Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař
VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol – hardware, – software, nahradí VT učitele?
VT – cíl výuky Pouze odborných předmětech: Informatika Programování Technická grafika Projektování - CAD
VT – prostředek výuky Multimediální prezentace učiva. Nástroj pro ověřování vědomostí žáků. Simulace a modelování jevů. Virtuální laboratoř. Vyhodnocování fyzikálních experimentů. Přímé řízení experimentů. Získávání vzdálených dat a údajů.
VT – prostředek výuky Výukový software nesmí odvádět pozornost žáka od vlastního předmětu složitým ovládáním, nevhodně použitými grafickými či zvukovými efekty, musí odpovídat vžité terminologii.
Výukový software - požadavky Navodit nekonfliktní atmosféru pro vedení dialogu, informovat žáka o dalším postupu práce, dotazy musí být přiměřené obsahem i formou, reakce na aktivitu žáka musí být adekvátní a flexibilní, měl by znát stav žákových vědomostí, sledovat jeho vývoj a přizpůsobovat mu své chování, nepředkládat pouze fakta a metody řešení problémů, ale také mít možnost objasnit způsoby jejich získávání.
Počítačem řízená výuka hlavní a řídící roli určuje počítačový program, žák nebo student je veden přesnými pokyny, které dostává formou informací na monitoru počítače.
Počítačem podporovaná výuka počítač = technologický článek výuky, nikoli dominující faktor, doplňující prostředek pro získávání informací, resp. upřesnění či aplikaci daného jevu.
VT – Modelování a simulace Didakticky hodnotnější je reálný experiment – VT pouze jako doplněk nebo v případě, že experiment je časově neproveditelný (velmi krátké či dlouhé trvání), prostorově neproveditelný (makro a mikro rozměry), nebezpečný pro zdraví žáků a učitele, na škole nejsou potřebné pomůcky.
Didaktické a organizační začlenění VT do výuky Demonstrace = PC + dataprojektor. Frontální výuka – ideální – naráží na vybavení škol. Vhodný software + odpovídající hardware.