Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor Pánek
1.Historickým a vývojovým nositelem regulace a dohledu je bankovní sektor, dohled bank je spojen s existencí centrálních bank. Specifika bank: - emise peněz - přijímání vkladů - provádění platebního styku - zásadní vliv na fin. systém - převaha cizích zdrojů banky - vysoká rizikovost - pokles zprostředkování bank
2. Regulace a dohled koncipuje a prosazuje pravidla činnosti finančních institucí s cílem: -stability institucí a finančního systému, makroekonomické rovnováhy, důvěry ve finanční systém -omezovat tržní selhání typu: asymetrie informací zneužití trhů a ochrana spotřebitele systémové riziko zneužiti dominantního postavení na trhu
Asymetrie informací je různá úroveň přístupu k informacím na finančním trhu typu: -nepříznivý výběr -morální hazard Zneužití trhů je využitím privátních informací při obchodování s cílem zvýhodnění se na trhu, /insider dealing - klamání investorů (vkladatelů), nestandardní obchody, kriminalita/.
Systémové riziko je narušení celkové stability finančního systému vlivem vnitřních nebo vnějších procesů, makro nebo mikro vlivů. Zneužití dominantního postavení na trhu se projevuje omezením hospodářské soutěže, dominantní postavení na straně nabídky a poptávky, vyšší nezávislost oproti ostatním účastníkům finančního trhu.
3.Oblasti regulace a dohledu finančních institucí -pravidla pro povolení činnosti finanční instituce a vstup do finančního systému, harmonizace EU -pravidla činnosti a obezřetného podnikání finančních institucí, stabilita, ochrana klientů -věřitel poslední instance a pojištění vkladů, specifikum u obchodních bank -typ dohledu na stabilitu finančních institucí /prudential regulation/ - typ dohledu na chování instituce /conduct of business/, informace, důvěryhodnost instituce
4.Klasifikace metod regulace a dohledu: -podle cílů institucionální nebo funkcionální -podle rozsahu univerzální nebo specializovaný -podle počtu institucí dohledu, jedna nebo více -podle pravomocí instituce dohledu na závislé a nezávislé instituce -existence instituce samoregulace v systému (může vést k oligopolu sektorů, omezovat mezinárodní harmonizaci) -podle způsobů financování dohledu, státní rozpočet, dohlížené instituce, kombinace
5. Způsoby dohledu Dohled na dálku /off-site examinations/, podle účetních výkazů a předložených informací orgánu dohledu. Nízké náklady, nejistota správnosti informací, možnost pozdního řešení problémů, nevhodné u problémových institucí. Dohled na místě /on-site examinations/, ověření skutečností v instituci, v delších časových intervalech nutný, úvěry, informace, organizace, rezervy, postupy. Vyšší náklady, podmíněno kvalifikovanými pracovníky.
6.Etický rozměr regulace a dohledu Regulace a dohled vytváří jistý rozpor s liberálním přístupem k podnikání v tržní ekonomice. Požadované standardy jsou negativně ovlivňovány subjekty s nižší etickou úrovní. Ve finančním sektoru se projevuje ohrožením finančních institucí nebo celého sektoru /i v ČR/. Cílem dohledu je ochrana spotřebitelů, funkčnost a transparentnost finančního trhu. /etické kodexy institucí a jejich asociací/.