Rozpočtová soustava SVR (1)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Daňová teorie a politika
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Fiskální politika státu, veřejné rozpočty
Soustava veřejných rozpočtů II.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočty územních samosprávných celků
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vládní neziskové organizace
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Rozpočty územních samosprávných celků Vybrané otázky Ing. Zuzana Trhlínová, Ph.D. Katedra veřejné správy, VŠFS Praha.
Daňová teorie a politika
Zdanění subjektů terciárního sektoru
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Veřejné výdaje a příjmy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Katedra národního hospodářství
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Veřejný sektor a jeho role v ekonomice
Základy veřejných financí
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Státní rozpočet a daně Občanský výchova 9. ročník.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Veřejná ekonomika 1 Úvod do problematiky Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Soustava veřejných rozpočtů
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Název projektu: Moderní škola
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Obsah veřejných rozpočtů III
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Rozpočtová soustava SVR (1) Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová Katedra práva a veřejné správy

Teorie veřejných financí Veřejné statky – čisté, smíšené … & funkce veřejného sektoru Řešení problémů tržního selhání makroekonomické, mikroekonomické a neekonomické příčiny VFI – nástroj HP státu Efektivní alokace zdrojů v ekonomice Problém tzv. vládního selhání 14.4.2017

Funkce veřejného sektoru Ekonomická funkce (zaměstnanost, služby na neziskovém principu) Sociální funkce (sociální soudržnost, segregace a exkluze) Politická funkce (veřejná politika - veřejná volba) Struktura veřejného sektoru: justice, policie, armáda, školství, věda a výzkum, kultura, sport, zdravotnictví, sociální služby, veřejná hromadná doprava, spoje, sociální bydlení, informační systémy a masmédia 14.4.2017

Státní intervence Předcházet selhání trhu x řešit důsledky selhání trhu Alokační činnosti Výrobce veřejných statků (efektivita?) Likvidace následků negativních externalit Redistribuční činnosti Regulační činnosti Legislativní činnosti 14.4.2017

Veřejný sektor Součást národního hospodářství Smíšená ekonomika: soukromý sektor i veřejný sektor, popř. neziskové organizace Funkce veřejného sektoru HP státu: - Priority (Požadovaná úroveň zdravotnictví, vzdělávání, vědy a výzkumu, kvality ŽP) Nástroje dosažení cílů (standardy, učební osnovy) Finance (finanční ukazatele) 14.4.2017

Instituce státních intervencí Veřejná správa Státní správa Územní samospráva Nadnárodní instituce Jak financovat tyto veřejné statky? Jaké jsou zdroje pro financování netržních činností státu ? Jak financovat jednotlivé úrovně řízení ve VS 14.4.2017

Rozpočtová soustava Soustava peněžních fondů Soustava rozpočtových vztahů uvnitř RS Soustava orgánů a institucí, které vstupují do rozpočtového procesu 14.4.2017

1. Soustava peněžních fondů Nadnárodní rozpočty Státní rozpočet Rozpočty regionálních rad NUTS II Rozpočty krajů, obcí, DSO Rozpočty veřejnoprávních podniků a veřejnoprávních neziskových organizací 14.4.2017

Mimorozpočtové fondy Státní fondy: státní fond rozvoje bydlení, státní fond kinematografie, SF kultury, SFŽP, SFDI, pozemkový fond, Státní zemědělský intervenční fond) Decentralizované MF (účelové, neuúčelové MF obcí, VÚSC – např. rezervní fond, bytový fond, památkový fond apod.) Fond zdravotního pojištění Fond sociálního zabezpečení Svěřenecké fondy (sociální fondy pojišťovnického typu, pojištění na nezaměstnanost, příspěvky na sociální pojištění, důchodové, nemocenské aj.) 14.4.2017

Mimorozpočtové fondy Autonomní veřejný rozpočet, 0 závislost na SR Vlastní příjmy a výdaje účelově vázané Financování specifického segmentu veřejného sektoru Nositel – samostatná právnická osoba 14.4.2017

Diverzifikace veřejných financí Při vstupu do EU 2004 14.4.2017

Státní rozpočet centralizovaný peněžní fond, bilance příjmů a výdajů Návrh rozpočtu projednán ve vládě a parlamentních výborech, zpracuje Ministerstvo financí ČR . Schvalování rozpočtu – probíhá v několika kolech, Ministerstvo financí ČR předkládá vládě, schvaluje Parlament, není-li návrh rozpočtu schválen, vláda hospodaří podle tzv. rozpočtového provizória (1/12 rozpočtu předešlého roku). Realizace rozpočtu znamená čerpání rozpočtu Daňové PŘ (DPFO, DPPO, daně z nemovitosti, daně z převodu nemovitostí, dědická a darovací daň, daně silniční) http://monitor.statnipokladna.cz/2013/statni-rozpocet 14.4.2017

Výdaje státního rozpočtu: Mandatorní výdaje – jedná se o výdaje, které musí vláda ze zákona vyplatit (dávky sociálního zabezpečení, podpora v nezaměstnanosti, příspěvek na penzijní připojištění) Kvazimandatorní (jako mandatorní) výdaje – mzdy zaměstnanců veřejného sektoru, výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti, výdaje na armádu Ostatní výdaje – výdaje, které chce vláda realizovat 14

V tis. Kč 14.4.2017

Územní rozpočty: struktura PŘ 1.vlastní zdroje 1.1 daňové příjmy 1.1.1. sdílené daňové příjmy 1.1.2. výlučné daňové příjmy 1.2. nedaňové příjmy 1.3. kapitálové příjmy 2.další zdroje 2.1 dotace 2.1.1. investiční dotace (kapitálové) 2.1.2. neinvestiční dotace (běžné) OTÁZKA DAŇOVÉ AUTONOMIE 14.4.2017

SDÍLENÉ DANĚ daň z přidané hodnoty; Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků; daň z příjmů fyzických osob vybíraná srážkou podle zvláštní sazby; daň z příjmů právnických osob (kromě případu, kdy je poplatníkem obec nebo kraj); % výnosu daně z příjmů fyzických osob z podnikání. 14.4.2017

SVĚŘENÉ DANĚ Výlučný daňový příjem obcí/krajů představuje výnos daně z příjmů právnických osob v případě, kdy je poplatníkem obec/kraj. Místní poplatky Správní poplatky 14.4.2017

Nedaňové příjmy příjmy zvlastního podnikání, uživatelské poplatky za některé lokální a regionální smíšené veřejné statky, pokud nejsou příjmem neziskové organizace –provozovatele služby, sankční pokuty, příjmy zmimorozpočtových fondů, pokud jsou vytvářeny, ostatní příjmy. 14.4.2017

Nenávratné peněžní transfery Nejvýznamnější složku příjmů krajů tvoří dotace/obce cca 50% běžné dotace na financování provozních, neinvestičních potřeb, které jsou přidělované formou: účelových dotací, které převažují neúčelových dotací, o jejichž použití rozhodují kraje samy kapitálové(investiční) účelové dotace –jsou nepravidelné (financování investiční výstavby–výstavba školy apod., financování investic–silnice apod., realizaci a financování záměrů státní politiky a vyhlášených výdajových programů) 14.4.2017

Dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa (MF) dotace na výdaje na zastupitele, na financování samosprávní činnosti, na převod výkonu státní správy a financování výdajů na provoz úřadů Převodem z resortních kapitol SR ve velikosti úměrné přenosu působnosti (tj. zabezpečování veřejných služeb) dotace z kapitol ministerstva zdravotnictví, ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva zemědělství, ministerstva kultury, ministerstva vnitra, ministerstva pro místní rozvoj a ministerstva pro životní prostředí 14.4.2017

FINANČNÍ VZTAHY STÁTNÍHO ROZPOČTU K ROZPOČTŮM KRAJŮ Zpracováno dle MF, http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=22&ved=0CDIQFjABOBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.pglbc.cz%2Ffiles%2Fquirenzova%2FEkonomie%2520-%2520pojmy.ppt&ei=GCtPUvvQDImN0AXjtICoCQ&usg=AFQjCNFNAgnCKMI46DfnTsCDCpb9BFisnw&sig2=Jhy5Kk2V-zrFjTXI5ErsNA

FINANČNÍ VZTAHY STÁTNÍHO ROZPOČTU K ROZPOČTŮM OBCÍ V ÚHRNECH PO JEDNOTLIVÝCH KRAJÍCH

Celkový podíl pracovních úvazků na výkon státní správy v přenesené působnosti u krajských úřadů dle jednotlivých resortů Zdroj: Dotazníkové šetření počtu pracovních úvazků k 31. 12. 2011

Rozdělení příspěvku na výkon státní správy v přenesené působnosti u krajských úřadů dle jednotlivých resortů Resort podíl (v %) příspěvek (v tis. Kč) MPSV 8,5 88 030 MZ 3,5 36 248 MD 9,8 101 494 MV 8,1 83 888 MMR 10,1 104 601 MŽP 14,3 148 098 MZE 3,8 39 355 MPO 2,4 24 856 MŠMT 13,5 139 813 MK MO 0,4 4 143 MF 10,9 112 886 obslužné činnosti 12,3 127 385 celkem 100 1 035 651 Zdroj: Dotazníkové šetření počtu pracovních úvazků k 31. 12. 2011 a státní rozpočet na rok 2012

Podíl pracovních úvazků na výkonu státní správy v přenesené působnosti u ORP dle jednotlivých resortů hodnoceno 187 ORP = 91,2 % Zdroj: Dotazníkové šetření počtu pracovních úvazků k 31. 12. 2011

Rozdělení příspěvku na výkon státní správy v přenesené působnosti u ORP dle jednotlivých resortů podíl (v %) podíl na obslužných činnostech (v tis. Kč) příspěvek (v tis. Kč) celkový příspěvek (v tis. Kč) MPSV 24,9 153 896 1 270 453 1 424 349 MZ 0,2 1 236 11 446 12 682 MD 17,3 106 924 881 305 988 229 MV 19,8 122 375 1 001 483 1 123 858 MMR 15,1 93 327 772 573 865 899 MŽP 7,2 44 500 371 979 416 480 MZE 3,5 21 632 177 406 199 038 MPO 8,5 52 535 434 930 487 465 MŠMT 1,9 11 743 97 287 109 030 MK 1,6 9 889 85 841 95 730 celkem 100,0 618 058 5 104 702 5 722 760 Zdroj: Dotazníkové šetření počtu pracovních úvazků k 31. 12. 2011 a státní rozpočet na rok 2011

Návratné úvěrové příjmy úvěr od peněžního ústavu příjmy z emise obligací (tzv. komunální obligace), i z dalších druhů CP návratné půjčky a finanční výpomoci od jiných subjektů např. ze státního rozpočtu nebo ze státních fondů –jsou zpravidla bezúročné nebo nízce úročené. Poskytování půjček a návratných finančních výpomocí upravuje zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. V ČR mají dominantní postavení půjčky ze Státního fondu životního prostředí a Státního fondu rozvoje bydlení. Směnky finanční leasing(komunální leasing) = finanční nebo operativní pronájem. Nevýhoda –poměrně finančně náročné. Výhoda –rychlost pořízení investice, pružnost splátkového kalendáře. Využití finančního leasingu celkově zvyšuje zadluženost územní samosprávy. 14.4.2017

Rozsah a struktura veřejného sektoru Ekonomické faktory Historické faktory Geopolitické faktory Demografické faktory Kulturně náboženské faktory Politické faktory Efektivita VS – rozsah a kvalita veřejných statků přináší užitek v pojetí Paretovské efektivnosti (náklady a zisk z využívání veřejného statku) 14.4.2017

Role byrokracie Nejednoznačné hodnocení (keynesiánské směry x liberální přístupy) “byrokracie” –r. 1745 označení pro státní úřednictvo Vincentem de Gournayem kritika byrokracie: zjevné negativní zneužívání veřejné moci osamostatnění a rozhodování bez účasti volených orgánů zdlouhavá úřední jednání preference užitku byrokratů růst aparátu; neschopní úředníci 14.4.2017

Role byrokracie pozitivní hodnocení: pečlivost, přesnost…  nejefektivnější a nejúčinnější forma organizace Max Weber – 19. – 20. stol.: růst byrokracie odrazem expanze kapitalismu  potřeba vést účetnictví, spisy  vliv, kontrola  Ideální typ byrokracie: přesné rozdělení kompetencí, jasná dělba práce stanovení úřední hierarchie, instanční postup systematická kontrola a disciplína podle psaných pravidel veřejná kontrola 14.4.2017

Funkce státu 14.4.2017