Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Metoda ohniskových skupin Podstata: 1) téma, 2) interakce ve skupině k tématu (např. diskuse), 3) téma předkládá a diskusi moderuje výzkumník (moderátor).
Srovnání: metoda ohniskových skupin a zúčastněné pozorování Společný rys: skupinová interakce. Metoda ohniskových skupin: údaje, většinou verbální povahy, získávané interakcí (diskusí) ve skupině k danému tématu. Zúčastněné pozorování: pozorování různého chování subjektů v jejich interakci, a to – v přirozeném kontextu a v probíhajícím čase.
Srovnání: metoda ohniskových skupin a individuální rozhovor Při individuálním rozhovoru – z očí do očí - může výzkumník použít subtilnější podněty, než při metodě ohniskových skupin. Je-li cílem hluboko proniknout do názorů a zkušeností subjektu a porozumět jim, pak je vhodnější individuální rozhovor. 1,5 hod. diskuse ohniskové skupiny o velikosti 8-10 subjektů, poskytne asi pouze desetinu informací než individuální rozhovor s těmito subjekty.
Metoda ohniskových skupin – předpoklady efektivního použití Motivovanost subjektů (členů skupiny). Spíše menší skupiny: 6-10 účastníků. Homogenní skupiny, a to z hlediska homogenity původu (nikoliv homogenity postojů). Neformální přístup k členům skupiny. Opakované skupinové rozhovory.
Metoda ohniskových skupin + další metoda 1. M. ohniskových skupin + individuální rozhovor a) ohnisková skupina individuální rozhovor b) individuální rozhovor ohnisková skupina
Metoda ohniskových skupin + další metoda 2. M. ohniskových skupin + zúčastněné pozorování Ohnisková skupina zúčastněné pozorování.
Metoda ohniskových skupin + další metoda 3. M. ohniskových skupin + experimentální intervence. a) Intervence nefungují tak, jak bylo plánováno. Ohnisková skupina: odhalení příčiny. b) Intervence nejsou účinné pro všechny klienty. Ohnisková skupina: odhalení toho, proč intervence fungují lépe v určité skupině. c) Intervence jsou účinné. Ohnisková skupina: odhalení zdrojů účinnosti intervencí z pohledu samotných klientů.