Vyšší nervová činnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POTŘEBA ODPOČINKU A SPÁNKU
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Organizace a funkce neokortexu(lateralita)
EEG (elektroencefalografie), spánek
Fyziologie lidského mozku
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Speciální péče na naší škole
Obvodová nervová soustava
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
Úvod do biomedicínské informatiky Jiří Mistr
Duše, city, limbický systém
FYZIOLOGIE NERVOVÉ SOUSTAVY
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mícha Olga Bürgerová.
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava 2 mozek
EEG rytmy úvod elektrická aktivita mozku vykazuje rytmickou aktivitu o různé frekvenci, sahající od Hz (delta vlny), přes pásmo vln theta (4-7.
KONCOVÝ MOZEK (telencephalon)
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Telencephalon – koncový mozek
Centrální nervový systém
Současné pojetí limbického předního mozku
VYŠETŘENÍ NERVOVÉHO SYSTÉMU seminář z patologické fyziologie Petr Maršálek.
... a její využití v lékařské fyzice
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ V.
Elektroencefalografie
Mozková kůra. Limbický systém
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Symbolické funkce a jejich poruchy
Nervový systém lidského mozku
Potřeba spánku a odpočinku
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Elektroencefalografie
18. Metody vyšetření a zobrazení mozku.
Elektroencefalografie
Anatomie pro psychiatrii
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Cvičení se zaměřením na paměť
KONCOVÝ MOZEK (telencephalon)
Cvičení se zaměřením na pozornost
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Hemisféry, myšlení.  Navazující prezentace vysvětlující jenotlivé časti mozku  Prezentace objasňuje pojmy k části koncového mozku  Po objasnění látky.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Funkce prodloužené míchy
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
Funkce prodloužené míchy
Anatomie pro antropology III
Nejsme myslící systémy, které mají emoce, jsme vysoce emoční systémy, které někdy myslí
PAMĚŤ.
Transkript prezentace:

Vyšší nervová činnost

Funkční asymetrie kory kora parieto-temporo-okcipitální asymetrie pravák: převážně levá část kory – dominantní převážně pravá část kory – subdominantní

Funkční asymetrie kory Pravák: Levá část kory – dominantní - motorika řeči porozumění řečenému, čtenému logické uvažování (řešení abstraktních úloh – např. matematické rovnice) - verbální paměť

Funkční asymetrie kory Pravák: Pravá část – subdominantní předpoklady k prostorové orientaci vizuálně-akustická paměť, hudba

Funkční asymetrie kory Obě hemisféry spojeny tzv. komisurálními spoji (mimo jiné corpus calosum)

Funkční členění asociační kory - prefrontální asociační kora Struktury – prefrontální kortex, částečně gyrus cinguli Funkce - selektivní pozornost - vědomí - konkrétní cílené jednání v oblasti sociálníh chování, morálky, empatie Pracovní paměť – ventromediální a dorsolaterální oblast Kontrola sebe sama – dorsolaterální kortex Brocovo centrum řeči

Funkční členění asociační kory - limbická asociační kora Struktury – část prefrontálního kortexu, hippokampu a amygdala Funkce - afektivní odstíněné jednání - nábor paměťových vjemů (hippokampus)

Funkční členění asociační kory - parieto-temporo-okcipitální kora Struktury – viz výše Funkce - dominance hemisfér dominantní – logické, racionální myšlení, intelekt sensorické porozumění mluvenému (Wernickeovo centrum) vizuelní porozumění řečenému čtení, psaní, počítání

Funkční členění asociační kory - parieto-temporo-okcipitální kora Struktury – viz výše Funkce - dominance hemisfér nedominantní – prostorové a konstruktivní myšlení orientace v prostoru neverbální komunikace emoce

Elektrofyziologická analýza činnosti kory - EEG Časová a prostorová sumace postsynaptických aktivit kortikálních neuronů (IPSP nebo EPSP).

Elektrofyziologická analýza činnosti kory - EEG Alfa 8 – 13 Hz základní rytmus bdění při zavřených očích max. v oblasti okcipitálního laloku Beta 13 – 30 Hz bdění, otevřené oči max. frontální lalok – g. precentralis Gama > 30 Hz synchronní vlny při učení, pozornosti Theta 4 – 7 Hz spánek, snížená vigilance Delta 0,1 – 4 Hz typické pro hluboký spánek (non REM)

Bdění a spánek Stadium značení S1 nástup spánku S2 lehký, povrchní spánek S3 hluboký spánek S4 ortodoxní spánek REM paradoxní spánek

Bdění a spánek non REM stadium synchronizované (S1-S4) REM stadium (=basic-rest-activity-cycle, BRAC) desynchronizované celkové délka okolo 1,5 hod

Bdění a spánek Charakteristika REM stadia  prokrvení tepová frekvence dechová frekvence potřeba kyslíku pro mozek svalový tonus

Vědomí Vigilance Kóma

Paměť a učení

Paměť Deklarativní Fakta Centra – hippokampus, c. amygdalae Senzorická (sekundy) Krátkodobá (minuty) Dlouhodobá (roky) - sekundární paměť (vysoká kapacita) pomalý přístupový čas - terciální (s malou kapacitou)

Paměť Procedurální Asociační učení Centra – bazální ganglia, substantia nigra (cerebellum, hippokampus) Učení motorickým cvičením