Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní znalosti s novými poznatky Mgr. Michaela Suchardová
„Kukačka má tmavomodrý hlas.“ Emanuel Frynta „Kukačka má tmavomodrý hlas.“
Ukázka z: Písničky bez muziky Óda na lelky Kromě paní učitelky celá třída chytá lelky, tlustý, tenký, malý, velký, sedí jako přišití, hledí něco chytiti. Už je lelků plná třída, okna, skříně, stůl i křída, nadarmo se nepovídá, že se dílo podaří, když se ruka k ruce přidá. Někdy se to podaří. Jenom paní učitelka, chudák nešťastná, div nelká, nechytila od pondělka ani jediného lelka, jí se totiž nelekne nikdo, ani lelek ne. zdroj Moucha Ač moucha kouše člověka, že kolikrát až otéká – člověk se nemstí na mouše a nikdy mouchu nekouše. A váží si nás celý svět, že dovedeme odpouštět.
2. zdroj Čtyři trychtýře Koupil jsem čtyři trychtýře – a je to k nevíře jak nahoře ty trychtýře jdou strašně do šíře. A dole zase naopak, jak se to zužuje! Těch peněz, co mě stál ten brak – a k čemu mi to je? A nejlepší až nakonec: On žádný nemá dno. Ach- koupit dneska dobrou věc je věru nesnadno.
Otázky k textu: Proč myslíš, že nazval svou sbírku básní Písničky bez muziky? Óda na lelky Co znamená výraz „chytat lelky“ ? Kolik slok má báseň? Proč použil starý tvar slova „chytiti“? Moucha O čem je báseň? Kolik veršů má celá báseň? Jak se v básni střídají rými? Čtyři trychtýře Podívej se na tvar básně, jak je napsaná, co ti připomíná? Nad čím si v závěru básně povzdechl? Proč, myslíš, že neznal trychtýř?
Použité zdroje: Sova.emdee.cz [online]. Praha : 2008 [cit. 2011-02-24]. Básničky Emanuela Frynty. Dostupné z WWW: <http://sova.emdee.cz/page22/page33/page33.html>. Lokalka.gsgpraha.cz [online]. 2005 [cit. 2011-02-24]. SNonsensMatejka3E. Dostupné z WWW: <http://lokalka.gsgpraha.cz/pdf/se/SNonsensMatejka3E.pdf>.