Evropské environmentální právo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Revize Nového přístupu
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Historické milníky evropského práva
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Struktura a principy Evropského práva
Evropské environmentální právo Přednáška č. 4.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Právo životního prostředí pojem, systém, principy v mezinárodním a evropském kontextu Jana Dudová.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Právo životního prostředí ZS 2005/2006
Ochrana životního prostředí v právu a politice EU Vybrané otázky práva ŽP
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Společná obchodní politika EU
Evropské environmentální právo JUDr. Veronika Vlčková
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
EVROPSKÁ UNIE.
Právo životního prostředí I.
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
Základy práva ŽP Mezinárodní a komunitární právo ŽP JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Mezinárodní právo ŽP JUDr. Veronika Vlčková
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - úvod do problematiky
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
O CHRANA SPOTŘEBITELE V EU – ČÁST 1 Prezentace 2015.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
P RÁVO E VROPSKÉ UNIE 2 Prezentace ES A EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957.
Právo Evropské unie 2 Prezentace ES a EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957 –
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Východiska evropské úpravy
Sociální zabezpečení v EU
Česká inspekce životního prostředí
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Ekologická politika EU
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Úvod, základní principy a cíle
Digitální učební materiál
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Transkript prezentace:

Evropské environmentální právo 2. 3. 2009 Přednáška č. 2

Osnova přednášky Vývoj EEP Ekologická politika + akční programy Právo ES jako nástroj ekologické politiky Prameny EP Implementace a prosazování EP

Vývoj EEP 1. fáze: 1958-1972 2. fáze: 1972-1987 3. fáze: 1987-1993 6. fáze: možná po ratifikaci Lisabonské smlouvy

1. fáze (1958-1972) od vstupu Smlouvy o EHS po výzvu Rady k sestavení akčního programu OCHŽP nebyla vůbec věnována pozornost opatření související s OCHŽP měla za primární cíl vytvoření JVT

2. fáze (1972/1973-1987) od přijetí prvního akčního programu po JEA 1972 Stockholm: Mezinárodní konference OSN o životním prostředí Rada: ekonomická expanze musí přispět zkvalitnění života Spory o kompetence v OCHŽP: MS v. ES, Rada v. EP a Komise → legislativní pravomoc ES MS zpochybňují platnost přijatých legislativních opatření před ESD (C-92/79 Komise v. Itálie) Světové ekologické katastrofy: Bhópal, Seveso, Černobyl atd.

Trail Smelter Case

Trail Smelter Case (1941) případ Trail Smelter (USA v. Kanada) „žádný stát není oprávněn využívat nebo povolit využívání svého území způsobem, jakým může dojít ke škodám způsobeným plyny na území jiného státu nebo na majetku či osobách v něm žijících, pokud předmětná činnost má závažné důsledky a je na základě důkazů jasně stanovena.“ = princip omezené teritoriální suverenity států v otázkách OCHŽP

Případ ADBHU C-240/83 ESD: princip volného obchodu nelze považovat za absolutní, neboť je předmětem určitých omezení odůvodněných cíli obecného zájmu Společenství za předpokladu, že nejsou podstatně nepřiměřená OCHŽP je jedním ze základních cílů Společenství OCHŽP je obecným zájmem

3. fáze (1987-1993) JEA: pravomoc ES v oblasti ekologické politiky (ex. čl. 130r-130t, 100a odst. 4, 6 SES) Spory se dotýkaly právního základu pro komunitární opatření v oblasti OCHŽP C-300/89 Komise v. Rada: ESD zrušil směrnici Rady 89/428/EHS pro špatný právní základ (130s namísto 100a)

4. fáze (1993-1997) od Maastrichtu po Amsterdam 1992 Rio de Janeiro: mezinárodní konference OSN o ŽP a rozvoji pojem ŽP byla zaveden do klíčových čl. 2, 3 SES udržitelný růst (sustainable growth) změny v rozhodovací proceduře

5. fáze (1997 - vyjasnění ústavního postavení OCHŽP udržitelný rozvoj (sustainable development) princip integrace (čl. 6 SES) Čl. 95 odst. 4-6 SES spolurozhodování EP nová fáze možná po ratifikaci Lisabonské smlouvy všemi MS

Ekologická politika ES (Community Environmental Policy) Akční programy: doposud jich bylo vydáno 6: 1973, 1977, 1982, 1987, 1993, 2002 čl. 2, 3, 6 SES čl. 174 SES čl. 175 odst. 4: povinnost MS financovat a provádět EP

Prameny EEP Primární právo: SES (zejména čl. 2, 3, 6, 174-176 SES), SEURATOM Sekundární legislativa: Směrnice Nařízení Rozhodnutí Doporučení a stanoviska MS

Primární právo čl. 2 SES: Posláním Společenství je vytvořením společného trhu a hospodářské a měnové unie a prováděním politik nebo činností uvedených v čl. 3, 4 podporovat… vysokou úroveň ochrany a zlepšování kvality životního prostředí… čl. 3 SES (společné politiky): Činnosti Společenství pro účely vymezené v čl. 2 zahrnují… politiku v oblasti životního prostředí čl. 6 SES (princip integrace): Požadavky na ochranu životního prostředí musí být zahrnuty do vymezení a provádění politik a činností Společenství uvedených v čl. 3, zejména s ohledem na podporu udržitelného rozvoje

Čl. 174 SES: ekologická politika cíle EP (odst. 1) kvalita ŽP, ochrana lidského zdraví, obezřetné a racionální využívání přírodních zdrojů a podpora opatření na mezinárodní úrovni, čelící regionálním a celosvětovým problémům ŽP základní principy EP (odst. 2) PPP, prevence, předběžná opatrnost, princip nápravy škody u zdroje (= princip proximity), vysoká úroveň ochrany příprava EP (odst. 3) – co je třeba zohlednit spolupráce ES a MS se třetími zeměmi a MO (odst. 4)

Čl. 175 SES Legislativní proces Spolurozhodování Rady a EP (co-decision procedure, čl. 251 SES) – čl. 175 odst. 1 Rozhodnutí Rady (jednomyslné), konzultace EP, HSV, VR – čl. 175 odst. 2, pouze vybrané případy Přijímání AP (čl. 251, konzultace HSV, VR) – čl. 175 odst. 3

Čl. 176 SES More Stringent Measures Ochranná opatření přijatá podle čl. 175 SES nejsou překážkou tomu, aby každý MS zachovával nebo zaváděl přísnější ochranná opatření. Tato opatření musí být slučitelná s SES. Oznamují se Komisi.

Čl. 176 SES More Stringent Measures Přísnější opatření nelze přijmout nebo zachovat obecně na zákl. čl. 176, ale musí je připouštět příslušná směrnice nebo nařízení!!! přísnější = lepší pro OCHŽP? některé komunitární předpisy nedávají pro aplikaci čl. 176 prostor C-203/96 Dusseldorp Pozor na rozdíl oproti čl. 95 odst. 4-6 SES

Implementace EEP Čl. 10 SES: MS přijmou veškerá vhodná obecná i zvláštní opatření k plnění závazků vyplývajících z SES nebo jsou důsledkem činnosti orgánů ES. Usnadňují ES plnění jeho poslání. MS se zdrží jakýchkoli opatření, jež by mohla ohrozit dosažení cílů této smlouvy.

Prosazování EEP Komise Čl. 211 SES: K zajištění řádného fungování a rozvoje společného trhu Komise dbá na provádění SES, jakož i aktů přijatých orgány Společenství na jejím základě (tj. sekundární legislativy). Čl. 226 SES (first round) Čl. 228 odst. 2 SES (second round)

Prosazování EEP Soukromé osoby Na národní úrovni: Přímý účinek směrnic Přístup k národním soudům Přístup k informacím Na evropské úrovni: Přístup k ESD (čl. 232, 230, 235+288 odst. 2, 234 SES) Stížnosti (EO, EP, EEA, Rada)

Prosazování EEP MS Prosazování EEP státními orgány: IMPEL network Environmentální inspekce občanskoprávní odpovědnost v OCHŽP Trestněprávní odpovědnost v OCHŽP

http://elearning.upol.cz