Základní metody studia buněk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: AJ170 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Australia NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Znojmo, Václavské nám. 8 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady39Číslo DUM.
1 / 2X36DSA 2005The complexity of different algorithms varies: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log 2 (n)), … Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log.
(personality adjectives, clothes, physical appearance) (Popis osob)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
The written part of the maturita exam III Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Zero conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Makrofág a apoptotická buňka
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Anglický jazyk Ročník:4.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
-Změna konformace jako podstata řízení - cytokinetiky – -inhibice b. dělení-
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Cytoskelet.
2014 BACTERIA AND ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
STRUCTURE OF THE EUCARIOTIC CELL 2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt:
2014 CELL DIVISION - MITOSIS Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Analýza obrazu MUDr. Michal Jurajda. Definice n V biologických vědách pod pojmem analýza obrazu rozumíme získání kvantitativní informace z obrazových.
PRIMA 2014 REPRODUCTION Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
2014 PROKARYOTIC CELL Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
201 4 MUTATIONS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Indirect Speech Statements.
Jan Ledvina 3.C Stem cells. Definition Stem cells are prime undifferentiated cells which have two main abilities. 1. They are immortal 2. They are undiferentiated.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Jméno autora:Mgr. Jiří Kala Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Listopad 2013 Ročník:9. Tematická oblast: Témata do hodin angličtiny na 2. stupeň.
Write a story Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření17. 8.
Analýza pracovního výkonu zaměstnanců
NERVOVÁ SOUSTAVA 29. prosince 2012 VY_32_INOVACE_110101
Anglický jazyk – slovní zásoba Autor: Mgr. Vlasta Skořepová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
GE - Vyšší kvalita výuky
CHROMOSOMAL MUTATIONS
1. Imunologie hmyzu – hemocyty, specifické barvení hemocytů G
Classification of Guns
A healthy life with wine
Czech Christmas.
Živá fáze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VÁŽENÍ STUDENTI 2. – 5. ROČNÍKU! BUĎTE „IN“!
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Petr Michálek Datum konání:
GDPR & ePrivacy
A colorimetric and fluorescent probe for detecting intracellular GSH
Digital Photography Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Introduction to MS Dynamics NAV (ATP_CTP)
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

Základní metody studia buněk extrakce a frakcionace pozorování ve světelném a elektronovém mikroskopu barvení buněčných komponent a fluorescenční mikroskopie

Součásti buněk lze oddělit centrifugací

LM vs. TEM

Bright-field light microscope

Types of LM: A) Bright field B) Phase contrast

Types of LM: C) Diff. Interference Contrast D) Dark field

Bright field microscopy of stained section of kidney tubules

Indirect Immunocytochemistry

Stain for DNA. What is fluorescence? Energy of light is inversely proportional to the wavelength. For example, violet light has higher energy than red light. Fluorescent molecules are special molecules that absorb incident light of a particular wavelength then emit light of a longer wavelength. The absorption of light causes electrons in the molecule to become highly energetic. When the highly energetic electrons return to their original state, they emit light. Wave length of incident light must be shorter than the wavelength of emitted light since some energy is unavoidably lost as heat.

Fluorescence Microscope

Fluorescence image of a cell in mitosis labeled w 3 tags: Green: fluorescein-labeled anti-tubulin (MTS) Red: anti- centromere protein Blue: DAPI (DNA)

Images of Conventional (A) vs Confocal (B) Fluorescence (Drosophila embryo stained w fluorescent probe against actin)

no FBS MBF1 DAPI Actin control Actinomycin D Doxorubicin

Mnohobuněčnost a diferenciace určení buněčného osudu diferenciální genová aktivita modelové organismy pro vývojovou biologii

Buněčný cyklus je řízený sled událostí vedoucí ke zdvojení (dělení) buněk jediný chromosom

Diferenciace

Typy buněk ve střevním epitelu

CELL FATES Gamety Progenitor cells Differentiated cells Stem cells determination/commitment differentiation Gamety Progenitor cells Differentiated cells meiosa Zygota Stem cells Differentiated cells quiescence senescence obnova Differentiated cells apoptosa neomezený růst Mrtvé buňky Nádorové buňky

Rakovina pochází z proliferujících buněk Tvorba diferenciovaných krevních buněk z hematopoetických kmenových buněk kostní dřeně

Různé typy buněk exprimují různé proteiny

Modelové organismy moucha octomilka Drosophila melanogaster hlístice háďátko Caenorhabditis elegans žába (Xenopus), kuře a myš

Antennae conversion to legs!

Haltere to wing transformation Homeotic Mutations; The conversion of one body part into another Haltere to wing transformation

Caenorhabditis elegans Less than 1000 cells in adult. Self-fertilizing hermaphrodite Short generation time Sydney Brenner:

The nematode worm C. elegans

1090 cells, 131 die, leaving 959 in adult. Idea: It might be possible to trace the developmental lineage of every single cell in the adult worm Zygote John Sulston 1090 cells, 131 die, leaving 959 in adult.

Early cell lineage in C. elegans

“Without additional information, no amount of gazing at genome sequences will the functions of genes.” Alberts and colleagues: Molecular Biology of the Cell, 4th edition, page 26.