Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta, UK, Praha Gymnázium ALTIS, Praha Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská, ČVUT, Praha
Požadavky na společnou část MZ (Cermat) RVP pro gymnázia Stavba jádra Problematika radioaktivity Zmíněna i znalost o f-prvcích Aplikace radioaktivních prvků Ochrana životního prostředí a zdraví člověka Skladování radioaktivního odpadu Proč? Motivace
Stavba atomů, radioaktivita (její rizika i využití), chemie f-prvků a jaderná energetika tvorba učebního textu „probírané učivo dopomohlo k obecné znalosti o jaderných vědách“ Téma a cíl
Rešerše požadavků na znalosti studentů RVP, ŠVP Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky Rešerše tématu v středoškolských učebnicích a jeho hodnocení Konzultace tématu s učiteli z praxe Tvorba vlastního textu s důrazem na praktické aplikace f-prvků v každodenním životě Zhodnocení vyučujícími chemie v rámci dotazníkového šetření Pilotní testování tématu při výuce Postup řešení
Metodická příručka pro učitele Části učebního textu Základní Rozšiřující Důraz kladen na Praktické využití v každodenním životě (přiblížení chemie studentům) Propojení mezipředmětových kompetencí (fyzika, matematika, biologie) Výstup diplomové práce
Motivační Fixační Hodnotící Praktické úlohy
- charakterizace radionuklidu - jeho využití např. v medicíně Zakreslete do následujícího grafu, jaké bude množství 131 I po 8, 16, 24, 32 a 40 dnech. Poločas rozpadu
Zastoupení lanthanoidů
Kolik hodin je reálně možné se tématu v hodinách věnovat? Zda téma (stavba atomu a radioaktivita) a (f-prvky a jejich aplikace) učit pohromadě nebo odděleně? Další nápady a komentáře vítány Diskuse
Děkuji Vám za připomínky a pozornost a RNDr. Pavlu Teplému, Ph.D., za vedení diplomové práce Poděkování