Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Matematika a její aplikace Ročník : 8. Téma : Válec Autor : Mgr. David Suchánek
VÁLEC
Podstavy válce jsou dva shodné kruhy. podstava výška válce poloměr válce podstava Podstavy válce jsou dva shodné kruhy. Výška válce je vzdálenost středů jeho podstav. Poloměr válce je poloměr jeho podstav.
Která z těles jsou válce? Napiš pět předmětů, které mají tvar válce.
Síť válce podstava podstava r plášť rozvinutý plášť v 2pr r podstava Rozvinutý plášť válce je obdélník nebo čtverec. Jeden jeho rozměr se rovná obvodu podstavy, druhý rozměr se rovná výšce válce.
Na obrázku je síť válce, urči podle údajů z obrázku polomoměr r a výšku v válce. 5cm 6,28m 6cm 1,2m Sestroj síť válce. učebnice str. 37 cv. 10, 11
Zdroje: Odvárko – Kadleček, 2000, Matematika pro 8. ročník základní školy 3 – Kruh, kružnice, Válec, Konstrukční úlohy Obrázky: http://mdg.vsb.cz/jdolezal/KonGo/Cviceni/ProstoroveUlohy/obrazky/RotacniValec.gif (5.8.2010) http://shop.brustech.cz/files/brusiva/kotouce/k100x100x19.jpg (5.8.2010) http://www.truhla-hracek.cz/images/0397.jpg (5.8.2010) http://www.novaline.cz/pictures/svice-levandule-valec/svice-levandule-valec-three.jpg (5.8.2010) http://www.aristoteles.cz/matematika/stereometrie/jehlan.gif (5.8.2010)