Mnohočleny – sčítání a odčítání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sčítání, odčítání mnohočlenů. Počítej zpaměti: 1.8x 6 – 7x 6 = 2.x 3 + x 3 = 3.5y 2 - 5y 2 = 4.2a 2 + 2a 2 = 5.2x 3 y – xy 3 + 3x 3 y + 2xy 3 = 6.2ko.
Advertisements

Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Algebraické výrazy – početní operace
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Sčítání, odčítání mocnin
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Podíl (dělení) mnohočlenů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Mnohočleny – sčítání a odčítání Autor Mgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení pojmů jednočlen, dvojčlen, mnohočlen. Výukový materiál slouží také k procvičení sčítání a odčítání mnohočlenů. Žáci si své vědomosti ověří samostatně na daných příkladech a následně zkontrolují správnost výpočtů. Očekávaný přínos Žák bude umět sčítat a odčítat mnohočleny, určit opačné výrazy. Tematická oblast Výrazy a jejich úpravy Téma Mnohočleny - sčítání a odčítání Předmět Matematika Ročník Druhý Obor vzdělávání Učební obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š21_S3_2_Mnohočleny - sčítání a odčítání Datum 30.6.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Mnohočleny Součet mnohočlenu dostaneme tak, že sečteme členy se stejnými proměnnými a stejnými exponenty. 3x + 2y + 2x2 + 7x + 5y + 4x2 = 10x + 7y + 6x2 10a + 5b – 2b + 3a + 6b2 - 5a = 8a + 3b + 6b2 25x2 + 14y3 + 27x3 – 10y2 + 12x2 + 5y3 – 10x3 = 37x2 + 19 y3 + 17x3 – 10y2

Mnohočleny Máme-li před závorkou obsahující určitý výraz znaménko minus, změníme všechna znaménka výrazu na opačná. – (7x – 6y + 5) = – 7x + 6y – 5 13a + 12b – (10a + 5b – 2b + 3a) = 13a + 12b – 10a – 5b + 2b – 3a = 9b – (6x + 2y – 10) + (5x – 12y) = – 6x – 2y + 10 + 5x – 12y = – x – 14y + 10

Mnohočleny Dva výrazy, jejichž součet je roven nule, se nazývají opačné výrazy (liší se znaménky u odpovídajících se členů). 3x – 5 opačný – 3x + 5 – 5y + 10x opačný 5y – 10x

Mnohočleny 3x + 5y + 2x + 6y = (4a + 2b) + (6b – 7a) = 3x2 – 5y + 2y2 – (2x2 + 3y2) = (7xy – 5x + 2y) – (6x – 2y + 5xy) = (5a + 2 – 3ab) + (2ba + 10 – 5a) = - 2 – 10x + 20y – (6 + 20x – 5y) =

Mnohočleny 3x + 5y + 2x + 6y = 5x + 11y (4a + 2b) + (6b – 7a) = 3x2 – 5y + 2y2 – (2x2 + 3y2) = (7xy – 5x + 2y) – (6x – 2y + 5xy) = (5a + 2 – 3ab) + (2ba + 10 – 5a) = - 2 – 10x + 20y – (6 + 20x – 5y) =

Mnohočleny 3x + 5y + 2x + 6y = 5x + 11y (4a + 2b) + (6b – 7a) = 4a + 2b + 6b – 7a = – 3a + 8b (x – 5y) – (5x + 3y) = 3x2 – 5y + 2y2 – (2x2 + 3y2) = (7xy – 5x + 2y) – (6x – 2y + 5xy) = (5a + 2 – 3ab) + (2ba + 10 – 5a) = - 2 – 10x + 20y – (6 + 20x – 5y) =

Mnohočleny 3x + 5y + 2x + 6y = 5x + 11y (4a + 2b) + (6b – 7a) = 4a + 2b + 6b – 7a = – 3a + 8b (x – 5y) – (5x + 3y) = x – 5y – 5x – 3y = – 4x – 8y 3x2 – 5y + 2y2 – (2x2 + 3y2) = (7xy – 5x + 2y) – (6x – 2y + 5xy) = (5a + 2 – 3ab) + (2ba + 10 – 5a) = - 2 – 10x + 20y – (6 + 20x – 5y) =

Mnohočleny 3x + 5y + 2x + 6y = 5x + 11y (4a + 2b) + (6b – 7a) = 4a + 2b + 6b – 7a = – 3a + 8b (x – 5y) – (5x + 3y) = x – 5y – 5x – 3y = – 4x – 8y 3x2 – 5y + 2y2 – (2x2 + 3y2) = 3x2 – 5y + 2y2 – 2x2 - 3y2 = x2 – y2 – 5y (7xy – 5x + 2y) – (6x – 2y + 5xy) = (5a + 2 – 3ab) + (2ba + 10 – 5a) = - 2 – 10x + 20y – (6 + 20x – 5y) =

Mnohočleny 3x + 5y + 2x + 6y = 5x + 11y (4a + 2b) + (6b – 7a) = 4a + 2b + 6b – 7a = – 3a + 8b (x – 5y) – (5x + 3y) = x – 5y – 5x – 3y = – 4x – 8y 3x2 – 5y + 2y2 – (2x2 + 3y2) = 3x2 – 5y + 2y2 – 2x2 - 3y2 = x2 – y2 – 5y (7xy – 5x + 2y) – (6x – 2y + 5xy) = 7xy – 5x + 2y – 6x + 2y – 5xy = 2xy – 11x + 4y (5a + 2 – 3ab) + (2ba + 10 – 5a) = - 2 – 10x + 20y – (6 + 20x – 5y) =

Mnohočleny 3x + 5y + 2x + 6y = 5x + 11y (4a + 2b) + (6b – 7a) = 4a + 2b + 6b – 7a = – 3a + 8b (x – 5y) – (5x + 3y) = x – 5y – 5x – 3y = – 4x – 8y 3x2 – 5y + 2y2 – (2x2 + 3y2) = 3x2 – 5y + 2y2 – 2x2 - 3y2 = x2 – y2 – 5y (7xy – 5x + 2y) – (6x – 2y + 5xy) = 7xy – 5x + 2y – 6x + 2y – 5xy = 2xy – 11x + 4y (5a + 2 – 3ab) + (2ba + 10 – 5a) = 5a + 2 – 3ab + 2ab + 10 – 5a = – ab + 12 - 2 – 10x + 20y – (6 + 20x – 5y) =

Mnohočleny 3x + 5y + 2x + 6y = 5x + 11y (4a + 2b) + (6b – 7a) = 4a + 2b + 6b – 7a = – 3a + 8b (x – 5y) – (5x + 3y) = x – 5y – 5x – 3y = – 4x – 8y 3x2 – 5y + 2y2 – (2x2 + 3y2) = 3x2 – 5y + 2y2 – 2x2 - 3y2 = x2 – y2 – 5y (7xy – 5x + 2y) – (6x – 2y + 5xy) = 7xy – 5x + 2y – 6x + 2y – 5xy = 2xy – 11x + 4y (5a + 2 – 3ab) + (2ba + 10 – 5a) = 5a + 2 – 3ab + 2ab + 10 – 5a = – ab + 12 - 2 – 10x + 20y – (6 + 20x – 5y) = - 2 – 10x + 20y – 6 – 20x + 5y = - 30x + 25y - 8

Mnohočleny Pozor na správné odstranění závorek: 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 −4𝑎𝑏− 2 𝑏 2 −5𝑎𝑏 =

Mnohočleny Pozor na správné odstranění závorek: 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 −4𝑎𝑏− 2 𝑏 2 −5𝑎𝑏 = 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 −4𝑎𝑏−2 𝑏 2 +5𝑎𝑏 =

Mnohočleny Pozor na správné odstranění závorek: 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 −4𝑎𝑏− 2 𝑏 2 −5𝑎𝑏 = 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 −4𝑎𝑏−2 𝑏 2 +5𝑎𝑏 = 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 +4𝑎𝑏+2 𝑏 2 −5𝑎𝑏 =

Mnohočleny Pozor na správné odstranění závorek: 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 −4𝑎𝑏− 2 𝑏 2 −5𝑎𝑏 = 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 −4𝑎𝑏−2 𝑏 2 +5𝑎𝑏 = 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 +4𝑎𝑏+2 𝑏 2 −5𝑎𝑏 = 𝑎 2 − 𝑏 2 −5𝑎𝑏+7 𝑏 2 +2 𝑎 2 −4𝑎𝑏−2 𝑏 2 +5𝑎𝑏 =

Mnohočleny Pozor na správné odstranění závorek: 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 −4𝑎𝑏− 2 𝑏 2 −5𝑎𝑏 = 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 −4𝑎𝑏−2 𝑏 2 +5𝑎𝑏 = 𝑎 2 − 𝑏 2 − 5𝑎𝑏−7 𝑏 2 − 2 𝑎 2 +4𝑎𝑏+2 𝑏 2 −5𝑎𝑏 = 𝒂 𝟐 − 𝑏 2 −5𝑎𝑏+7 𝑏 2 +𝟐 𝒂 𝟐 −4𝑎𝑏−2 𝑏 2 +5𝑎𝑏 = 3 𝒂 𝟐 + 4 𝑏 2 −4𝑎𝑏

Zdroje Literatura: CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2002. 239 s. ISBN 80-7196-253-8 CALDA, E., PETRÁNEK O, ŘEPOVÁ J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 184 s. ISBN 80-719-6041-1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská.