Metoda ohniskových skupin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Benchmarking nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro.
Struktura poradenského procesu
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Kvalitativní výzkum.
Riziko a významnost v auditu
Vzdělávání dospělých: základní principy. PhDr. Zuzana Sládková ÚISK, FF UK.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Imaginace.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
VÝZKUM ASPEKTŮ PŘEKONTROLOVANOSTI DOPLŇKOVÉ EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ Praha 9
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Sociální práce s rodinou 3
Firemní komunikace ( několik postřehů z praxe) PhDr. Pavel Beňo Práce a vztahy / Civilcourage TV Tel ;
Cíle pozorování, kategorie a jednotky pozorovaného chování
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
Rodinné prostředí žáka
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Skupinové interview (Focus group)
Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Psychologie koučování
Pedagogická diagnostika
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Metodologie ISK Kvalitativní výzkumy
INOVACE VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Zdenko Reguli Lucie Mlejnková.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
aneb Assessment Centre a Development Centre
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
Co je důležité vědět o kvalitativním výzkumu? Předmět: Metodologie společenských věd 1. roč. NMgr. Soc. ped.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Struktura poradenského procesu
Sociální práce s rodinou 4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Metody psychologie.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální šetření a legislativa
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Vzor individuální prezentace
Psychologie koučování
Název plánované práce Student: Vedoucí práce: Třída: Školní rok:
Orientace v realitě Edukační technika napomáhající zvládat kognitivní a behaviorální změny při demenci.
Transkript prezentace:

Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.

Metoda ohniskových skupin Podstata: 1) téma, 2) interakce ve skupině k tématu (např. diskuse), 3) téma předkládá a diskusi moderuje výzkumník (moderátor).

Srovnání: metoda ohniskových skupin a zúčastněné pozorování Společný rys: skupinová interakce. Metoda ohniskových skupin: údaje, většinou verbální povahy, získávané interakcí (diskusí) ve skupině k danému tématu. Zúčastněné pozorování: pozorování různého chování subjektů v jejich interakci, a to – v přirozeném kontextu a v probíhajícím čase.

Srovnání: metoda ohniskových skupin a individuální rozhovor Při individuálním rozhovoru – z očí do očí - může výzkumník použít subtilnější podněty, než při metodě ohniskových skupin. Je-li cílem hluboko proniknout do názorů a zkušeností subjektu a porozumět jim, pak je vhodnější individuální rozhovor. 1,5 hod. diskuse ohniskové skupiny o velikosti 8-10 subjektů, poskytne asi pouze desetinu informací než individuální rozhovor s těmito subjekty.

Metoda ohniskových skupin – předpoklady efektivního použití Motivovanost subjektů (členů skupiny). Spíše menší skupiny: 6-10 účastníků. Homogenní skupiny, a to z hlediska homogenity původu (nikoliv homogenity postojů). Neformální přístup k členům skupiny. Opakované skupinové rozhovory.

Metoda ohniskových skupin + další metoda 1. M. ohniskových skupin + individuální rozhovor a) ohnisková skupina individuální rozhovor b) individuální rozhovor ohnisková skupina

Metoda ohniskových skupin + další metoda 2. M. ohniskových skupin + zúčastněné pozorování Ohnisková skupina zúčastněné pozorování.

Metoda ohniskových skupin + další metoda 3. M. ohniskových skupin + experimentální intervence. a) Intervence nefungují tak, jak bylo plánováno. Ohnisková skupina: odhalení příčiny. b) Intervence nejsou účinné pro všechny klienty. Ohnisková skupina: odhalení toho, proč intervence fungují lépe v určité skupině. c) Intervence jsou účinné. Ohnisková skupina: odhalení zdrojů účinnosti intervencí z pohledu samotných klientů.