Úvod do programování2 Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák Web: xjv.webnode.cz
Proměnná a konstanta Proměnná je veličina, která může měnit svou hodnotu (to je její smysl), pojmenovaný kus paměti v PC Konstanta je veličina která vyjadřuje v celém kódu stejnou hodnotu (nastavujete ji, abyste měli jistotu, že se vám nepřepíše, např. Pi) Většinou však nastavujete více proměnné
Využití konstanty v PHP
Zápis proměnné Int moje_cislo = 2; (deklarace) moje_cislo = moje_cislo + 3; Alternativní přičtení čísla moje_cislo += 3; Moje_cislo ++; (zvýšení hodnoty proměnné o 1) Zápis konstanty (příklad) Const Const float pi = 3,14
Identifikátory Jména proměnných, konstant, funkcí, objektů Nesmí obsahovat jiné znaky než písmena anglické abecedy (bez diakritiky), čísla a podtržítko Př: moje_promenna2 int moje_promenna2
Datový typ Určuje jakých hodnot může nabývat proměnná, konstanta, objekt, funkce Základní datové typyPříklad zápisu proměnné Integer (číslo)Int moje_cislo Float (desetinné číslo)Float desetinne_cislo String (text)String muj_text Boolean (true nebo false)Bool logicka_promenna
Deklarace Zápis indentifikátoru + datového typu + přiřazení moje_cislo = 10 moje_cislo integer 10 Příklad v C#: int moje_cislo = 10; (znamená že proměnná moje_cislo bude datového typu integer (celé číslo) a bude mít počáteční hodnotu 10
Přetypování
Výraz Je tvořen operátory, operandy a spec.znaky Operandem může být: Proměnná, Konstanta, Volání funkce, Výraz Základní operátory: + - * / Příklad výrazu: vysledek = cislo1 + cislo2;
Příklady výrazů
Ovládací prvky Textové pole Popisek Tlačítko Atd…
Vlastnosti ovládacích prvků
Vlastnosti textového pole
Příště Písemka na základní VD (větvení programu) Řídící struktury programu Řídící struktury programu Události, přiřazovací příkaz Události, přiřazovací příkaz