Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Včela Medonosná.
Advertisements

Hmyz s proměnou dokonalou
BLANOKŘÍDLÝ Hmyz Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_334.
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZOOLOGIE VČELA MEDONOSNÁ apis melifera
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Způsob života a dorozumívání včely medonosné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
Autor:Jan Pála Sponzor.Wikipedie.cz
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_19_Včela medonosná Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Organismy mírného pásu (střední Evropy)
HOSPODÁŘSKY VÝZNAMNÉ ORGANISMY houby a hmyz.
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
Bezobratlí v sadech a zahradách
Volně žijící zvířata III bezobratlí
Včela Medonosná Kristýna Kavková 8. Ročník 2010 Přírodopis
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
ČLENOVCI HMYZ.
Pří_086_Rozmanitost přírody_Blanokřídlí Autor: Mgr. Marie Boučková
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Včela medonosná Apis mellifera L.
Obratlovci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
VČELA MEDONOSNÁ.
ŽIVOT VČEL Autor: Bronislav Šenkeřík
Ptáci v sadech a ovocných zahradách.
BLANOKŘÍDLÍ Sršňovití
Život na louce – Včely TÝDEN U PŘEDŠKOLÁKŮ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s běžnými druhy hmyzu, vyskytujícími.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_17_03C_Blankřídlí hmyz Téma: Bezobratlí.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Anotace – Včely   Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, schopnosti shrnout důležité.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
SOCIÁLNÍ HMYZ 8. února 2014 VY_52_INOVACE_210227
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Zvířata v lese – mravenec lesní
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Č. DUMu VY_32_INOVACE_02_13_Zvířata
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Včely Jan Bureš.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Není včela jako včela. V červnu prvňáčci ze školní družiny navštívili ve Východočeském muzeu výstavu Včely za všech ú(h)lů. Dozvěděli se množství informací.
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách

Referát: ŠPAČEK OBECNÝ a další ptáci sadů a zahrad

Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách

Vosa obecná

kusadla vosy

Vosí žihadlo

Pohled do komůrek, v nichž jsou nejmladší larvy.

Velmi dobře živené larvy vos jsou usazeny v komůrce a neustále "žadoní o potravu„. V komůrkách na spodní straně hnízda jsou velmi mladé larvy a zcela nahoře jsou již uzavřené komůrky, v nichž probíhá přeměna v dospělou vosu.

Když začne být larvě vosy komůrka akorát je připravena na kuklení.

V některých komůrkách se dokončuje proměna v dospělou vosu V některých komůrkách se dokončuje proměna v dospělou vosu. Nejdříve je vosa velmi křehká a téměř průhledná. Postupně se zabarvuje a tmavne.

Včela medonosná

Včelí úl

Kusadla Sosák včely

noha včely se sběracím košíčkem (3. pár)

přední noha druhý pár třetí pár nohy včely přední noha druhý pár třetí pár

K výrobě 1 kilogramu medu potřebují včely přibližně 3 kilogramy rostlinného nektaru, což představuje asi šedesát tisíc výletů z úlu a návštěvu cca 50 ml květů.

Plástev s medem

Plástev z vosku (40 gramů vosku unese přes 2 kg medu).

matečník – část plástve, ve které vyrůstá budoucí matka

Matečník s larvou budoucí královny. Bílá hmota je mateří kašička, kterou dělnice larvy krmí. Mateří kašička je produkována žlázami mladých včelích dělnic. Mateří kašičkou krmí včely jednak svá vývojová stádia -larvy, jednak matku po celou dobu jejího života. Mateří kašička je koncentrátem obsahujícím hlavně bílkoviny a mnoho dalších složek. Mateří kašička se používá hlavně v kosmetice, také jako doplněk výživy a rovněž do léků.

dělnice matka trubec

Včelí roj

Včelí žihadlo

Včelí žihadlo pod mikroskopem

Včely jsou schopné UV vidění mochna mochna očima včely

Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách 6. Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách Vosy: živí se nektarem a ovocem, larvy krmí hmyzem udržují biologickou rovnováhu výstražné zbarvení - mají žihadlo s jedem (k obraně i k útoku) a silná kusadla hnízdo – z papírové hmoty (dřevo + sliny) přezimuje jen oplozená samička = matka Včely: včela medonosná – zdomácnělý druh v úlu - matka (královna) – zajišťuje rozmnožování, dělnice a trubci = ♂ (oplodní královnu) dělnice sbírají pyl a nektar, pečují o úl, larvy a matku mají žihadlo s jedem, na žihadle - zpětné háčky  po bodnutí umírají využití : med (z nektaru), vosk (plástve), mateří kašička; je významný opylovač

Závěr: Který blanokřídlý hmyz je běžný v sadech a ovocných zahradách? Jaký mají význam pro přírodu a jaký pro člověka? Čím se liší vosy a včely a co mají společné? (způsob života, potrava, hnízdo, žihadlo). Vysvětli pojmy:a) biologická rovnováha, b)výstražné zbarvení, c) matka, dělnice, trubci, d) med.