Delphi Objektově orientované programování Programování řízené událostmi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technologie pro publikování na webu 1
Advertisements

Zoner Foto Studio Bohumil Bareš.
Vzdělávání v eGonCentru ORP Boskovice
Olomouc, únor 2012.
© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
Ukázková data grafická jsou majetkem IMIP. Popisná data jsou fiktivní.
Úvod do programování v prostředí Windows
Pascal - příklady.
Základy HTML.
Formuláře Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Použití formulářů: Použití formulářů: Blog Blog Uživatelské.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
COREL DRAW SEZNÁMENÍ Úvod, seznámení se se systémem Pracovní plocha
Konstanty jsou datové objekty jejich hodnoty nelze v programu měnit Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA = “Zadej.
Vzhled prezentace - šablony
Word 2007 se na rozdíl od předcházejících verzí ovládá pomocí pásu karet, který najdete v horní části obrazovky. Pás je rozdělen na jednotlivé karty,
IT začátečníci - Word Modul 3.
Třídy, generické třídy, pseudotřídy
VYPRACOVALA: MGR. HANA TOFLOVÁ DNE: ICT2/1/3/13 WORD - tabulky.
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 4.0 (Text)
Ing.Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Anotace Žák dokáže v aplikací MS Word vytvořit tabulku Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže v aplikaci MS Word vytvořit, upravit a formátovat.
TEXTOVÝ EDITOR.
ActionScript Moderní počítačové aplikace. Charakteristika Je odvozen od JavaScriptu Integruje do Flashe interaktivní ovládání Umožňuje vytvořit přehledné.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček.
Formátováním textu se rozumí změna jeho vlastností jako velikost, barva, typ, podtržení atd. Pokud chceme změnit některou z vlastností již napsaného textu,
Objektově orientované programování Programování řízené událostmi
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_259 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
PictureBox u vkládání obrázků u vlastnost Picture pomocí příkazu LoadPicture u přiřazení obrázku mezi dvěma prvky PictureBox Auto.Picture = AutoCerv.Picture.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Konstanty u jsou datové objekty u jejich hodnoty nelze v programu měnit u Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA.
CSS Cascading Style Sheets Kaskádové styly
Formátováním odstavce se rozumí změna jeho vlastností jako velikost, barva, typ, podtržení atd. Pokud chceme změnit některou z vlastností již napsaného.
Power Point– popis prostředí
Obrázky v HTML dokumentech Druhy a použití. Obrázky + Zvyšují atraktivitu stránek. + Zvyšují vypovídací schopnost stránek. - Zvyšují dobu načítání stránky.
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Vlastnosti stránky a tisk
Algoritmizace a programování Úvod do Delphi - 04 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Příjemné novinky (kromě mnoha jiných) - automatický updatěe -- přestavitelmá velikost obsahu některých oken např Skore a Násobiče - působivé barevné a.
Word – Tabulky a Grafika ve Wordu
Počítačová podpora konstruování I 7. přednáška František Borůvka.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE I.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_10.
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
Jednoduché zprávy funkce MsgBox MsgBox (prompt, buttons, title, helpfile, context): button funkce InputBox InputBox (prompt, title, default, xpoz, ypoz,
VY_32_INOVACE_GR_789 CD- OBAL. Zadání: vytvořte obal na CD použijte 5 fotografií (každou v samostatné vrstvě) vložené obrázky upravte pomocí nástrojů.
Martina Braunerová.  Trénovat řadu kompetencí z oblasti algoritmizace (oddálení vykonání příkazu, ladění programu, dekompozice problému…)  Naučit.
Menu Vytváření menu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
ProgeCAD Základy kreslení.
VYTVÁŘENÍ e-LEARNINGOVÝCH MATERIÁLŮ Přednáší Mgr. Jaromír Kozel
Databáze MS ACCESS 2010.
Delphi – práce se základními komponentami (1. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008A Orbis pictus 21. století.
Delphi – práce se základními komponentami (2. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008B Orbis pictus 21. století.
Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
KIV/ZD cvičení 8 Tomáš Potužák.
PRACOVNÍ PLOCHA Vasyl Lutsak.
Prezentační nástroj Open Office, Impress ZÁKLADY PRÁCE
Delphi – Práce s formuláři
VY_32_INOVACE_PR2_16 Grafika.
Tvorba WEBOVÝCH stránek – obrázky
VY_32_INOVACE_PR2_15 Vybrané komponenty.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Digitální hodiny s budíkem programované v jazyku Pascal
téma vyjádření Obrázek SmartArts obrázky na červeném pozadí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_18-19
Transkript prezentace:

Delphi Objektově orientované programování Programování řízené událostmi

Vlastnosti Delphi Delphi je objektově orientovaný jazyk Delphi umožňuje –spojovat data a kód do tříd (zapouzdření, encapsulation) –vytvářet odvozené třídy (dědičnost, inheritance) –pracovat s odvozenou třídou jako s jejím předkem (polymorfismus, mnohotvárnost) problém chyb běhu řeší pomocí výjimek – konstrukce try – except - end

Prostředí Delphi Delphi je také kompilátor jazyka Object Pascal s integrovaným vizuálním prostředím obsahuje –menu s nápovědou –knihovnu komponent členěnou do sekcí (Standard, Additional, System, Dialogs…) –Object Tree View, stromová struktura objektů –Object Inspector, vlastnosti a události –Code editor, editor kódu, kde píšeme

Projekt aplikace v Delphi se nazývá projekt části projektu –projektový soubor *.dpr –popis formuláře *.dfm –unita *.pas –nastavení překladače *.dof –ikona projektu *.res –spustitelný soubor *.exe –přeložená unita *.dcu

Rozdělení komponent vizuální, viditelné –většina prvků (label, edit, button…) –základní komponenta je formulář, typ TForm nevizuální, neviditelné –slouží pro speciální akce (timer, dialogy, menu) –po spuštění na formuláři nejsou viditelné Umístěním komponenty na formulář se vytvoří její instance, v unitě se objeví nová proměnná

Přehled vizuálních komponent formzáklad projektu editvstup i výstup jednořádkového textu Edit1.Text labelpopisek,Label1.Caption buttontlačítko, provedení akce (události) memovíceřádkový text, položka Lines LoadFromFile, SaveToFile - soubor Clear, Add, Memo1.Clear; Memo1.Lines.Add(‘a‘) image, shape obrázek, automatický tvar Picture

Přehled vizuálních komponent spineditčíselník, lze použít i updown SpinEdit.value: integer posuvník, zadání číselných hodnot Scrollbar.Position: integer checkbox, radiobutton zatržítko, přepínač checked: boolean panel, groupbox tvorba skupin combobox, listboxrozbalovací seznam Items k naplnění dat, ItemIndex pořadí radiogroup skupina přepínačů, Items, ItemIndex

Přehled nevizuálních komponent timerčasovač, měření časového intervalu událost OnTimer (uplynutí intervalu) mainmenu hlavní vysunovatelné menu - čára,ShortCut je nastavení klávesové zkratky (Ctrl+S) popupmenu kontextové menu (PT myši) opendialog, savedialog výběr jména souborů fontdialog výběr fontu (barva, řez, velikost) colordialog výběr barvy při použití dialogu se používá metoda.execute if OpenDialog1.execute then Memo1.LoadFromFile(OpenDialog1.Filename)

Práce se schránkou Schránka Windows = ClipBoard Ctlr + C – CopyToClipBoard Ctlr + X – CutToClipBoard Ctlr + V – PasteFromClipBoard Nejčastěji se používá v memu. memo1.CopyToClipboard; memo2.PasteFromClipboard;

Object inspector Zajišťuje spojení mezi vzhledem aplikace a jejím zdrojovým kódem nastavení vlastností komponent v době návrhu na listu properties manažer událostí na listu events seznam instancí v object selektoru vzhled Object inspectoru lze také nastavit

Object Tree View stromový diagram objektů hierarchicky seřadí všechny použité komponenty (vizuální i nevizuální) některé komponenty lze umístit do jiných (dědičnost) – např. label na panel základní komponenta je formulář typu TForm

Code editor editor kódu je textový editor zajišťuje přístup ke zdrojovému kódu nabízí –našeptávače, code completion, nápovědu, (automaticky nebo po stisku Ctrl+mezera) –šablony kódu, code templates Ctrl+J –další prostředky pro pokročilé: gutter (ladění, hledání chyb), project manager

Vlastnosti komponent Vlastnosti přístupné (v době návrhu aplikace) v nejběžnějších komponentách: –Align: zarovnání komponenty –Caption: titulek komponenty –Color: barva povrchu nebo pozadí –Cursor: určuje kurzor myši nad komponentou –Enabled: udává, zda je komponenta aktivní nebo nikoliv (je ale vždy viditelná) –Font: určuje typ písma

Vlastnosti komponent –Height: výška komponenty –Hint: řetězec pro plovoucí nápovědu –Left: vzdálenost levého horního rohu zleva –Name: jedinečné jméno komponenty –ShowHint: je povolena plovoucí nápověda? –Top: vzdálenost levého horního rohu zhora –Visible: udává, zda je komponenta viditelná –Width: šířka komponenty

24/04/ Události komponent Nejpoužívanější události –OnChange: dojde k ní při změně komponenty –OnClick: při klepnutím levým tlačítkem –OnDblClick: double-click –OnEnter: aktivování komponenty (přijme focus) –OnExit: komponenta ztrácí focus –OnKeyPress: při stisku klávesy –OnMouseDown: při stisku něj. tlačítka myši –OnMouseMove: při pohnutí myší nad komp. –OnMouseUp: uvolnění tlačítka myši nad komp.

Programování událostí píšeme v editoru kódu –po poklikání na komponentu nebo –po výběru události na kartě events šablona unity se vytvoří automaticky –název procedury, parametry –begin … end; případné lokální proměnné doplníme (do malého varu)

Konverzní funkce Pro převod mezi formáty IntToStr, StrToInt – mezi integer a string FloatToStr, StrToFloat – mezi real a string DateToStr, StrToDate – mezi date a string Obecná procedura val (s,cislo,i) prevede string s na cislo, i pozice chyby Příklady: x:=StrToInt(Edit1.text); Label1.Caption:=DateToStr(now);

Kreslení Kreslit lze pomocí vlastnosti Canvas s využitím Pen a Brush Canvas.MoveTo(X,Y) – počáteční bod Canvas.LineTo(X,Y) – koncový bod Canvas.Rectangle(xz, yz, xk, yk) Canvas.Ellipse(xz, yz, xk, yk) Canvas.Pen, Canvas.Brush canvas.Pen.Color:=ClRed; canvas.Pen.Width:=7; canvas.Rectangle(10,10,100,100);

Komponenty a jejich vlastnosti

Form – formulář BorderStyle – vzhled okraje okna BorderIcons – ikony v titulkovém pruhu Caption – titulek, v titulkovém pruhu Height, Width – výška a šířka vč. okrajů ClientHeight, ClientWidth – využitelná Font – výběr fontu (velikost, styl, barva…) Left, Top- souřadnice levého horního rohu Cursor – tvar kurzoru nad formulářem + +

Button - tlačítko Enabled – tlačítko je-není stisknutelné WordWrap – zalomení textu (true, false) Left, Top – umístění levého horního rohu Hint – nápověda (text nápovědy) ShowHint – zobrazit nápovědu (true,false) Nelze změnit barvu tlačítka!

Label – textový popisek Alignment – zarovnání horizontální (vlevo, vpravo, na střed) Layout – zarovnání vertikální (nahoru, dolů, na střed) Autosize – automatické přizpůsobení velikosti danému textu (true, false) Transparent – průhledná barva

Edit – editační řádek VŽDY STRING !!! Text – obsah editu, zadaný text – ReadOnly – jen ke čtení PasswordChar – znak pro zobrazení namísto zadávaného textu (hesla…) CopyToClipboard – metoda, která zkopíruje obsah editu do schránky

UpDown

SpinEdit

Timer

Image

Shape