6 nejodvážnějších GMO Obručová Eva MBB 2.r. 20.12.2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Každý má právo volby. Každý má právo na vlastní názor.
Advertisements

Genetické inženýrství
Geneticky modifikované organismy
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
PESTICIDY Pesticidy jsou chemické prostředky, které se užívají k zamezení ztrát na kulturních rostlinách, zásobách potravin i krmiv. Podle biologické účinnosti.
GenetickymodifikovanéorganizmyGenetickymodifikovanéorganizmy KVÍZ.
geneticky modifikované rostliny
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 H1.
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.19 SOU Obořiště Určeno pro obor – Práce ve stravování – zaměření kuchař – 2.ročník Číslo klíčové aktivity:
Geneticky modifikované organismy
Geneticky modifikované organismy a výroba potravin a krmiv Odbor bezpečnosti potravin, environmentálního rozvoje a prevence znečištění Ing. Karel Říha.
Krmná dávka - jen kukuřice Veškerá kukuřice jen GMO Hypotetický příklad: brojler.
Zavíječ kukuřičný v roce Zavíječ kukuřičný v roce 2002.
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 F1.
Geneticky modifikované organismy
Biopotraviny ve školním stravování
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 C1.
Geneticky modifikované organizmy
Základní pojmy ve výživě
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 E1.
Geneticky modifikované organismy
Rozdělení potravin „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 40, Ing.Miroslava Prchalová, Potraviny.
Znečištění půdy a potravin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_587.
Biotické podmínky života
Kolchicin - dihaploidizace
Přírodní látky Mgr. Lenka Fasorová.
Sinice a jejich vliv na člověka
Vitamíny Přírodní látky složité látky převážně rostlinného původy
Vitamíny rozpustné v tucích
HOBITI.
Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
Zdroje obživy pro lidstvo Radek Sláva Třída 2L VOŠ a SPŠE Olomouc, Božetěchova 3 Školní rok 2012/
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Vysvětlení pojmu enzymy
Genové dělo.
IMMUBLEND.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Molekulární biotechnologie č.12
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Přírodní látky Bílkoviny = Proteiny –přírodní látky složené ze 100 – 2000 molekul aminokyselin (AK) → makromolekuly –obsah – C, H, N, O, S, P –vazby mezi.
Vypracoval : Marek Voštinka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Molekulární biotechnologie č.11
VÝCHOVA SPOTŘEBITELE EKOLOGICKY ŠETRNÉ POTRAVINY.
Molekulární biotechnologie č.12
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Ch_017_Biokatalyzátory Ch_017_Ckemické reakce_Biokatalyzátory Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Novela zákona o geneticky modifikovaných organismech Zuzana Doubková Odbor environmentálních rizik a ekologických škod.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Biotechnologie, technologie budoucnosti Aleš Eichmeier.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Tvorba genetické variability transgenozí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy?
EKOLOGICKÁ LIKVIDACE PLEVELE.
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
Geneticky modifikované organizmy
Biopotraviny.
Pesticidy, léčiva a možnosti jejich eliminace z ŽP
Vitamíny Přírodní látky složité látky převážně rostlinného původy
Digitální učební materiál
Bílkoviny = Proteiny Přírodní látky
Transkript prezentace:

6 nejodvážnějších GMO Obručová Eva MBB 2.r. 20.12.2007

GMO: Organismy (kromě člověka), jejichž genetický materiál byl úmyslně pozměněn (zákon č. 153/2000 Sb.) Způsob překračuje přírodní hranice Překonává mezidruhové bariéry

Jak se připravují GMO? Geneticky modifikovat můžeme organismus buď tím, že do něj nějaký gen vložíme (transgenní organismus) nebo naopak, že jeden nebo více genů odejmeme (knock-out) Genetické inženýrství www. groups.yahoo.com

Jak se připravují GMO? Příprava transgenní organismů se liší u rostlin a živočichů ŽIVOČICH Injekce do ranného zárodku Přenos genů prostřednictvím spermie Využití schopnosti virů zabudovávat geny do genomu hostitele

ROSTLINA Dvě základní metody vnášení genů Metoda pomocí plazmidu Biolistická metoda

Metoda pomocí plazmidu Biolistická metoda Půdní bakterie Agrobacterium tumefaciens Ti – plazmid (tumor indukující) Částečky kovů (Aurum) Přímé nastřelování do buněk pomocí přístroje Gene gun www.bio.davidson.edu

www.galileonet.it

GMO  Bezpečná technologie, kontrolovaná Menší spotřeba chemických postřiků a chemikálií Citlivost vůči životnímu prostředí Zlevnění výroby mnoha látek (vitamíny, enzymy, papír) Řešení globálních problémů (hladomor)

GMO  Narušení rovnováhy ekosystému (zánik druhů, genetické znečištění) Zdravotní rizika Neznámý dopad při dlouhodobé konzumaci Alergenní reakce Neefektivnost (zlatá rýže) http://www.saynotogmos.org/ www.nogmo.cz

GMO v oběhu ecotality.com cs.wikipedie.org www.jasonlondo.com www.gate2biotech.cz

GMO a EU Francie a Španělsko V ČR od r. 2005 Bt kukuřice Bt-toxin má insekticidní účinky Eliminace larev škůdců Zavíječe kukuřičného Odolná i vůči plísním (aflatoxiny) www.ipmcenters.org www.pioneer-osiva.cz

6. Modrá růže Gen pro tvorbu modrého barviva – delfinidin Modré v alkalickém prostředí www.osel.cz www.fotokatalog.cz

5. Prasata se zdravým tukem Produkují omega 3 – mastné kyseliny Zajištění dostatku těchto kyselin Ideální poměr 1:5 Gen fat – 1 Produkuje enzym, který převádí Omega - 6 mastné kyseliny Omega - 3 mastné kyseliny www.osel.cz

4. Svítící rybičky Danio rerio ( ) Gen mořské medúzy GFG (green fluorescent gene) Vyvinuty jako součást projektu pro detekci polutantů ŽP

Danio rerio www.fishbase.org www.glofish.com

Další svítící organismy fosforeskující myš Fosforeskující králík Alba (svítí pod UV lampou) www.biochemie.upol.cz

3. Rajská vakcína V plodech je produkována bílkovina z viru Očkování proti závažným střevním onemocněním Bezproblémová a levná vakcinace Konzumace = vakcinace www.tqnyc.org www.huggiesclub.cz

GM rajčata Odstranění přirozeného měknutí Vůně po citrónu a růžích Možnost pěstovat na zasolené půdě Gen platýze – snášení chladného počasí i mrazu www.21stoleti.cz

2. Pyrotechnický plevel Arabidopsis thaliana - detektor na odhalení min Rozpozná přítomnost NO2 – nastartuje syntézu antokyaninů 80 mil. min Tradiční způsoby náročné www.osel.cz www.botanik.uni-karlsruhe.de

Pyrotechnický plevel www.osel.cz www.21stoleti.cz

1. Zlatá rýže  1 mil. dětí ročně Gen pro tvorbu β - karotenu Zajištění dostatku Vitamínu A pro chudé rozvojové země oslepnutí: ročně 250 - 500 tis. dětí  1 mil. dětí ročně www.goldenrice.org

Zlatá rýže GM rýže I.: GM rýže II.: 1,6 mg na g rýže 8 % ddd 9 kg rýže denně (těhotná žena 18 kg) GM rýže II.: 35 mg na g rýže www.goldenrice.org

Použité zdroje: Časopis 21 století www.21stoleti.cz www.glofish.com www.osel.cz www.concoll.edu www.aktualne.centrum.cz www.nogmo.cz www.bio.davidson.edu www.bbc-czech.com www.greanpeace.com www.mze.cz http://www.saynotogmos.org/ www.goldenrice.org

Děkuji za pozornost