Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko - vznik a vývoj opery
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
Barokní hudba v Čechách
Hudební baroko ( století).
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
GIOVANNI GABRIELI. VE ZKRATCE  Narodil se v Benátkách v roce 1557 a zemřel v tomtéž městě 12. srpna 1612  Byl to významná italský skladatel a varhaník.
HUDBA V RENESANCI.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Loutna Jakub Řehoř sekunda.
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
BAROKO.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Druhy skladeb a hudební formy
Vrcholná renesance III (církevní vokální hudba 2. pol. 16. stol.)
HUDBA V BAROKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Pozdní baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Georg Friedrich Händel
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
ANTONIO VIVALDI.  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_32_INOVACE_08_Antonio Vivaldi  Číslo projektu:
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_28_Hudební nástroje - smyčcové Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_04 TÉMA: HUDEBNÍ.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Renesanční hudba
Dějiny hudby a její osobnosti
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Gymnázium Židlochovice kvarta
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
BAROKO KLASICISMUS ROMANTISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ITALSKÉ RENESANČNÍ DIVADLO
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Rané baroko Mgr. Jakub Tomala

Obsah Itálie Vznik opery Instrumentální hudba Německo Anglie

Itálie koncertantní styl – vícesborovost v Benátkách někteří skladatelé stojí mezi oběma epochami – např. Giovanni Gabrieli např. Gabrieliho moteta (Jubilate deo, O Jesu mi dulcissime), jeho instrumentální skladba Sonata pian e forte

Vznik opery Florentská Camerata – kruh vzdělanců, od 70. let 16. stol., diskutovali o hudbě v antickém dramatu Vincenzo Galilei – loutnista, skladatel, otec slavného astronoma Jacopo Peri – první opera Dafné (1598) srozumitelnost textu, jednohlas, doprovod nástrojem (loutna, harfa…)

Vznik opery tři základní zdroje pro vznik opery: intermedia – hudební vložky divadelních her, uplatnění monodie ještě před operou (ale i vícehlasy) madrigalová komedie – obliba v celém 16. stol., monology či dialogy zpívány herci za jednoduchého doprovodu nástroje monodie - jednohlas

Vznik opery monodie se rychle objevuje i v dalších italských hudebních městech – Řím Claudio Monteverdi (1567 – 1643) svou první tištěnou sbírku vydal jako patnáctiletý madrigaly – ještě polyfonní, avšak geniální, novátorské (např. disonance ve IV. knize madrigalů – o rozcházení), důraz kladen na vyjádření textu pomocí hudby

Vznik opery – Claudio Monteverdi z jeho oper se v úplnosti dochovaly jen tři L‘Orfeo – 1607, jeho první opera L‘Arianna – dochovalo se slavné lamento (Nářek Ariadnin) působí jako kapelník chrámu sv. Marka v Benátkách, kde je postaven první kamenný operní dům (dříve jen na šlechtických dvorech) v r. 1637 Odysseův návrat a Korunovace Poppeina (závěrečné dueto Nerona a Poppey Pur Ti miro)

Instrumentální hudba v baroku se dovršil proces osamostatnění instrumentální hudby klávesové nástroje (varhany, cembalo) loutnová hudba housle – konstrukčně se zdokonalily (Amati, Guarneri, Stradivari)

Německo z Itálie se nové proudy rychle šířily do Německa němečtí skladatelé v Itálii studovali, Italové také v Německu našli uplatnění Heinrich Schütz (1585 – 1672) studoval u G. Gabrieliho napsal první německou operu (nedochovala se) hlavní kapelník drážďanské kapely jako Monteverdi skládá i ve starém stylu - polyfonně

Anglie na přelomu 16.-17. stol. se v Anglii v hudbě neděje nic přelomového v oblibě anglický madrigal John Dowland (1563 – 1626) jeden z nejvýznamnějších loutnistů historie

Seznam použitých zdrojů KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Překlad Vít Roubíček. Praha: Ikar, 2009, 383 s. ISBN 978-802-4912-660. VRKOČOVÁ, Ludmila. Slovníček základních hudebních pojmů. 1. vyd. [Praha: nákladem vlastním], 1994, 221 s. ISBN 80-901-6111-1.