Původ slova mem slovo mem poprvé použil R. Dawkins v knize „The Selfish Gene“ (1976) získal zkrácením řeckého mimhma (napodobení, obraz) termín souvisí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
Advertisements

Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Sociální konstruktivismus
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Právo jako filozofický pojem
Učení Petr Machala.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Kulturní evoluce. Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy,
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Psychologie učení.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Základní pojmy v automatizační technice
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ekonomika – základní pojmy.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Základní pojmy v automatizační technice
Sociologie pro SPP/SPR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Hana Bednářová FF UK Nadvláda memů Hana Bednářová FF UK
Sociální psychologie.
Témata kognitivní psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

Původ slova mem slovo mem poprvé použil R. Dawkins v knize „The Selfish Gene“ (1976) získal zkrácením řeckého mimhma (napodobení, obraz) termín souvisí s angl. memory – paměť, prostředí, ve kterém jsou memy uchovávány memy se šíří do dalších pamětí mimezí, nápodobou (mimhsiz)

Definice memetiky Memetika je: vědeckým oborem zkoumajícím memy, jejich projevy a strategie šíření zkoumá memy v činnosti: jak na sebe vzájemně působí, jak se replikují a vyvíjejí je vědou o příčinách a společenských důsledcích lidského myšlení

Definice memu Dawkins: mem je základní jednotka kulturního přenosu. Rozmnožuje se v memofondu přeskakováním z mozku do mozku procesem, který můžeme nazvat napodobováním. Memofond (meme pool) je .. Dennett: mem je idea, která vytváří výraznou, nezapomenutelnou jednotku. Je šířena pomocí šiřitelů (vehicle), kteří jsou materiální manifestací memu Brodie: mem je jednotka informace mysli, jejíž existence ovlivňuje události tak, že v jiných myslích vytváří kopie sebe samé

Definice memu Lynch: mem je část paměti nebo úsek neurálně uložené informace v organismu, který je identifikovatelný prostřednictvím abstraktního systému pozorovatele na základě předchozího výskytu té samé části paměti v jednom nebo více nervových systémech organismů Moritz: mem je informační replikátor, jehož základními znaky jsou vzor a smysl

Definice memu Plotkin: mem je jednotkou kulturní dědičnosti, která je analogická genu. Je to vnitřní reprezentace znalostí Gatherer: mem je pozorovatelný kulturní jev, jako je chování, artefakt nebo část objektivní informace, který je kopírován, imitován nebo osvojován, a tedy se může replikovat uvnitř kulturního systému. Objektivní informace zahrnuje instrukce, normy, pravidla, instituce a sociální praxi za předpokladu, že jsou pozorovatelné Oxford English Dictionary: mem je jakýkoli element kultury, který se šíří negeneticky, zvl. imitací

Co je to mem? instrukce usídlená v lidských mozcích a v člověkem vytvářených předmětech skrytý kód lidského chování příklady memů: móda, popěvky, obrazy, jazyk, způsob výroby hrnců, mostů.. mem je sobecký – může-li se šířit, šíří se. Je sebepropagující se informací pravda není kritériem úspěšnosti memů velikost memu – je to celá Beethovenova devátá či pouze úsek symfonie?

Co je to mem? nové paradigma: my „nemáme“ memy, to memy „mají“ nás knihovna je pouze způsob, jakým kniha zhotovuje další knihu kulturní evoluce není nahlížena z hlediska jednotlivců a společností, ale z perspektivy memů Moritz rozlišuje memy lingvistické, visuální, hudební a procedurálněbehaviorální

Základní mody přenosu memů Mod kvantitativního rodičovství: projevuje každý mem, který ovlivňuje své hostitele tak, aby zvýšili počet svých potomků. Děti jsou výjimečně citlivé na ideje rodičů Mod parentální (rodičovské) efektivity: projevuje každý mem ovlivňující metody rodičovství tak ,aby zvyšovaly pravděpodobnost jeho přijetí dětmi hostitelů Mod ochranné víry: projevuje každý mem, který ovlivňuje své hostitele, aby zůstali co nejdéle jeho hostiteli. Mohou ovlivňovat své stoupenece, aby je neodmítly ve prospěch jiného memu nebo aby žili déle

Základní mody přenosu memů Mod proselytického výnosu: proselytický přenos umožňuje šíření memů mezi nepříbuznými jedinci → zvyšuje rychlost replikace. Není omezen roky potřebnými k výchově dětí Nevýhoda: je sebelimitující → vzrůstem populace hostitelů ubývá zásob nonhostitelů → nelze proselyticky získat nové následníky → vznikají cykly v nichž v jedné fázi ztrácejí proselytická hnutí rychlost, v druhé obnovují výbuch starých, případně nových hnutí Mod kognitivní výhody: projevuje kognitivně přesvědčivý mem,jeho přesvědčivost se často liší od pravdivosti. Šíří se obvykle pasivně

Základní mody přenosu memů Adverzativní (odporovací) mod: adverzativní mod projevuje každý mem, který ovlivňuje svého hostitele, aby napadl či sabotoval protichůdné hnutí. Projevuje se pouze tehdy, pokud agresivní čin vyplývá z memů samotných. Silně proselytická hnutí vyvolávají tvrdohlavý odpor a šíření memů ustane na mrtvém bodě. Proto proselytičtí fanatici šířící hnutí podléhají agresivní fázi Motivační mod:lidé přijímají či ponechávají si memy, které je k tomu nějak motivují, tj. očekávají, že jako jejich hostitelé budou v lepší pozici. Mod se projevuje zvláště pokud je mem ve větší míře nahromaděn v populaci. Motivační memy se obvykle šíří pasivně

Co je předáváno mezi dvěma jedinci, když dochází k imitaci? ? ? Co je předáváno mezi dvěma jedinci, když dochází k imitaci? ? ?

Imitace mem je informací, jež se reprodukuje procesem nápodoby jestliže slova jsou druhem memů, pak jazyk vznikl imitací a memy se šíří komunikováním imitace je kognitivní proces, podle něhož jednáme na základě již viděného jednání, projevů jiných lidské učení probíhá na více úrovních, ale až schopnost imitace dělá z člověka bytost značně odlišnou od ostatních tvorů obývajících tuto planetu

Imitace rozlišujeme několik kognitivních procesů, umožňujících nám orientovat se ve světě: → klasické podmiňování (classical conditioning) – spojení dvou událostí, které díky opakovaní působí asociativně. Je kauzální – jedna událost signalizuje událost následující → operantní či instrumentální podmiňování (operant conditioning) - B.F.Skinner pokusy s krysami → odměny a tresty vedou k modulaci jejich chování oba typy podmiňování formami individuálního učení. Nedochází k reprodukci informace, poznatky zůstávají součástí nesdělitelné zkušenosti jedince. Nelze mluvit o memech

Imitace → sociální učení – chování vyvolané jiným organismem. Není memetické. Např. sýkorky a další ptáci v Anglii → lidského chování, který se přenáší z člověka na člověka – zívání, smích, je vrozenou reakcí, odpovědí vnitřního chování na venkovní podnět. Ani zde se nejedná o memetický přenos existuje skutečná imitace už v živočišném světě, a pokud ano, proč i zvířata nemají rozvinutou kulturu stejně jako člověk?

Imitace informační vzorce předáváné dalším generacím se objevují i mimo lidský druh: např. laločník sedlatý z Nového Zélandu → u ptáků – negenetický přenos vzorců zpěvu → u delfínů – široká paleta vokálních hvizdů → šimpanzi a gorily – při vychově v lidských rodinách schopni imitace v živočišném světě je výskyt imitace vzácný člověk používá imitaci denně s lehkostí a samozřejmostí. Jako jediný je schopen díky imitaci tvořivě řešit úkoly → lidská kultura jedinečná

Ko-memy a memplexy memová informace je sebevztažná: říká JÁ JÁ, TADY JSEM, ZKOPÍRUJ MĚ! Jako holá instrukce má malou pravděpodobnost, že přiláká pozornost a bude uskutečněna primitivní mem: → přináší hluboké psychologické uspokojení (např. odpovědi na problémy lidské existence jako mem boha) → slibuje něco svému šiřiteli nebo mu hrozí pro neuposlechnutí instrukcí nejlépe se primitivní mem prosadí, pokud se dostane do shluku memů, z nichž každý zajišťuje nějakou výhodu pro celé uskupení

Ko-memy a memplexy vzniku shluku memů: pokud mem A napomáhá replikaci memu B → vznik závislého řetězce A+B řetězec A+B soupeří s osamělými verzemi memů A a B strukturu kooperujících a symbioticky se vyvíjejících memů nazýváme koadaptované memové komplexy, zkráceně ko-memy (Dawkins) či memplexy (Speel) př. memplexu - organizované náboženství (zahrnuje rituály a zákony, architekturu, umění a hudbu, psané tradice i tradice předávané pouze ústně)

Ko-memy a memplexy memplexy mají svoji obdobu v evolučně stabilních sestavách genů. Např. genofond masožravců – sestava genů pro zuby, drápy, trávící soustavu a smyslové orgány ad. sestava provázaných memů může obsahovat: → návnadu (bait) – slibuje hostitelovi odměnu, pokud bude ko-mem dále šířit → hrozbu (threat) – slibuje tresty za neuposlechnutí instrukcí k replikaci nebo za porušení věrnosti memu

Ko-memy a memplexy → háček (hook) – nabádá hostitele k replikaci memplexu → imunomemy – obranné memy, napomáhají udržení stability a odrážejí cizí memy → retromemy – memy které se pomocí triků vpletou do memplexu a parazitují na něm, tj. šíří se spolu s memplexem, aniž by mu poskytly jakékoliv výhody