Úvod do romantismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Alexandr Šťastný, dipl. um. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Klasicismus a romantismus
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Z franc. romantique = jako v románu
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
ANTONÍN DVOŘÁK.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
1. Název nejznámější Dvořákovy opery. 2. Název opery, která měla premiéru při otevření Národního divadla. 3. Rodiště Bedřicha Smetany. 4. Název melodramu.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Tereza Šípková, sekunda
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
V bludišti stylů Igor Stravinskij a jeho hudba 20. století
SYMFONIE. ERBEN ŠVÉDSKO VLTAVA NELAHOZEVES KÁČA.
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
IMPRESIONISMUS Markéta Svobodová. IMPRESIONISMUS směr, který vznikl koncem 19. st. ve Francii Výraz imprese = dojem, vjem nebo otisk Výraz „prchavý okamžik“
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
Úvod do romantismu.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
1. Název nejznámější Dvořákovy opery.
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
Test ověřující znalosti z HV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
Romantismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
České bankovky a kdo je na nich vyobrazen
Úvod do romantismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Alexandr Šťastný, dipl. um. Dostupné z Metodického portálu 
Kultura 1. poloviny 19. století
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Klasicismus
Fréderic Chopin Zelazowa Wola Paříž.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Jméno: Poznáš hudební nástroje? Doplň názvy.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Název školy: Základní škola Netvořice
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Úvod do romantismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Alexandr Šťastný, dipl. um. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Romantismus   umělecký směr konce 18. a zejména první poloviny 19. století jeho vznik souvisí s přechodem od feudalismu ke kapitalismu Velká francouzská revoluce (1789–1799), jenž začala dobytím Bastily 14. července 1789, vnáší nové myšlenky do filozofie i umění a tím vytváří podmínky pro vznik romantismu [obr. 1]

Jestliže předcházející klasicismus a osvícenecký racionalismus vycházely z naprosté důvěry v rozum, pak romantismus představuje vítězství citu a fantazie nad rozumem. J. J. Rousseau (1712–1778) – francouzský filozof a spisovatel: „cit je neméně důležitý než rozum“ [obr. 2]

Zakladatelé romantismu: Ernst Hoffmann (1776–1822) – spisovatel, malíř, skladatel, znám především jako spisovatel fantastických příběhů, z oper nejlepší Undine Louis Spohr (1784–1859) – proslulý houslista a dirigent, znám svými houslovými koncerty (15) a houslovou školou, koncertoval též v Praze, jeho opera Faust zde měla v roce 1816 premiéru [obr. 3] [obr. 4]

Romantismus v jednotlivých uměleckých oborech: Literatura – u nás K. H. Mácha, F. L. Čelakovský, B. Němcová v Německu H. Heine v Rusku A. S. Puškin, M. J. Lermontov v Polsku A. Mickiewicz [obr. 5] [obr. 6] [obr. 7]

Malířství – ve Francii E. Delacroix, u nás J. Mánes (1820–1871); J Malířství – ve Francii E. Delacroix, u nás J. Mánes (1820–1871); J. Navrátil s příznačnou zálibou v krajinomalbě Architektura – nepřináší ryze nové prvky, ale nachází inspiraci zejména ve středověké architektuře – neogotika (např. zámek Hluboká) [obr. 8] [obr. 9] [obr. 10] [obr. 11]

Inspirační zdroje romantismu: zájem o přírodu lidová kultura – kult lidového tance a písně historické náměty, především rytířský středověk báje, pohádky orientální náměty pro tuto dobu je příznačný růst vlasteneckého cítění dochází ke vzniku národních škol, zejména ve státech střední a východní Evropy

Hudba od počátku 19. století byla hudba považována za nejvýznamnější obor umění, neboť dokázala nejlépe ze všech umění vyjádřit nálady, touhy, fantazie hudba působila bezprostředně na city posluchače a měla největší schopnost svými specifickými prostředky umělecky ztvárnit nový filosofický názor vyvyšující cit nad rozum, nový vztah člověka k životu a společnosti s utvářením národního sebevědomí měšťanstva, které se ztotožňovalo s národem, souvisí hledání uměleckých prostředků k vystižení národního charakteru hudby otázku národní osobitosti řešil raný hudební romantismus příklonem k lidové hudební tvořivosti a hledáním inspiračních zdrojů v životě venkovského lidu

Nástroje početnější a mohutnější romantický orchestr a snaha o hudební vyjádření nového estetického ideálu si vyžádaly zdokonalování a stavbu nových nástrojů, obohacujících instrumentální skladbu novou zvukovou barevností vznikl mj. saxofon, stavěly se nové žesťové nástroje, především trubky a tuby zvětšených tónových rozsahů zdokonaloval se klapkový mechanismus fléten a nástrojů plátkových, u trubek se zavedením dírek a klapek doplnily přirozené tónové řady lesní rohy byly jako první žesťové nástroje r. 1814 opatřeny ventily s růstem technických nároků na výkon orchestru souvisí důležitost dirigenta jako osobnosti, která interpretuje vlastní pochopení hrané skladby

klavír dosáhl dalšího konstrukčního zdokonalení ve Vídni a také v Paříži, kde zejména stavitel pian Pleyel od roku 1807 zásoboval trh nástroji odpovídajícími francouzskému vkusu

[obr. 12] [obr. 13] [obr. 14] [obr. 15]

[obr. 16]

hudebních nástrojů v belgickém Brusselu ] [Klavír Ignáce Pleyela z roku 1831, na který hrál F. Liszt, dnes vystaven v Muzeu hudebních nástrojů v belgickém Brusselu ] [obr. 17]

Společnost v době raného romantismu se již zcela změnila funkce hudby ve společnosti hudební produkce koncertní a scénické byly zpřístupněny ve veřejných divadlech a koncertních síních každému zájemci, který zaplatil vstupné z aristokratických sídel do měšťanského prostředí se také rozšířila obliba domácího muzicírování amatérský zájem se zde soustředil především na sborový a sólový zpěv, na hru komorní a sólovou

s rozvojem veřejného hudebního života stoupala hudební proslulost měst, která pravidelně navštěvovali skladatelé a koncertní umělci z celé Evropy (Paříž, Vídeň, Londýn, Petrohrad, Výmar, Drážďany) zároveň vzrůstal počet hudebních institucí a spolků, které organizovaly hudební život ve městech vznik profesionálních a amatérských orchestrů, pěveckých sborů a operních souborů vyvolal potřebu výchovy hudebníků a pěvců tuto úlohu rychle přebíraly od soukromých hudebních škol konzervatoře, organizované jako odborné hudební školy pečující o systematickou výchovu profesionálních hudebních umělců

Charakteristické znaky v hudbě: kult programní hudby – hudebními výrazovými prostředky popisuje mimohudební program = zvukomalba mimohudební myšlenka často bývá vyjádřena specifickou formou motivu – např. „leitmotiv“ u R. Wagnera melodika – poetická, citová vypjatost až sentimentalita,nepravidelná stavba, vliv folklóru rytmus – bohatý, nepravidelný, trioly, synkopy, rytmy lidových tanců harmonie – ve službách výrazu, dochází k uvolnění klasického funkčního systému, chromatika, modulační pohyblivost, alterované akordy, septakordy (oblíben zmenšený)

forma – uvolněnost klasicky přísných forem ve službách mimohudebního programu, oblíbené poetické útvary jako fantazie, písně beze slov apod. instrumentace – snaha o novou barevnost, v oblibě lesní roh, anglický roh, klarinet, basklarinet

Rozdělení romantismu: Raný vzniká v Německu, typický je vznik menších forem a) starší větev romantiků – C. M. Weber – tvůrce raně romantické opery F. Schubert – tvůrce raně romantické písně b) mladší větev romantiků – R. Schumann – romantická píseň, programní klavírní skladba F. Mendelsson-Bartholdy – programní orchestrální předehra F. Chopin

Novoromantismus vzniká ve třicátých letech ve Francii, dochází ke vzniku velkých romantických forem H. Berlioz – tvůrce programní symfonie F. Liszt – tvůrce symfonické básně R. Wagner – opera jako hudební drama do tohoto období rovněž patří vznik národních škol: česká (Smetana, Dvořák), ruská (Glinka, Mocná hrstka) školy severské (Grieg, Sibelius) klasicko-romantickou hudební syntézu představují J. Brahms a Bruckner nastává další vývoj opery s vrcholem v díle Verdiho

Pozdní romantismus poslední třetina 19. století C. Franck G. Mahler R. Strauss

Obrázková příloha: [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prise_de_la_Bastille.jpg> [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean-Jacques_Rousseau_(painted_portrait).jpg> [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ETA_Hoffmann_2.jpg> [cit. 2012-09-07]. C Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spohr-autoportrait.jpg> [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Hynek_M%C3%A1cha.jpg> [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Ladislav_%C4%8Celakovsk%C3%BD.jpg> [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Bo%C5%BEena_N%C4%9Bmcov%C3%A1.jpg> [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Josef_M%C3%A1nes,_1860.jpg> [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Josef_M%C3%A1nes_kresba.jpg>

MRAZ, Maros. [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prag_-_Rathausuhr_Monatsarbeiten.jpg> LOUW, P. H. [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hluboka01.jpg> KRUSPE. [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:KruspeKatalog1933.jpg > [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schreitter_von_Schwarzenfeld_Der_musikalische_Versuch.jpg > [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:French-horn.png > [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tenorsax.jpg > [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FORMA%C3%87%C3%83O.jpg > [cit. 2012-09-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ignace_Pleyel,_Paris,_1831_-_Musical_Instrument_Museum,_Brussels_-_IMG_3836.JPG>

Zdroje: PŘIBYLOVÁ, Lenka. Dějiny hudby. Teplice, 1994. SMOLKA, Jaroslav a kolektiv. Dějiny hudby. 1. vyd. Brno: TOGGA agency, 2001. ISBN 80-902912-0-1.