Slide 0 13b. FISKÁLNÍ POLITIKA. slide 1 Obsahem přednášky je…  Rozsah veřejného dluhu v mezinárodním srovnání  Problematika měření rozpočtového deficitu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Platební bilance, zahraniční zadluženost
12.1. Monetární politika.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Fiskální a monetární politika
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomický vývoj a situace na trhu práce Setkání s představiteli odborových svazů Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Praha,
Inflace.
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Měnová politika Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Stanislav Polouček Vysoká škola sociálně-správní, Havířov
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Monetární a fiskální politika
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
11.1. Stabilizační politika
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Agregátní poptávka a nabídka
Národní účty - aplikace
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Proč studovat makroekonomii?
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Zdeněk Tomeš Katedra ekonomie Kancelář č. 612 Konzultační hodiny: pondělí:
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Předmětem přednášky jsou…
Kontext Ppt 9a zavedla model AD-AS.
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Základy ekonomie Seminář 10..
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Tomáš Paleta Katedra ekonomie
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Rozpočtový deficit USA Jan Vágner Radek Vaň. Fiskální nerovnováha vláda vybírá více, než dokáže vybrat od subjektů soukromého sektoru dochází k přerozdělování.
1 2. Růst a cykly. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256 China600.
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
Měnový kurz.
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Obsahem přednášky jsou…
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Makroekonomie II Petr Musil Krátkodobá rovnováha v otevřené ekonomice, model IS-LM-BP, Mundell-Fleming model.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Fiskální politika Pavel Seknička.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Organizace.
Základy ekonomie Seminář 10..
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

slide 0 13b. FISKÁLNÍ POLITIKA

slide 1 Obsahem přednášky je…  Rozsah veřejného dluhu v mezinárodním srovnání  Problematika měření rozpočtového deficitu  Tradiční a Ricardiánské pojetí veřejného dluhu  Další otázky veřejného dluhu

slide 2 Zadlužení světových vlád (2005) Země Gov Debt (% of GDP) Země Gov Debt (% of GDP) Japan159U.S.A.64 Italy125Sweden62 Greece108Finland53 Belgium99Norway52 France77Denmark50 Portugal77Spain49 Germany70U.K.47 Austria69Ireland30 Canada69Korea20 Netherlands64Australia15

slide 3 Poměr vládního dluhu k HDP v USA Revolutionary War Civil War WW1 WW2 Iraq War

slide 4 % populace v USA starší 65 let % populace skutečnost prognóza

slide 5 Výdaje na důchody a zdravotnictví (USA) % HDP

slide 6 Problémy spojené s měřením rozpočtového deficitu. 1. Inflace 2. Kapitálové statky 3. Nezapočítané závazky 4. Hospodářský cyklus

slide 7 PROBLÉMY MĚŘENÍ 1: Inflace  Předpokládejme, že reálný dluh je konstantní, což implikuje nulový reálný deficit.  V takovém případě, nominální dluh D roste tempem rovným míře inflace:  D/D =  nebo  D =  D  Oficiálně uváděný deficit (nominální) je potom  D, i když skutečný reálný deficit je nula.  Proto bychom vlastně měli  D odečítat od oficiálně uváděného deficitu, abychom jej očistili o inflaci.

slide 8 PROBLÉMY MĚŘENÍ 1: Inflace  Úpravy o inflaci mohou vytvořit velké rozdíly, obzvláště v obdobích vysoké inflace. Příklad: USA 1979, nominální deficit = $28 billion inflace = 8.6% dluh = $495 billion  D =  $495b = $43b reálný deficit = $28b  $43b = $15b přebytek

slide 9 PROBLÉMY MĚŘENÍ 2: Kapitálové statky  Doposud: deficit = změna v dluhu  Lepší by bylo kapitálové rozpočtování: deficit = (změna v dluhu)  (změna v aktivech)  Př: Předpokládejme, že vláda prodá vládní budovu a použije tyto finance na snížení vládního dluhu.  Podle současného měření by se deficit snížil  Podle metody kapitálového rozpočtování by se deficit nezměnil, protože pokles dluhu je vyvážen poklesem aktiv.  Problém metody kapitálového rozpočtování: Určit, které vládní výdaje počítat jako kapitálové výdaje.

slide 10 PROBLÉMY MĚŘENÍ 3: Nezapočítané závazky  Běžné metody měření rozpočtového deficitu pomíjejí významné závazky vlády:  Budoucí výplaty penzí  Nejrůznější vládní garance  Pojištění bankovních vkladů (Těmto závazkům je obtížné přiřadit konkrétní hodnoty, díky vysoké nejistotě ohledně jejich konečné výše.)

slide 11 PROBLÉMY MĚŘENÍ 4: Hospodářský cyklus  Deficit osciluje v průběhu hospodářského cyklu díky automatickým stabilizátorům (pojištění v nezaměstnanosti, progresivita daní).  Sice se nejedná o chyby měření, ale komplikuje se tak zhodnocení stavu fiskální politiky.  Např, je pozorované zvýšení v deficitu důsledkem hospodářského poklesu anebo změnou fiskální politiky na expanzivní?

slide 12 PROBLÉMY MĚŘENÍ 4: Hospodářský cyklus  Řešení: cyklicky přizpůsobený rozpočtový deficit (“deficit při plné zaměstnanosti”) – založený na odhadech toho, jaké by byly vládní příjmy & výdaje, pokud by ekonomika byla na přirozených mírách výstupu a nezaměstnanosti.

slide 13 Cyklický příspěvek k federálnímu rozpočtu (USA) billions of current dollars

slide 14 Důsledek Je potřeba být opatrný při interpretaci údajů o rozpočtovém deficitu.

slide 15 Představuje vládní dluh problém? Předpokládejme snížení daní, které způsobí zvýšení veřejného dluhu. Dvě interpretace: 1. Tradiční 2. Ricardiánská

slide 16 Tradiční interpretace  Krátké období:  Y,  u  Dlouhé období:  Y a u zpět na své přirozené hodnoty  Uzavřená ekonomika:  r,  I  Otevřená ekonomika:  ,  NX (nebo vyšší obchodní deficit)  Velmi dlouhé období:  Pomalejší růst pokud ekonomika nedosáhne nového stálého stavu s nižším důchodem na hlavu

slide 17 Ricardiánská interpretace  David Ricardo (1820), později rozvedena Robertem Barro  Podle Ricardianské ekvivalence, snížení daní financované dluhem nemá ovliv na spotřebu, národní úspory, reálnou úrokovou sazbu, investice, čisté exporty nebo reálný HDP, a to ani v krátkém období.

slide 18 Logika Ricardiánské ekvivalence  Spotřebitelé jsou forward-looking, vědí, že snížení daní financované na dluh dnes znamená zvýšení budoucích daní což je rovno – v současných hodnotách – snížení daní.  Snížení daní nezlepšuje blahobyt spotřebitelů, proto spotřebitelé nezvýší výdaje na spotřebu. Místo toho uspoří veškerý objem snížených daní, aby byli schopni zaplatit budoucí daně.  Výsledek: Soukromé úspory stoupnou o tolik, o kolik klesly veřejné úspory, čímž zůstanou národní úspory nezměněny.

slide 19 Problémy s Ricardiánskou ekvivalencí  Krátkozrakost: Ne všichni spotřebitelé uvažují tak dlouho dopředu, někteří mohou vnímat snížení daní jako přínos.  Úvěrové limity: Někteří spotřebitelé si nemohou vypůjčit tolik, aby dosáhli své optimální spotřeby, proto utratí ušetřené daně.  Budoucí generace: Pokud spotřebitelé očekávají, že břemeno splacení snížení daní dopadne na budoucí generace, potom snížení daní vylepší jejich pozici a oni zvýší spotřebu.

slide 20 Důkaz proti Ricardiánské ekvivalenci? Počátek 1980s: Reaganovy daňové škrty zvýšily deficit. Národní úspory poklesly, reálná úroková míra vzrostla, měnový kurz se zhodnotil a NX se snížily. 1992: Odložení daně z příjmu za účelem stimulace ekonomiky.  To pozdrželo daně, ale nezvýšilo blahobyt spotřebitelů.  Téměř polovina spotřebitelů ovšem zvýšila spotřebu.

slide 21 Důkaz proti Ricardiánské ekvivalenci?  Obhájci R.E. argumentují, že Reaganovo snížení daní neposkytuje spravedlivý test pro R.E.  Spotřebitelé mohli očekávat, že dluh bude splacen budoucími škrty ve výdajích namísto budoucího zvýšení daní.  Soukromé úspory mohly klesnou z jiných důvodů, než je snížení daní, jako například optimismus ohledně hospodářského vývoje.  Protože data umožňují odlišné interpretace, obě interpretace vládního dluhu přežívají.

slide 22 DALŠÍ TÉMATA: Vyrovnaný rozpočet vs. optimální fiskální politika  Někteří politici navrhují změnit Ústavu, aby obsahovala požadavek vyrovnaného rozpočtu každý rok.  Mnoho ekonomů nesouhlasí s tímto návrhem a argumentují, že deficity by měly být použity na  stabilizaci výstupu & zaměstnanosti  vyhlazení daní v konfrontaci s fluktuujícím důchodem  přerozdělení důchodu mezi generacemi, pokud je to zapotřebí

slide 23 DALŠÍ TÉMATA: Dopady fiskální politiky na monetární politiku  Vládní deficity mohou být financovány tiskem peněz  Vysoký vládní dluh může být pro tvůrce hospodářské politiky záminkou k rozpoutání inflace (aby se snížila reálná hodnota dluhu na úkor držitelů státních dluhopisů) Naštěstí:  Existuje málo důkazů o významných vazbách mezi fiskální a monetární politikou  Většina vlád ví o tom, jaké náklady sebou nese rozpoutání inflace  Většina centrálních bank má (alespoň nějakou) politickou nezávislost na politických tvůrcích fiskální politiky

slide 24 DALŠÍ TÉMATA: Dluh a politika “Fiscal policy is not made by angels…” – N. Gregory Mankiw,  Někteří nevěří politikům jejich deficitní financování. Argumentují že,  Politici se nestarají o skutečné náklady svého utrácení, protože břímě jejich splacení dopadne na budoucí generace  Protože budoucí daňoví poplatníci se nemohou účastnit ve volbách, jejich zájmy nebudou vzaty v úvahu  To pak představuje další důvod pro podporu stále vyrovnaných rozpočtů

slide 25 DALŠÍ TÉMATA: Mezinárodní dimenze  Rozpočtový deficit může způsobovat obchodní deficit, který musí být financovaný výpůjčkami ze zahraničí.  Velké vládní dluhy mohou zvýšit riziko útěků kapitálu, protože zahraniční investoři mohou pociťovat vyšší riziko nesplacení.  Velké dluhy mohou snížit politickou váhu země na mezinárodní scéně.

slide 26 CASE STUDY: Inflation-indexed Treasury bonds  Od roku 1997 se v USA vydávají státní dluhopisy s výnosy indexovanými oproti CPI.  Výhody:  Eliminace inflačního rizika, rizika, že inflace – a následně i reálná úroková sazba – se vyvine jinak než jak bylo očekáváno.  Může povzbudit soukromý sektor k vydávání takovéhoto typu obligací.  Poskytuje nástroj k odvození očekávané míry inflace…

slide 27 CASE STUDY: Inflation-indexed Treasury bonds percent (annual rate) rate on non-indexed bond implied expected inflation rate rate on indexed bond

slide 28 Shrnutí 1. Relativně k HDP, veřejný dluh v ČR a USA je ve srovnání s jinými zeměmi relativně mírný. 2. Běžné ukazatele o rozpočtovém deficitu jsou nedokonalými indikátory fiskální politiky, protože  Nejsou korigovány o inflaci  Neberou v úvahu změny vládních aktiv  Pomíjí některé závazky (např., budoucí výplaty penzí současným pracovníkům)  Neberou v úvahu vliv hospodářského cyklu slide 28

slide 29 Shrnutí 3. V tradičním pojetí snížení daní financované na dluh zvyšuje spotřebu a snižuje národní úspory. V uzavřené ekonomice to povede k vyšším úrokovým sazbám, nižším investicím a nižší dlouhodobé životní úrovni. V otevřené ekonomice je důsledkem zhodnocení měnového kurzu a pokles čistých exportů (nebo zvýšení obchodního deficitu). 4. Ricardiánská interpretace tvrdí, že snížení daní na dluh neovlivní spotřebu nebo národní úspory, a proto také neovlivní ani úrokové sazby, investice nebo čisté exporty. slide 29

slide 30 Shrnutí 5. Většina ekonomů nesouhlasí se striktním požadavkem na každoročně vyrovnaný rozpočet, protože by to znemožnilo využití fiskální politiky ke stabilizaci výstupu, vyhlazení daní nebo přerozdělení daní napříč generacemi. 6. Vládní dluh může mít i další důsledky:  může vést k inflaci  politici mohou přesouvat daňové břemeno ze současné na budoucí generace  může snižovat politickou vyjednávací pozici země nebo povzbuzovat zahraniční investory ke stahování jejich kapitálu ze země. slide 30