R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_32.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Lineární rovnice s jednou neznámou Autor: Vladislava Hurajová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Lineární rovnice – 4. část cvičení
Lineární rovnice – 3. část
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Lineární rovnice – 2. část
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy nerovnic o jedné neznámé
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_778.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Elektronická učebnice - II
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
ROVNICE řešení lineárních rovnic rovnice s neznámou ve jmenovateli
Lineární rovnice Řešené úlohy.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Nerovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0118 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Řešení lineárních rovnic
Nerovnice v součinovém tvaru
Grafické řešení lineárních rovnic
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Lineární nerovnice o jedné neznámé
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Soustavy lineárních rovnic
27 ROVNICE – POČET ŘEŠENÍ.
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Transkript prezentace:

R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec

L INEÁRNÍ ROVNICE lineárními rovnicemi V minulé lekci jsme si vysvětlili základní pojmy týkající se rovnic a jejich řešení. V této lekci se budeme zabývat nejjednoduššími rovnicemi s jednou neznámou, tzv. lineárními rovnicemi. o jedné neznámé v první mocnině Lineární rovnice je rovnice o jedné neznámé, která je v první mocnině. Lineární rovnice můžeme také nazývat jako rovnice prvního stupně.

Ř EŠENÍ LINEÁRNÍCH ROVNIC

Vypočtěte danou rovnici a řešení ověřte zkouškou. Nejdříve upravíme obě strany rovnice. Poté převedeme neznámou na jednu stranu a číslo bez neznámé na druhou stranu rovnice. Vydělíme koeficientem u neznámé celou rovnici a získáme tak kořen rovnice. Provedeme zkoušku. Určíme množinu kořenů rovnice.

Určete kořeny dané rovnice a ověřte jejich správnost zkouškou. Nejdříve se zbavíme zlomků tak, že vynásobíme obě strany rovnice nejmenším společným násobkem jmenovatelů, tedy číslem 6. Poté upravíme obě strany rovnice. Převedeme neznámou na jednu stranu a číslo na druhou. Vydělíme koeficientem u neznámé a získáme kořen rovnice. Provedeme zkoušku. Určíme množinu kořenů rovnice.

Vypočtěte danou rovnici a nalezený kořen ověřte zkouškou. Nejdříve obě strany rovnice upravíme. Po úpravě je jasné, že kvadratický člen se odečte (je na obou stranách stejný). Převedeme neznámou na jednu stranu a číslo na druhou stranu rovnice. Obě strany rovnice vydělíme koeficientem u neznámé a získáme kořen rovnice. Správnost řešení ověříme zkouškou. Určíme množinu kořenů rovnice.

Urči kořeny dané rovnice a ověř svůj postup zkouškou. Nejdříve upravíme levou a pravou stranu rovnice. Po úpravě vidíme, že jsou obě strany rovnice stejné, což vede k faktu, že rovnice má nekonečně mnoho řešení. Zkoušku provedeme tak, že si vybereme libovolné číslo, např. x = 0 nebo x = 1. Určíme množinu kořenů rovnice.

Zjisti kořeny rovnice a dokaž jejich platnost zkouškou. Jako první krok zvolme vynásobení obou stran rovnice společným násobkem jmenovatelů zlomků, čímž se zlomků zbavíme. Následně může upravit levou a pravou stranu rovnice. Po úpravě mizí neznámá z obou stran rovnice, zatímco čísla zůstávají, což znamená, že úloha nemá řešení. Zkoušku nemá smysl řešit.

Ú KOL ZÁVĚREM

Z DROJE Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN