KONFLIKT, SEBEURČENÍ, ZMOCNĚNÍ východiska transformativní mediace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování a řízení kariéry
Vymezení a pojetí sociální práce
Mediace Radka Janebová.
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Konflikty a způsoby jejich řešení
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
MEDIACE PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY garant vzdělávací akce Mgr. David Karel, Ph.D. Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
P REZENTAČNÍ TECHNIKY MgA. Eva Suková
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
Úvod do učiva občanské výchovy
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Základy sociální psychologie
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Generátory tvorby hodnoty
Skupinová dynamika.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 3. ÚVOD DO KOGNITIVNÍHO MANAGEMENTU, PRINCIPY A SPECIFIKA KOMUNIKACE Operační program.
Rozvoj sociálních služeb v Pardubickém kraji Evaluace projektu rozvoj metod sociální práce a tvorba kritérií efektivity služeb.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
Zdravotnický management
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Standardy pro základní vzdělávání
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Konflikt Sociální psychologie.
Dopady trestného činu zanedbání povinné výživy – práce s odsouzeným s ohledem na zájmy dítěte Marek Tkáč, ředitelství PMS Praha Xenie Kopalová, středisko.
Specifické metody SP LS 16
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

KONFLIKT, SEBEURČENÍ, ZMOCNĚNÍ východiska transformativní mediace Mgr. Robin Brzobohatý FOD Olomouc Mediační Centrum Olomouc

Transformativní mediace Odkud a proč přišla? 1994 - USA Obavy o vývoj na poli mediace v důsledku stále expertnějšího pojetí mediace a role mediátorů

Současná praxe mediace v ČR – zkušenost zkušebního komisaře MSp: Direktivita mediátorů Orientace na dohodu / řešení Ovládání, řízení, vedení, kontrola…manipulace? Deficitní pohled na člověka

Ohrožení mediace Důraz na efektivitu a dosažení dohody Pohled na konflikt Neexistují teorie mediace x Pouze teorie konfliktu Vedou ke konkrétní praxi, chápání role mediátora a úlohy mediace

Konflikt – problém k řešení Zužuje diskusi Soustředí úsilí mediáotra na řešení problému – vede strany k „dobré“ a „férové“ dohodě Podle kriteria efektivity může být mediace kdykoliv nahrazena efektivnějšími procesy

Transformace konfliktu, ne jenom řešení: Řešení Konfliktu bez Transformace konfliktu: Dohoda, bez kvalitativní změny v interakcích Nestabilní a křehké, chybí dlouhodobá udržitelnost díky pokračující slabosti/nepřátelství na obou stranách Neuspokojující kvůli přetrvávající zkušenosti uvěznění v destruktivních interakcích.

Transformace konfliktu, ne jenom řešení: Hodnota transformace konfliktu: Jakmile strany znovuzískají schopnosti & propojení, zlepšují se interakce a řešení sporu s dlouhodobým efektem je pravděpodobné. TK zvyšuje udržitelnost a podporuje konstruktivní interakce do budoucna.

Základní teorie konfliktu: Konflikt je krize v mezilidské interakci. Strany chtějí pomoci v překonání této krize a obnovení konstruktivních interakcí. Transformativní teorie zaujímá interakční a zkušenostní pohled na konflikt. založen na kognitivní a sociální psychologii, na komunikačních studiích, studiích diskursu a na dialogicko-morální teorii

Důsledky konfliktu (1) Slabost Nevyrovnaný Zmatený Obávající se Rozhozený Nejistý

Důsledky konfliktu (2) Sebestřednost Sebeochraňující Bránící se Nepřátelská Podezřívavá Uzavřená

Negativní spirála konfliktu: SLABOST SEBE STŘEDNOST NEGATIVNÍ DESTRUKTIVNÍ NEPŘÁTELSKÉ DEMONIZUJÍCÍ

Posuny ke zmocnění: Slabý Silný Nevyrovnaný Klidnější Zmatený (Z)Orientovanější Obávající se Jistější Rozhozený Soustředěnější Nejistý Rozhodnější Bezmocný Vynalézavější

Posuny k uznání: Sebestředná Vnímavá Sebeochraňující Pozornější k ostatním Bránící se Uvolněnější Nepřátelská Zdvořilejší Podezřívavá Více důvěřující Uzavřená Otevřenější

Transformace konfliktu: změna kvality konfliktní interakce POZITIVNÍ, KONSTRUKTIVNÍ, SPOJUJÍCÍ, ZLIDŠŤUJÍCÍ ZMOCNĚNÍ SLABOST SÍLA UZNÁNÍ SEBE VNÍMAVOST STŘEDNOST NEGATIVNÍ DESTRUKTIVNÍ NEPŘÁTELSKÉ DÉMONIZUJÍCÍ

Předpoklady transformativního modelu Relační pohled na lidskou motivaci: Negativní konflikt je past, uvězní lidi v destruktivních a démonizujících interakcích Lidé chtějí změnu, návrat k pozitivním a humanizujícím interakcím, znovu získat základní pocit lidské identity.

Předpoklady transformativního modelu Relační pohled na lidské schopnosti: Lidé mají potenciál být silní a vnímaví, jednat i zohledňovat vzájemné vztahy, a to i za nepříznivých okolností. Procesy zvládání konfliktů, které podporují tento potenciál, povedou k transformaci konfliktu.

Transformační intervence: definice Třetí strana pracuje se stranami v konfliktu tak, aby jim pomohla změnit kvalitu jejich konfliktní interakce z negativní a destruktivní na pozitivní a konstruktivní, zatímco diskutují a procházejí nejrůznější témata a možnosti řešení.

Zmocnění Uznání posuny ke zmocnění, podporou (ale nikdy nahrazením) Mediátor podporuje posuny ke zmocnění, podporou (ale nikdy nahrazením) sebeurčení stran a přijímání rozhodnutí při jakékoliv příležitosti během setkání. Mediátor podporuje posuny k uznání, podporou (ale nikdy nucením k) vzájemné komunikace a změny úhlu pohledu, při jakékoliv příležitosti během setkání.

Co TM nedělá/dělá jinak? Pravidla Otázky (pomožte mi tomu porozumět…) Fáze Zaměření na budoucnost Přerámování Diagnostika individuálních zájmů a pořeb

Průměrný počet setkání na případ Srovnání TM a FM Počet případů Počet setkání Průměrný počet setkání na případ Dosažené dohody Průměr dohod celkem Facilitativní mediace 40   119 2,97 33 0,89 Transformativní 19 55 2,89 18 0,97