Objevné plavby Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_objevne_plavby.ppt

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Zámořské objevy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Opakování z minulé hodiny:
Zámořské objevy 15. – 17. století.
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
2/ Portugalsko, Španělsko
Registrační číslo projektu:
Dějiny významných států a národů v Evropě IV
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Snímek 1-15 – 10 min ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Veronika Šloufová VII. A 2011/2012
Registrační číslo projektu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Zámořské objevy.
Zámořské objevy.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Zámořské objevy 15. století
VY_32_INOVACE_64_KRYŠTOF KOLUMBUS
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Amerika obyvatelstvo.
Objevné cesty a mořeplavectví
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Objevné plavby 7. ročník.
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.
Cesta k první světové válce
Kryštof Kolumbus – objevení Ameriky
Československé legie, vznik Československa
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Mořeplavec a kolonizátor.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Objevné plavby Název sady: Pozdní středověk a počátky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvíz na zámořské objevy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1-20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Objevné plavby Sexta říjen 2016.
S Kolumbem do Nového světa
Název školy: Základní škola Městec Králové
Československé legie, vznik Československa
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Mgr. Jindřiška Řehořková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Století velkých objevů
Společnost na počátku 19. století
Vídeňský kongres Označení materiálu:
Objevné plavby Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_objevne_plavby.ppt
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Objevné plavby Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_objevne_plavby.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost, dějepis, středověk, vrcholný a pozdní středověk, dějiny významných států a národů v Evropě, objevné plavby ZŠ Wagnerovo náměstí, Beroun Předmět, ročník: Dějepis, 7. ročník Autor: Ivana Flíčková Datum: 30. 11. 2011 Anotace: (popis způsobu použití výukového materiálu): Příčiny a důsledky objevných plaveb, první námořní velmoci, dobývání střední a Jižní Ameriky. Tučný text slouží jako výchozí text pro tvorbu poznámek, ostatní text vysvětluje souvislosti nebo upozorňuje na zajímavé podrobnosti. Obrázky, které podporují lepší názornost, jsou opatřeny odkazem na zdrojovou stránku pro žáky s hlubším zájmem pro učivo. Prezentace jsou žákům k dispozici na www.jaknadejepis7.webnode.cz

Objevné plavby uč. 88 - 92

příčiny: Turci ovládli Blízký východ (1453 - dobytí Cařihradu) - omezení obchodu nedostatek zlata a stříbra v Evropě poptávka po luxusním zboží snaha objevovat a ovládnout nové území inspirace knihou Marca Pola "Milion" - hledání nových cest do Indie 15. stol. – technické změny lodí: nové konstrukce plachetnic, hluboký kýl, zdokonalené kormidlo, vylepšený systém plachtoví, kompas ( čínský vynález)

1415 – Portugalci na sever Afriky – vyplenili město Ceuta – ohromná kořist – další inspirace 1433 byl obeplut mys Bojador, ležící na 26° severní šířky, o němž se do té doby věřilo, že kdo jej obepluje, zahyne horkem dlouhé plavby podél západního pobřeží Afriky Jindřich Mořeplavec – portug. princ – organizuje výpravy účel: kořist (zlato, slonovina, otroci)

Mapa: Kartografie Praha: Novověk I Mapa: Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15 - 16 Mapa: Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15 - 16Mapa: Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15 - 16 Mapa: Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15 - 16 Mapa: Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15 - 16

Bartolomeo Diaz – Portugalec 1487 – obeplul nevědomky Afriku zkoumal západoafrické pobřeží, díky bouři ( 13 dnů), po několika dnech zjistil, že pluje na východ k Indii dál nepokračoval – vzpoura posádky, strach z neznámých nebezpečí cestou zpět pojmenoval nejjižnější cíp Afriky mysem Bouří (mys Dobré naděje) přejmenován portugalským králem Janem na mys Dobré naděje do Indie doplul jako první 1498 Vasco da Gama cesta trvala 10 měsíců

cesta do Indie ( východ) vedla ovšem na západ – platilo pro ty, kteří věřili, že je země kulatá Kryštof Kolumbus – Janovan předpokládal, že západním směrem je to do východních říší blíže, např. do Japonska (Cipangu) jenom 5 000 km - předpokládal kulatost Země přesvědčoval portug. krále k vyslání výpravy, ten se však spoléhal na africkou cestu nabídl služby Španělům 3.8. 1492 vyplul na lodi Santa Maria, další lodě Pinta, Niňa na západ 12. 10. dopluli k San Salvadoru – Sv. Spasitel ( Bahamy) – domnívali se, že jsou na pobřeží Indie – domorodci Indiáni

Mapa: Kartografie Praha: Novověk I Mapa: Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15 - 16

objevení dalších ostrovů – Kuba, Haiti – návrat zpět ještě 3x vyplul na západ ( břehy Jižní Ameriky) vedou se spory, zda si do konce života vůbec uvědomil, že objevil nový kontinent

http://cs.wikipedia.org/wiki/Kry%C5%A1tof_Kolumbus

Kolumbovy ostatky Kolumbus byl pohřben ve Valladolidu, ale později byly jeho ostatky přeneseny do kláštera La Cartuja v Seville a nakonec na žádost jeho syna Diega roku 1542 do Santo Dominga na Hispaniole (Haiti), v dnešní Dominikánské republice. Po okupaci ostrova Francouzi roku 1795 byly ostatky přeneseny do Havany na Kubě, po válce o nezávislost na Španělsku roku 1898 byly opět uloženy v Seville, v katedrále.

Amerigo Vespuci – Ital ve španělských službách posílal z plaveb okolo amerického pobřeží popisy přírody, obyvatel a mapy poznal,že jde o nový světadíl navrhl jméno Nový svět ujal se název odvozený od jeho jména Amerika

Cesta kolem světa 1519 – 1522 Portugalec ve španělských službách Fernao Magalhaes plul západním směrem – 5 lodí k pobřeží Brazílie směr jih – obeplutí Jižní Ameriky (Magelhaesův průliv) přes Tichý oceán – Filipíny - zde zabit v potyčce s domorodci Moluky – Indický oceán – okolo Afriky – zpět Španělsko vrátila se jenom 1 loď

Tichý oceán Vasco da Balboa - Španěl, který přešel 1513 panamskou šíji a jako první Evropan spatřil Tichý oceán – nazval ho Jižní moře

Důsledky objevných plaveb poznávání světa nové rostliny, zvířata, hmyz apod. brambory, kukuřice, boby, rajčata, tabák, morče, krocan zdroje zlata a stříbra – pokles jejich ceny zabírání nových území –nejprve Portugalsko, Španělsko, později Francie a Anglie – bohatství ze zámořských obchodů

Střední a Jižní Amerika – vyspělé civilizace Aztéků a Inků neznali střelné zbraně zavlečeny choroby říše vyvráceny

Dobyvatelé = conquistadoři Hernán Cortés – 1519 – mexické pobřeží – 400 mužů ovládl říši Aztéků , hl. město Tenochtitlán bohatství pro Španělsko Francisco Pizarro – 1523 – zničil říši Inků počínal si velice krutě sám nakonec zavražděn

Mayové – jižní Mexiko a sever Střední Am. písmo, kalendář – 365 dnů v roce, matematika, astronomie kukuřice váleční zajatci – otroci Toltékové – stavitelé chrámů – pyramid na území Mexika – podrobili si říši Mayů http://zivotni-energie.cz/mayove-vyspela-civilizace-dumyslny-kalendar-proroctvi-na-rok-2012.html

Pyramida boha Kukulkána v Chichén Itzá na poloostrově Yucatán je jednou z nejnavštěvovanějších mayských památek. Stojí na rozlehlém prostranství uprostřed velikého chámového komplexu, který Mayové využívali v 6.–15. století. Okolní krajina je dodaleka rovná jako stůl a z vrcholu pyramidy je široký rozhled do všech stran.  http://www.citypictures.org/r-south-america-152-mexico-232-ancient-mayan-ruins-chichen-itza-mexico-2930.htm

15. stol. na Mexické plošině – Aztékové našíř celého kontinentu – od oceánu k oceánu tvrdí bojovníci – přejali kulturu od Mayů a Toltéků uměle zavodňovaná pole – kukuřice, boby, dýně, rajčata, fíky, kakao, tabák, bavlna náboženské obřady – kruté, krvavé lidské oběti nářadí kamenné ručně vyráběná keramika – bez kruhu Tenochtitlan – dnes Mexico City

Mapa: Kartografie Praha: Novověk I   Mapa: Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15

Pyramida Měsíce a Slunce v Teotihuacánu http://www.novinky.cz/cestovani/193220-archeologove-v-mexiku-objevili-aztecky-chram-z-15-stoleti.html

Inkové – v Andách 15. stol. území od Kolumbie po Chile terasovitá pole – brambory, kukuřice, celkem 40 druhů plodin hornictví, výroba kovů silniční síť, sla neznali kolo písmo – kipu – provazy s uzlíky inka – nejvyšší vládce – zosobnění boha Slunce

Mapa: Kartografie Praha: Novověk I   Mapa: Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15

Machu Pichu (Starý vrch) – město v peruánských Andách- objeveno 1911 http://cs.wikipedia.org/wiki/Machu_Picchu

kipu – statistické záznamy - účetnictví sčítání obyvatel, soupis zbraní, těžba stříbra atd. http://www.osel.cz/index.php?clanek=384

Do mapy světa dokresli a barevně odliš tyto plavby: DOMÁCÍ ÚKOL: Do mapy světa dokresli a barevně odliš tyto plavby: 1487 Bartolomeo Diaz (mys Dobré naděje) 1497 Vasco da Gama (cesta do Indie) 1492 Kryštof Kolumbus (Amerika) 1519 – 1520 Fernao Magalhaes

zdroje: text: Dějepis 7 pro základní školy, středověk a raný novověk, SPN, Praha 2009, str. 88 - 92 mapy: Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15 – 16 http://cs.wikipedia.org/wiki/Vikingov%C3%A9 Živá Historie, září – říjen 2008, str. 9 Kartografie Praha: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 15 obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1mo%C5%99sk%C3%A9_objevy http://cs.wikipedia.org/wiki/Kry%C5%A1tof_Kolumbus http://zivotni-energie.cz/mayove-vyspela-civilizace-dumyslny-kalendar-proroctvi-na-rok-2012.html http://www.citypictures.org/r-south-america-152-mexico-232-ancient-mayan-ruins-chichen-itza-mexico-2930.htm

http://www.novinky.cz/cestovani/193220-archeologove-v-mexiku-objevili-aztecky-chram-z-15-stoleti.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Machu_Picchu http://www.osel.cz/index.php?clanek=384