TEST FÁZE I FÁZE II PRÁCE VE SKUPINÁCH FÁZE III POST-TEST BĚŽNÁ VÝUKA

KONTROLNÍ SKUPINA (KS) EXPERIMENTÁLNÍ SKUPINA (ES) Případ #1 KONTROLNÍ SKUPINA (KS) EXPERIMENTÁLNÍ SKUPINA (ES) Absolvování pre-testu, post-testu → evaluace skupiny Absolvování pre-testu, post-testu → evaluace skupiny Účast na běžné výuce → shodně s ES → shodně s KS Výuka ve skupinách → stejná časová dotace jako u ES → stejná časová dotace jako u KS Stejné téma, rozsah učiva Řešení předepsaných úvahových a výpočetních úloh Práce se simulací, řešení úloh pomocí simulace

Případ #1

Případ #1

Případ #1

Případ #2 Téma Grafické znázorňování kinematických veličin (s, v, t) Doba konání 20. 11. 2014 – 9. 12. 2014 Účastníci 1 třída, 5. roč./VIII, všeobecné zaměření Východisko Opakování, procvičování „problematického“ tématu Časová dotace 1 vh (1 x 45 min.) simulací pro experimentální skupinu (ES), 1 vh (1 x 45 min.) výpočetních úloh pro kontrolní skupinu (KS), 1 vh (1 x 45 min.) pro pre-test a post-test (ES & KS).

Případ #2 Simulace pro ES The Moving Man (PhET, Colorado-Boulder, USA) URL: http://phet.colorado.edu/en/simulation/moving-man Stanovené hypotézy (nulová hypotéza, alternativní hypotéza) H0: Mezi žáky vzdělávanými tradičním způsobem a žáky vzdělávanými pomocí počítačových simulací není při testování významný statistický rozdíl. H1: Mezi žáky vzdělávanými tradičním způsobem a žáky vzdělávanými pomocí počítačových simulací existuje při testování významný statistický rozdíl. Využití SW Mathematica pro generování a vykreslování grafů pro pre-test a post-test a pro práci kontrolní skupiny

Případ #2 FÁZE I PRE-TEST FÁZE II PRÁCE VE SKUPINÁCH FÁZE III POST-TEST

KONTROLNÍ SKUPINA (KS) EXPERIMENTÁLNÍ SKUPINA (ES) Případ #2 KONTROLNÍ SKUPINA (KS) EXPERIMENTÁLNÍ SKUPINA (ES) Absolvování pre-testu, post-testu → evaluace skupiny Absolvování pre-testu, post-testu → evaluace skupiny Výuka ve skupinách → stejná časová dotace jako u ES → stejná časová dotace jako u KS Stejné téma, rozsah učiva → shodně s ES → shodně s KS Práce s pracovním listem a pomůckami Práce se simulací a pracovním listem

Případ #2 – KS

Případ #2 – ES

Případ #2 rozdíl v úspěšnosti mezi kontrolní a experimentální skupinou u post-testu byl pouze 1,52 % možné faktory ovlivňující výsledky tohoto výzkumu: role učitele, obtížnost a koncepce pre-testu a post-testu, kvalita a zpracování simulace oba přístupy se jeví jako sobě ekvivalentní

Pilotní výzkum na GHO & SGO Provedeny dílčí výzkumy v oblastech: Newtonovy pohybové zákony (setrvačnost, odporové síly) Grafické znázorňování kinematických veličin Práce, mechanická energie, ZZE, ZZME Pohyby v tíhovém poli Země Mechanika tekutin (vztlaková síla, Archimédův zákon) Mechanika tekutin (proudění, hydrodynamický paradox) Plánované další výzkumy: Mechanické kmitání (pružinový oscilátor, kyvadlo) Účast dvou tříd, max. 60 žáků GHO, 2. roč./IV, duben 2015 Mechanika tekutin (proudění, hydrodynamický paradox) Opakovaný výzkum; původně na GHO, nyní na SGO Elektřina a magnetismus (nespecif., šk. rok 2015/2016)

GRAPHysics Proč ? Procvičování „problematické pasáže“ – práce s grafy zábavnou formou, tj. propojení fyziky & ICT = důvod vytváření aplikace Možnost rozšíření stávající simulace The Moving Man (PhET) Jak? Prostřednictvím webového rozhraní – prohlížeče s využitím nejnovějších technologií (HTML 5 + jQuery lib. + HighCharts lib.) Možnost 24-hodinového přístupu (škola, domácí příprava) Dostupnost navíc na tabletech či mobilních telefonech Případná papírová forma (viz výzkum na SGO, „pexeso“) Pro koho je hra určena? Různé úrovně: ZŠ → VŠ Rovnoměrné pohyby, pohyby se zrychlením, periodické pohyby, specifické pohyby podle požadavků,… Dokončení? Ve vývoji, plánované dokončení v průběhu roku 2015

GRAPHysics