ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Složené úrokování.
Advertisements

Finanční matematika.
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
ZÁKLADY FINANČNÍ MATEMATIKY
Převody jednotek objemu,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_760.
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum :listopad 2012 Název :VY_42_INOVACE_4.2.1.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Finanční matematika 2. část
Finanční matematika Matematika – 9. ročník
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Úroky - samostatná práce
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_42_INOVACE_59_Základy finanční matematiky
Jednoduché úrokování Matematika – 7. ročník
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Transkript prezentace:

ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok, úroková míra, jednoduché a složené úrokování. Výukový materiál obsahuje také příklady k procvičení jednoduchého a složeného úrokování a následnou kontrolu. Očekávaný přínosŽák bude umět řešit příklady na jednoduché a složené úrokování. Tematická oblastOperace s reálnými čísly TémaÚrok PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělávání Název DUMŠ22_S1_16_Úrok Datum SOŠ JOSEFA SOUSEDÍKA VSETÍN ZLÍNSKÝ KRAJ

Úrok Úrok je částka, která se vypočte z vloženého obnosu na základě předem stanoveného počtu procent; tuto částku připisuje peněžní ústav každým rokem jako odměnu za to, že může s našimi penězi hospodařit Úroková míra – počet procent, podle nichž se úrok počítá Jednoduché úrokování – úrok se počítá každý rok ze stejné částky (z té, co byla vložena) Složené úrokování – úrok se počítá každý rok z částky, která se zvětšila o připsaný úrok 2

Příklad 3 Jaký úrok za rok připíše českomoravská stavební spořitelna panu Malému, který si do ní na začátku roku uložil Kč na úrokovou míru 3 %? Řešení 100 % Kč 1 %..………… : 100 = 200 Kč 3 % ………….. 3 ∙ 200 = 600 Kč Banka svým klientům nejen připisuje úrok, ale také z úroků strhává 15 % daň, proto 600 Kč není konečný výsledek.

Příklad Z úroků, které má peněžní ústav připsat, se ještě strhává 15 % (daň státu) – zůstává nám tedy 85 % úroků. 100 % Kč 1 % ……………..6 Kč 85 % · 6 = 510 Kč Spořitelna vyplatí panu Malému 510 Kč jako úrok. 4

Příklad na jednoduché úrokování Jaký úrok připíše spořitelna panu Malému za 3 roky, který si do ní na začátku roku uložil Kč na úrokovou míru 3 %? Jakou částku si může vybrat po třech letech? Řešení: Z předcházejícího příkladu víme, že pan Malý dostane po zdanění úrok ve výši 510 Kč za rok. To znamená, že těchto 510 Kč dostane každý rok. Celkový úrok za tři roky ……….. 3 · 510 Kč = 1530 Kč Celková částka, kterou může pan Novák vybrat po třech letech je = Kč. 5

Příklad na složené úrokování Jaký úrok připíše spořitelna panu Malému za 3 roky, který si do ní na začátku roku uložil Kč na úrokovou míru 3 %? Jakou částku si může vybrat po třech letech? Řešení Z předcházejícího příkladu víme, že pan Malý dostane po zdanění úrok ve výši 510 Kč za rok. Tuto částku připočítáme k vložené částce: První rok: vklad ……… Kč úrok…………..510 Kč Celková částka za první rok je Kč. 6

Příklad na složené úrokování 7

8

Řešte příklady 1)Jaký úrok připíše banka paní Novákové, která si do banky vložila Kč na úrokovou míru 4 %. 2)Novákovi si půjčili od banky Kč na úrokovou míru 13 %. Půjčka má být splacená za 1 rok. Kolik budou Novákovi splácet měsíčně, mají-li každý měsíc splácet stejnými splátkami? 3)Panu Malému byl zvýšen plat o 5 % a k tomu dostal osobní ohodnocení 1000 Kč. O kolik procent je jeho plat vyšší? 9

Řešení 1)Jaký úrok připíše banka paní Novákové za rok, která si do banky vložila Kč na úrokovou míru 4 %. 100 % …… Kč 4 % ……… · 4 = KčPaní Novákové připíše banka úrok 2000 Kč. 2)Novákovi si půjčili od banky Kč na úrokovou míru 13 %. Půjčka má být splacená za 1 rok. Kolik budou Novákovi splácet měsíčně, mají-li každý měsíc splácet stejnými splátkami? 3)Panu Malému byl zvýšen plat o 5 % a k tomu dostal osobní ohodnocení 1000 Kč. O kolik procent je jeho plat vyšší? 10

Řešení 1)Jaký úrok připíše banka paní Novákové za rok, která si do banky vložila Kč na úrokovou míru 4 %. 100 % …… Kč 4 % ……… · 4 = KčPaní Novákové připíše banka úrok 2000 Kč. 2)Novákovi si půjčili od banky Kč na úrokovou míru 13 %. Půjčka má být splacená za 1 rok. Kolik budou Novákovi splácet měsíčně, mají-li každý měsíc splácet stejnými splátkami? 100 % …………… Kč 13 % ………… 450 · 13 = 5850 Kč = Kč : 12 = 4237,5 Kč Novákovi budou splácet měsíčně 4237,5Kč. 3)Panu Malému byl zvýšen plat o 5 % a k tomu dostal osobní ohodnocení 1000 Kč. O kolik procent je jeho plat vyšší? 11

Řešení 1)Jaký úrok připíše banka paní Novákové za rok, která si do banky vložila Kč na úrokovou míru 4 %. 100 % …… Kč 4 % ……… · 4 = KčPaní Novákové připíše banka úrok 2000 Kč. 2)Novákovi si půjčili od banky Kč na úrokovou míru 13 %. Půjčka má být splacená za 1 rok. Kolik budou Novákovi splácet měsíčně, mají-li každý měsíc splácet stejnými splátkami? 100 % …………… Kč 13 % ………… 450 · 13 = 5850 Kč = Kč : 12 = 4237,5 Kč Novákovi budou splácet měsíčně 4237,5Kč. 3)Panu Malému byl zvýšen plat o 5 % a k tomu dostal osobní ohodnocení 1000 Kč. O kolik procent je jeho plat vyšší? 100 % …………… Kč x % ……………… : 156 = 6,41 %5 % + 6,41 % = 11, 41% Plat pana Malého je vyšší o 11,41 %. 12

Zdroje Literatura: CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská. 13