L I S T N A T É S T R O M Y.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Advertisements

Dožívá se vysokého věku až 1000 let
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Listnaté stromy a keře Mgr. Jana Brázdová.
Rostliny rybníka a jeho okolí
Obecná botanika Semena a plody.
Přechod rostlin na souš
Listy, květy a plody rostlin
Dřeviny – listnaté stromy
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
STAVBA DŘEVA, VLASTNOSTI, VADY
Plod (fructus).
Co jsou nahosemenné rostliny?
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
Rostliny - význam a jejich dělení.
VY_32_INOVACE_33_ Prvouka 3.ročník Rostliny 2.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Bukovité (správné zbarvení pro dvouděložné r.)
Nejvýznamější rod : Lípa – Tilia
Morfologie rostlin – plod
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
Stavba rostlinného těla Stonek
ZEk 1.část Úvod a dendrologie
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
SEMENA A PLODY.
Les-Lesní patra.
Připravil JAN KOMÍNEK© 2016
STROMY LISTNANTÉ Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/ Vypracovala: Soňa Koukalová ZŠ a MŠ Mladoňovice
Části stromů Strom v ročních obdobích Význam zeleně pro člověka
Rostliny.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,Smetanova 123C AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_115_Jehličnany TEMA: Živá.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorHana Krejčová Datum NázevVY_52_INOVACE_32_rostliny Ročník3. Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Fotosyntéza Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 06/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_Sib_III_08 Třídění rostlin Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Blanka Kusá Název:VY_52_INOVACE_PR Téma:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, Nové Strašecí tel , ,
Důležitou část přírody tvoří stromy a keře. Strom má tyto části:
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
STONEK ROSTLINY.
ROSTLINY BOTANIKA = věda o rostlinách.
VY_32_INOVACE_Sib_III_16 Dřeviny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Co všechno už víte o fotosyntéze?
LES A JEHO VÝZNAM Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. Č. DUMu: VY_52_INOVACE_448.
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
BOTANIKA.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_108_Stonek dřevin
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Les v průběhu roku Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_04_Rozmanitost přírody-lesy v ČR
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Živá příroda.
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ Kořen, stonek
Živé organismy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

L I S T N A T É S T R O M Y

Vysvětlivky Klikněte myší Návrat do hlavního menu

S T R R P O O M Z N Á N Í význam stromů jaro herbář plody atlas podzim zajímavosti Í

S T R R P O O M Z N Á N Í význam stromů jaro herbář plody atlas podzim zajímavosti Í

Jaký je význam stromů? Stromy nejen že produkují kyslík, ale také odstraňují částečky a plyny z atmosféry, včetně oxidu uhličitého (CO2), který je hlavní příčinou vzniku skleníkového efektu a který poškozuje celosvětové klima a mění počasí Zadržují v půdě vláhu Svými kořeny zabraňují erozi (drží půdu pohromadě) Poskytují útočiště a potravu pro zvěř Poskytují stín Zdroj dřeva na výrobu nábytku, na topení …

Proč je listí na podzim barevné? Zelené zbarvení listů je způsobeno chlorofylem (tato barviva získala svůj název z řeckého chloros - zelený). Ten v době vegetace zachycuje sluneční záření a díky fotosyntéze vytváří látky důležité pro stavbu rostliny. Není to ale jen chlorofyl, který je v listech obsažen. Je v nich i několik žlutých a oranžových barviv. S odcházejícím létem klesá aktivita fotosyntézy a pomalu se začíná rozkládat i zelený chlorofyl. Ten uvolňuje místo pro žlutá a oranžová barviva. Tato barviva jsou proti rozkladu podstatně odolnější a zůstávají proto v listech i po rozkladu chlorofylů.

Opadávání listů Změna ve zbarvení není jedinou změnou, která se v listech před příchodem zimy odehrává. V listech se nachází mnoho důležitých látek - cukrů, bílkovin a minerálních látek, které by byly po opadu listů ztraceny. Proto před tím, než list opadne, je alespoň část těchto látek odvedena z listů do vytrvalých částí rostliny, do větví, kmene a kořenů, kde jsou po dobu zimního klidu uloženy. Poté, co jsou látky z listů odvedeny, listy opadávají. V tomto období jsou již dřeviny připraveny na přežití nepříznivých podmínek zimního období. V jarním období, kdy stromy raší, jsou tyto zásoby opětovně využity ke tvorbě nových listů a květů.

Atlas Buk lesní Lípa malolistá Šeřík obecný

Lípa malolistá (Tilia cordata) plod

Buk lesní (Fagus sylvaticus) plod

Šeřík obecný (Syringa vulgaris) plod

Lípa malolistá (Tilia cordata) plodem je vejčitě kulovitý oříšek, hladký, bez zřetelného nebo jen slabě vyniklého žebrování atlas

Buk lesní (Fagus sylvatica) plody jsou trojboké nažky s tvrdou skořápkou atlas

Šeřík obecný (Syringa vulgaris) Plodem je tobolka, semena jsou plochá, podlouhlá, lemovaná blanitým křídlem atlas

Jak si vytvořit herbář? Co je vlastně herbář? Je to sbírka lisovaných sušených rostlin nebo jejich částí, uložená na arších papírů a pečlivě popsaná. Jak na to? Nejdříve si musíte pořídit nějaký sešit, který bude sloužit jako základ herbáře. Pokud již máte nějaký hezký pořízený můžete vyrazit na lov. Vyhlídnuté listy stromů nebo keřů dejte vylisovat mezi dvě čisté stránky, které zatížíte knížkami. Pak jen čekáte a čekáte. Až bude list vylisován opatrně jej vlepte pomocí průhledné lepenky do herbáře. Ke každému úlovku ještě napište český název, latinský název a nějaké poznámky. Například, kde byl list nalezen či kdy. Herbář – nejen v knižní podobě Pokud máte počítač a digitální fotoaparát, můžete si udělat herbář i v elektronické podobě. Nebude listy sbírat, ale fotografovat je, pak si je vložíte například do Wordu a jen připíšete potřebné informace.

Pučící větvičky stromů Stromy začínají na jaře nový růst pučením listí a výhonů

Plody

Určování stáří stromů (1/2) Určení stáří stromu je oříšek i pro zkušené dendrology. Pro naše potřeby si uvedeme jen ty nejjednodušší postupy. Pokud je strom již pokácen, pak určíme stáří stromu podle tzv. "let" či letokruhů na pařezu. Na pařezu si vybereme takový směr počítání, kde jsou kruhy od středu až k okraji nejvíce zřetelné:

Určování stáří stromů (2/2) Spočteme všechny letokruhy od středu a dostaneme přesné stáří stromu. V našem případě tedy byl strom (smrk) pokácen v 63 letech života.