Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace Ročník : 8. Téma : Kružnice a přímka (vzájemná poloha) Autor : Mgr. David Suchánek
Kružnice a přímka (vzájemná poloha) Kolik společných bodů může mít KRUŽNICE a PŘÍMKA?
+ S r k Kružnice má s přímkou dva společné body... A B p SEČNA Přímka, která má s kružnicí 2 společné body se nazývá sečna!
Kružnice má s přímkou jeden společný bod. + S. p TEČNA bod dotyku Přímka, která má s kružnicí 1 společný bod se nazývá tečna! T k
Kružnice nemá s přímkou žádný společný bod. + S p VNĚJŠÍ PŘÍMKA k Přímka, která nemá s kružnicí žádný společný bod se nazývá vnější přímka!
Sečna a tětiva kružnice. +.. A B p k S přímka p je sečna kružnice k úsečka AB se nazývá tětiva kružnice k + S A B B k
Kolik sečen, tečen a vnějších přímek můžeme sestrojit ke kružnici? nekonečně mnoho Kolik tětiv může mít kružnice? její průměr Která tětiva je v kružnici nejdelší? nekonečně mnoho
Zdroje: Odvárko – Kadleček, 2000, Matematika pro 8. ročník základní školy 3 – Kruh, kružnice, válec, konstrukční úlohy