Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně E-learn 2002 Žilina 5. – 6. února 2002 E-learn.
Advertisements

Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Hodnocení prací posílaných tutorovi k opravě PhDr. Miroslava Dvořáková 2008.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Tutoriál jako forma výuky na vysoké škole a na pracovišti PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D. PedF UK v Praze
LETNÍ ŠKOLA PRO TUTORY Monika Všetulová Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci akademie distančního vzdělávání.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Didaktické prostředky
Studijní opory pro distanční vzdělávání z hlediska pedagoga Jitka Komárková Ústav systémového inženýrství a informatiky Fakulta ekonomicko-správní Univerzita.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (DMHK0406) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Hradec Králové,
Role tutora a studenta v on-line formě DiV. Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální.
Konference projektu Cesta ke kvalitě
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Management a rozvoj obcí
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
ošetřovatelství a porodní asistence
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Procesní řízení realizace projektů (praxe)
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Spolupráce střední školy se sociálními partnery Ing. Jiří DLAPAL.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Environmentální výchova a
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Nové přístupy ke vzdělávání a mezinárodní zkušenosti Institutu pro veřejnou správu Praha PhDr. Zdenka Procházková, MPA Institut pro veřejnou správu Praha.
Metodická pomoc realizátorům MAP zejména v oblasti podpory kvalitního a společného vzdělávání dětí a žáků.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Efektivní Knowledge management
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Didaktické prostředky
Didaktické formy.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Projekt Impuls / Seminář
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Hlavní manažér SP Kvalita I
VIKBA32 Informační vzdělávání
Intenzivní podpora škol
Pedagog.
Transkript prezentace:

Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc, 24. 2. 2005

Organizace tutoriálu 24.2.2005 ČASOVÝ PLÁN 14.00 – 15.30 hod.  Modul č. 2 Tutor DiV 15.30 – 15.45 hod.  přestávka 15.45 – 17.15 hod.  Modul č. 3 Studijní texty v DiV OBSAH tutoriálu TUTOR prezence účastníků, organizace setkání organizace studia – dotazy, stručné zhodnocení úkolů kompetence učitele v DiV řešení problémů principy hodnocení úkolů Další organizační pokyny: Projednat změnu termínu závěrečné zkoušky z 17.12.2004 na 16.12.2004 (Učebna L.B.?) Smlouvy Chybí smlouva paní Váňová Smlouva paní Kratochvílové Podpis prezenčních listin Vyplnění evaluace na Internetu k prvním třem modulům Potíže, dotazy? (posílání příloh, diskuse) HLASOVACÍ LÍSTKY Diskuse Případové studie Týmová práce

Zadání úkolů Vyberte si prosím pouze jedno z následujících zadání. Při jeho zpracování se opírejte o informace, které jste si osvojili studiem textu Tutor DiV. Samozřejmě přivítám, jestliže ke zpracování úkolu použijete i jiné informační zdroje či osobní zkušenost s prací tutora. Osobně doporučuji k doplňující četbě publikaci J. Průcha – J. Míka. Distanční studium v otázkách Zadání úkolu: Vytvořte EVALUAČNÍ DOTAZNÍK pro studující v DiV, kterým budou hodnotit kvalitu tutora v distančním studiu. Postihněte co nejširší spektrum jeho aktivit. 2. Vytvořte TABULKU a v ní porovnejte roli pedagoga v prezenčním studiu a tutora. Pokuste se vystihnout nejmarkantnější rozdíly i společné rysy jejich práce. Všichni, kteří úkol odevzdali, splnili Dotazník: (+) 4 dotazníky (+) zpravidla pokryly všechny úkoly tutora (srozumitelnost formulace zadání a hodnocení korespondenčních úkolů) ( - ) chybějící identifikační údaje (název a termín konání akce, název modulu, jméno tutora), úvodní vysvětlení účelu dotazníku, závěrečné poděkování ( - ) Příliš velký rozsah: co chceme zjistit? Zjistíme to prostřednictvím otázek, které jsme zvolili? ( - ) Nepřesné formulace otázek, které vyvolávají nejasné odpovědi ( - ) Překrývání otázek ( - ) Nejasné pojetí role tutora (komplikace s mentorem) Komparace 7 úkolů ( + ) téměř žádný rozdíl (pomoc studujícím, aktivní přístup k vedení výuky, motivace studujících k učení) Odbornost tutora – konstatování „tutor je spíše poradcem než expertem na danou problematiku“ svádí k podceňování odborné kompetence tutora (autorita, hodnověrnost) Tutor jako autor – je to výhoda či nevýhoda? Časová náročnost tutorství OTÁZKY???

Hodnocení úkolů OTÁZKY??? Celkové zhodnocení Systematický přístup Hlavní rozdíl mezi tutorem a pedagogem v PS vidím v užití pomůcek a prostředků. Cíl stejný, náplň práce totožná, jen cesta je jiná. Hodnocení úkolů Celkové zhodnocení Systematický přístup Stručnost Vlastní názory a myšlenky Dotazník Úvodní oslovení + sdělení účelu evaluace Srozumitelnost otázek Zaměřenost k aktivitám tutora Komparace Psychosociální dovednosti Komunikační dovednosti Motivace Vaše zajímavé myšlenky Tutor by měl umět zaujmout, naslouchat, být vstřícný a vcítit se do potřeb studujícího. Studující a tutor jsou více „spolu“. Cílem je provázení na cestě za vzděláním. V prezenčním studiu jsou pedagog a studenti spíše „vedle sebe“. Cílem je přenos znalostí. OTÁZKY???

Skupinová práce č. 1 Brainstorming Jaké dovednosti a schopnosti má mít učitel k efektivní práci v DiV ??? Co potřebuje učitel (mít a umět) k řízení distanční výuky ??? Jak motivovat učitele k práci tutora ??? Jaké problémy mohou nastat v průběhu distanční výuky ??? Jaké největší překážky mohou bránit učiteli v kvalitní práci tutora ???

Klasický  tradiční výukový styl Autoritativní Předávání „hotového“ Závazný předem určený program Lektor  expert Účastník  objekt Úvod  prezentace programu a pravidel lektora Výklad Závěr  hodnocení školení lektorem) Lektor poskytuje hotové poznatky Participativní Objevování nového Pružnost programu (obsah/metody/techniky) Trenér  facilitátor Účastník  subjekt Úvod  debata o programu a pravidlech dle potřeb a možností účastníků Facilitace Závěr  společná kritická sebereflexe Trenér „učí se učit“, rozvíjet, kultivovat Účastník = pasivní příjemce informací / aktivní spolutvůrce tréninku Barták, J. Základní kniha lektora/trenéra. Praha : Votobia 2003, s. 213.

Kompetence tutora Odborná připravenost Zkušenosti Praxe Pedagogické schopnosti/dovednosti ve VD Schopnost veřejně vystupovat Schopnost řídit interaktivní vzdělávací formy Metodická způsobilost Adaptabilita (přizpůsobivost i otevřenost) Pozitivní přístup, aktivita, iniciativa, kolegialita + osobnostní kvality (např. analytická schopnost) Barták, J. Základní kniha lektora/trenéra. Praha : Votobia 2003, s. 129.

Role tutora TECHNICKÁ (podmínky pro studenty, vlastní znalost) MANAŽERSKÁ (plánování, organizace, administrace) PEDAGOGICKÁ (dodržování didaktických zásad) SOCIÁLNÍ (kooperativní studijní prostředí) K tomu, aby byl tutor schopen výše uvedené činnosti kvalitně vykonávat, je nezbytné, aby byl důkladně připraven zastávat následující role (Berge, Z. L., 1995; Eger, 2002; Telnarová, 2003; Vejvodová, 2003): technickou: Tutor musí svým studentům zajistit takové podmínky, aby byli schopni efektivně pracovat s [LA1]použitou technologií a mohli se soustředit na vlastní studium. Tento požadavek však vychází z předpokladu, že tutor sám zná výukový software do té míry, že dokáže studujícím v případě jednodušších potíží poskytnout účinnou pomoc. Komplikovanější technologické problémy předává na technickou podporu a správce serverů, případně na studijní oddělení vzdělávací instituce (Fojtík, 2003). Použitá technologie by měla být praktická, nenáročná na použití, uživatelsky přívětivá a se snadnou navigací. Studujícího je třeba před začátkem studia v kurzu naučit nejen jak pracovat se softwarem, ale i jak se učit v on-line prostředí. Měl by pochopit rozdílnou roli tutora (instruktora) a aktivně se zapojit do výukového procesu. „Otázkou tedy není [MV2]technologie sama, nýbrž jak ji využijeme ve stavbě a zprostředkování kurzů“ (Eger, 2002). manažerskou: Tutor musí být schopným manažerem, který ví, jak plánovat a organizovat kurz, vést administrativní agendu studujících v kurzu a vypracovat studijní statistiky. V komunikaci se studenty by měl uplatňovat spíše demokratický styl řízení a poskytovat jim podněty k tomu, aby případné nedostatky odstranili ve svém vlastním zájmu. pedagogickou: Tutor musí být dobrým pedagogem! Musí vědět jak integrovat životní zkušenosti, komunikaci, profesionalitu i obsah do vzdělávací reality a personalizovat své pokyny tak, aby odpovídaly individuálním potřebám účastníků. Měl by být schopen předávat přiměřené znalosti a efektivními nástroji podporovat jejich studium. sociální: Tutor by měl být schopen vytvořit takové studijní prostředí, které bude studenty podporovat a [MV3]povzbuzovat ke vzájemné spolupráci v průběhu učení. Nastolení spolupráce vede u studujících k osvojení hlubších znalostí prostřednictvím vytvoření společných cílů, společného bádání a společného procesu pochopení. Pokud vzájemnou kooperaci neposilujeme, zmenší se účast na on-line kurzu a vytratí se dialog mezi studenty a tutorem. Proto je třeba, aby tutor opustil roli autority a stal se rovnoprávným hráčem ve studijním on-line procesu.  [LA1]Studenty nevyučuje technologie, ale efektivní učitelé (Eger, 2002).  [MV2]Úspěch vzdělávacích technologií je posuzován podle toho, jak dobře jsou schopny napodobit to, co dělá dobrý učitel. (R. E. Clark, 1985)  [MV3]Studenti a tutoři se potřebují společně dostat na pískoviště a prozkoumávají nejen obsah kurzu, ale i jaké je to studovat v on-line prostředí. Je to nová oblast pro nás pro všechny - potřebujeme si v ní hrát společně. (Eger, 2002)

Základní úkoly tutora ÚKOLY (zadávání a hodnocení) STUDIJNÍ VÝSLEDKY (sdělování studujícím) DOTAZY (zodpovídání) TUTORIÁLY (vedení a hodnocení) POMOC

Příručka pro tutory vysvětlení základních pojmů pravidla komunikace se studenty povinnosti a práva tutora, studujících a realizátora charakteristika kurzu personální zabezpečení kurzu, organizace práce tutora vedení studijní agendy

Skupinová práce č. 2 Hodnocení úkolů Řešení konfliktů