Aplikovaná botanika Obory aplikované botaniky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zajímavé druhy dřevin v naší zahradě ( s jedlými plody )
Advertisements

PRODUKCE OVOCE A ZELENINY HOSPODÁŘSKÝ KRAJINOTVORNÝ NUTRIČNÍ zdroj vitamínů minerálních látek vlákniny fyziologicky aktivních látek (pozitivní x negativní)
Deštný prales 1.
Vytvořili nej borci z devítky…
Včelařsky významné rostliny ze skupiny zahradnických plodin
Zdroje včelí pastvy.
Lilkovité.
Invazivní druhy Zpracovaly: Lucie Janýšková, Eva Vavříková, Magdaléna Hofrová, Marie Balová, Diana Jurčáková.
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Rostliny rybníka a jeho okolí
Vrbovité ( Salicaceae )
VÝBĚR - z populace rostlin se vyberou ty rostliny, které mají nějakou zajímavou vlastnost. Umělým výběrem tak člověk vybral např. z planých druhů travin.
Kulturní rostliny – zelenina, ovoce, krmivo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Botanické zahrady a arboreta (ex situ kultivace) nejstarší instituce ochrany fytogenofondu Poslání: Šíření znalostí o rostlinném světě a o aplikované botanice.
Digitalizace výuky Příjemce
VY_52_INOVACE_PRV.3.29_Živá příroda _ dřeviny_pracovní list
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zdroje obživy pro lidstvo Radek Sláva Třída 2L VOŠ a SPŠE Olomouc, Božetěchova 3 Školní rok 2012/
VY_32_INOVACE_33_ Prvouka 3.ročník Rostliny 2.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
OSN (United Nations Organization)
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Téma: Vybrané zemědělské plodiny Mák setý 1
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:MGR. OLGA FILÍPKOVÁ Název:VY_32_INOVACE_468_JARNÍ_BYLINY_1 Téma: Výklad jarních.
aralkotvaré, krtičníkotvaré, hvězdnicotvaré, plod, řád, čeleď
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Miříkovité.
BŘÍZOVITÉ - Betulaceae
Lilkovité (Solanaceae)
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu15 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zásada správného.
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY V
VY_32_INOVACE_05_ Přírodověda pro 4. ročník
Ochrana fytogenofondu IBPGR – Mezinárodní rada pro GZ rostlin – 1974 IPGRI – International Plant Genetic Resources Institute, Mezinárodní ústav pro GZ.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Vypracoval: Antonín Jiříček - text Martin Kelar - obrázky, text
ROSTLINY POLÍ.
Les-Lesní patra.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Okrasné a užitkové rostliny Název sady: Člověk a jeho svět.
Lilkovité (Solanaceae) Jakub Lefner Michael Šnajdr Jakub Pilař.
Rostliny.
Brambory Brambor obecný Patří mezi okopaniny. Během růstu se mu kypří (okopává, proorává) půda, tím se také zbavuje plevele.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhPotraviny.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Magnoliovité, leknínovité, mákovité.
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_12/19_Západní Evropa Téma: Státy západní Evropy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STONEK ROSTLINY.
ROSTLINY BOTANIKA = věda o rostlinách.
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS
TÉMA: Rostliny okrasné a užitkové
Šlechtění rostlin pro zmírnění dopadů sucha
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
VY_32_INOVACE_04-47 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Společné znaky a dělení rostlin (opakování)
Jabloň domácí. Úvod Jablko je plod jabloně Nejběžnější druhy ovoce Pěstováno ve Střední Evropě Jde o malvici Jablko se v kultuře člověka vyskytuje již.
Hrušeň obecná. Úvod Opadavý listnatý strom hybridogenní druh se složitým vývojem Významný především ovocnářsky kvůli plodům Bývá pravidelně napadána rzí.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
LILKOVITÉ.
BOTANIKA: dvouděložné rostliny
SEMENNÉ ROSTLINY PŘÍRODOPIS 7.
Transkript prezentace:

Aplikovaná botanika Obory aplikované botaniky (užitá botanika, ekonomická botanika) Etnobotanika (etnografická botanika): vztah lidských populací (kmenů, národností, národů) k rostlinám (farmakoetnobotanika - vztah k léčivým rostlinám) Paleobotanika (fytopaleontologie): studium rostlinných fosilií a zbytků Palynologie: pyl a spory pestrost tvarů a morfologické detaily na povrchu pylových zrn pyl recentních druhů (význam např alergologie) pyl historických druhů (paleontologie)

Obory aplikované botaniky (2) Botanické zbožíznalectví Fytomedicina farmakoetnobotanika fytofarmacie fytoterapie Fytotoxikologie jedovaté rostliny a jejich obsahové látky rostliny opojné (halucinogenní), omamné (psychotropní) a tonizující (stimulancia) Užitá mikrobiologie, mykologie

Obory aplikované botaniky (3) Zemědělská a lesnická botanika agrobotanika agrotechnika a výživa zemědělských plodin šlechtění a semenářství zemědělských plodin odrůdové zkušebnictví fytopatologie herbologie alternativní rostlinná výroba silvikultura Botanické zahrady a arboreta Botanická hobby

Botanické zahrady a arboreta Egypt, Mezopotamie, Čína - 3000 let př.n.l. - zahrady panovníků a šlechty (okrasné, meditační) - zahrady bylinářské (lékařské) (Řím 4 st.n.l., arabské zahrady na španělském území) - zahrady bylinářské (lékařské) (klášterní zahrady v Italii) - zahrady univerzitní Italie (původně lékařské, postupně pro šíření vzdělanosti

- zahrady introdukční v koloniálních zemích zavádění nových plodin ve spojitosti s objevitelskými cestami ve 14 - 17 stol. (např. Jardín Botánico de Cienfuegos, Kuba) (brambor)

Cesty brambor po r.1845 1613 1691 1590 1570 po r. 1560 ?? 1533 1533 : F.Pizarro, Peru -první zpráva 1570 : S.t. andigenum, dovezeno do Sevilly 1590 : S.t. andigenum, dovezeno opakovaně do Anglie po r.1560 : S.t. tuberosum, cesty korzárů (Drake?), do Anglie a Italie 1613, 1691: S.t.tuberosum, angličtí misionáři, b. přivezli s sebou na Bermudy, pak do Sev.Ameriky 1845:peronospora a hladomor v Evropě, irští emigranti a brambory znovu do Sev.Ameriky

Botanické zahrady v Česku - bylinářská zahrada Angelova 1350 v dnešní Jindřišské ul. v Praze - „Kanálka“ hrabě J.M. Canale v Praze na Vinohradech 1783 -1850 První pražská univerzitní botanická z.: 1755 na Smíchově (Praha) 1898 přenesena (Na Slupi) Současnost: Praha (2), Brno (MU, MZU, Kraví Hora) Olomouc (Bílá Lhota + Nový Dvůr), Tábor

Botanické zahrady světové International Association of Botanic Gardens (Arnold Arboretum, MS, USA) od r. 1954 Kew Royal Botanic Gardens London , Kew, GB Péče o světový fytogenofond

Alternativní plodiny Meliorační rostliny Alternativní naťové zeleniny „bylinky“, mesclun, jedlé květy a květenství naklíčená semena produkce jedlých hub Energetické rostliny siličnaté r. pro produkci bionafty rychle rostoucí byliny a dřeviny (produkce biomasy): topoly, Arundo donax, Miscanthus, krátkodenní kukuřice, Amaranthus australe Meliorační rostliny rostliny pro kořenové čistírny rostliny s mykorhizou (leguminozy) rostliny s bioaktivními výměšky (půda, vzduch) rostliny se schopnostmi selektivní akumulace Geneticky modifikované rostliny

Významní herbalisté a herbáře Historie aplikované botaniky : Významní herbalisté a herbáře Herbář císaře Šen-Nunga (asi 2700 let př.Kr.): 365 rostlinných drog (Ephedra, Ricinus, Papaver) Asyrské destičky : (z období 1900 - 400 let př.Kr.) , 660 hliněných destiček s popisy použití a účinků 1000 bylin

Herbář krále Šalamouna Ebersův papyrus : z období kolem r.1500 př,Kr. 20 m dlouhý a 30 cm široký plátěný svitek z hrobky mumie v Thébách (podíl magie a pověr), Herbář krále Šalamouna (1000 let př.Kr.) - nedochoval se, popisy a užití 3000 druhů rostlin Theoprastos (370 - 285 l.př.Kr.) Historia Plantarum

Bartholomeus Anglicus (kolem r.1260) Liber de Proprietatibus Rerum Dioskorides (77 l.př.Kr.) De Materia Medica - 600 rostlinných druhů, včetně pěstování a účinků Ibn-al-Batair (1197-1248): Corpus Simplex - 1400 drog rostlinného původu Bartholomeus Anglicus (kolem r.1260) Liber de Proprietatibus Rerum - encyklopedie přírodních věd 13 stol William Turner : (1551) New Herball , první dílo o anglické floře (200 původních druhů, včetně léčebného použití)

Juannes Badianus, Martin Cruz : Badianus manuscript (1552): mexická flora , zpracována rodilými aztéckými indiány, vzdělanými v klášteře. (Objeven ve vatikánských sbírkách až 1929 John Gerard : 1597 The Herball, or General Historie of Plantes, obsáhlé ale nepůvodní, překlad jiných herbářů, upravil Mathias de l´Obel

Mathiollus (Pietro Andrea) 1501 - 1557 pražský lékař italského původu, herbář přeložil Tadeáš Hájek do češtiny (1596)