Buněčné terapie a tkáňové inženýrství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kmenové buňky z pupečníkové krve současnost a budoucnost
Advertisements

Význam-metody-účel využití - cíl
Kost a chrupavka z kmenových buněk
Od genové terapie ke genovému vylepšení
BIOLOGIE ČLOVĚKA VÝVOJ DÍTĚTE
A jak je to u živočichů? (tkáně)
Patologie srdce a cév.
Organismy jednobuněčné a mnohobuněčné
KMEN: STRUNATCI Chordata
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
Oběhová soustava Adam Klimeš.
Preimplantační genetická diagnostika
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
Rozmnožování a vývin mnohobuněčných živočichů
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Rozdělení ontogenetického vývoje
Chimérismus různé pohlaví
Inseminace hospodářských zvířat
Regenerační schopnost tkání. Zevní a vnitřní prostředí organismu.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
4. Neuron.
POHYBOVÁ SOUSTAVA Svaly tvoří zhruba 40 % váhy těla
Složení a funkce krve Krev je červená tekutá tkáň
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Základní struktura života
Základní morfogenetické procesy
Asistovaná reprodukce
Příčně pruhované svaly: Stavba.
Genetické inženýrství. Co to je? Genetické inženýrství je soubor technik, které slouží k izolaci, modifikaci, rozmnožování a rekombinaci genů z různých.
PS muže a ženy Emma Pecháčková Prenatální vývoj
Etické problémy Je blastocysta člověk?.
Nádory -klasifikace, třídění.
Živočišné houby = Porifera
Biologie člověka.
Preimplantační genetická diagnostika Oddělení lékařské genetiky FN Brno Gynekologicko - porodnická klinika Masarykovy univerzity v Brně.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
SVALY Obecná charakteristika.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pojetí lidského embrya
Molekulární biotechnologie č.14
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
Fyziologie opěrných a pohybových soustav živočichů
KLONOVÁNÍ Nikdy neodkládej pokusy, jejichž příští prospěšnost je jasně určena, pro obavu z nebezpečí, které nelze kvantifikovat… J.D. Watson.
Srovnání mitózy a meiózy 1. zrací dělení párování homologních chromozomů crossing over rozdělení chromozomů 2. zrací dělení rozdělení sesterských chromatid.
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
embryonální Kmenové buňky
Protilátka (imunoglobulin)
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Soustava nervová - reflex TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Tkáně. Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokuste se vystihnout pojem tkáň soubor tvarově podobných buněk s určitou,
EPIDERMÁLNÍ PLAKODY SVOBODOVÁ JANA. SOUVISLOSTI 3 zárodečné listy Obratlovců Ektoderm – pokožka a nervová soustava, nervová lišta a epidermální smyslové.
Možnost jejich prevence, léčení David – Hubert Komínek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
Ústav histologie a embryologie, 1. LF UK
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Ontogeneze živočichů I
STÉLKA předchůdce pletiv a orgánů chromista, rostliny, houby
Buňka: životní projevy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_TKÁNĚ2_P1-2
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Buňka Test.
Kmen Ploštěnci.
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Buněčné terapie a tkáňové inženýrství Proč klonovat člověka? Buněčné terapie a tkáňové inženýrství Jaroslav PETR VÚŽV Uhříněves petr@vuzv.cz www.osel.cz Kabinet

Buněčné terapie Náhrada chybějících buněk v poškozených orgánech

Somatické buňky – např. kosterní sval do srdce

Fetální buňky - neurony pro Parkinsonovu chorobu

Dospělé kmenové buňky zajišťují funkci a regeneraci orgánů a tkání v některých orgánech omezené schopnosti regenerace podíl na vzniku nádorů

Dospělé kmenové buňky Jsou i v mozku nebo tukové tkáni Mají schopnost rediferenciace Migrují na postižené místo

Osud ASC byl sledován pomocí exprese GFP „Nové“ buňky vznikají i fúzí. Jsou tetraplodiní.

Embryonální kmenové buňky Bez omezení se množí Diferenciace na typy buněk Entoderm Mezoderm Ektoderm

Lze je vypěstovat z embryoblastu blastocysty z prapohlavních buněk (PGC) kultivací somatických buněk (?)

Zdroje blastocyst „nadbytečná“ embrya z IVF cíleně tvořená embrya IVF klonování

embryo ESC Diferencované buňky

ESC – diferenciace i na pohlavní buňky oocyt