Sociální poznávání (Social Cognition)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Advertisements

Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
sociální percepce Škola:
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Vymezení, funkce, zdroje
OSOBNOST.
7. Paměť.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Nákupní chování – psychologické aspekty
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Osobnost – situace – predikce chování
Teorie motivace Adéla Furiková.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologie koučování
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Témata kognitivní psychologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Chyby při vnímání druhých lidí
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Co je kognitivní psychologie?
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Témata kognitivní psychologie
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
Mentální reprezentace
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Pozornost a vědomí.
Témata kognitivní psychologie
Teorie vzdělávání dospělých
Standardy pro základní vzdělávání
Konstruktivismus Zora Syslová.
Psychologie učení.
Témata kognitivní psychologie
Psychické procesy - vnímání
Psychologie v obezitologii
PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně
Sociální psychologie.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Kognitivní psychologie
Co je kognitivní psychologie?
Pedagogika a psychologie
Témata kognitivní psychologie
Psychologie koučování
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Témata kognitivní psychologie
Člověk a příroda Fyzika.
Transkript prezentace:

Sociální poznávání (Social Cognition) Historické souvislosti Kognitivní stadia zpracování informací Formování prvního dojmu

Asocianistické modely Konstruktivistické modely Charakteristika hypotet. kogn. jednotky (nody) spojené asociativními drahami centrál. teoretické konstrukty jsou organizované celky Historický zdroj empirismus racionalismus Základ. otázka Jak jsou vnímatelem kombinované elementy sociál. světa? Jak vnímatel konstruuje představy o sociálním světě? Role poznáv. pasivní aktivní „Směr“ procesu zdola - nahoru shora - dolů Způsob zpracování analogie v práci počítače aktivní mechanismy zpracování včetně motivačních a emoč. faktorů Poznávací struktury elementaristické, relat. neorganiz., kvalit. neměnné holistické, integrované, kvalitativně proměnlivé Poznávací procesy Jednovýznamové (percepce, paměť operují nezávisle na aktivn. procesech myšlení) aktivní, závislé na kontextu, nižší a vyšší pozn. procesy se prolínají Důraz na objekt poznání subjekt poznání

Sociální schémata Kategorie – seskupení dvou či více odlišitelných objektů, s nimiž se zachází podobně Prototyp – mentální obraz typického příkladu určité kategorie lidí Schémata sebe sama – poznatky o nejdůležitějších charakteristikách, které se váží k mé osobě Scénáře – sekvence typických aktivit činností Schémata sociálních rolí Schémata pro sociální skupiny – stereotypy (autostereotypy, heterostereotypy)

Kognitivní stadia zpracování informací Fiedler, K. , Bless, H Kognitivní stadia zpracování informací Fiedler, K., Bless, H. (in Hewstone, M., Stroebe, W., 2006)

Zákonitosti procesu percepce Zákon selekce Efekt primárnosti Solomon Asch 1. inteligentní, pracovitý, impulzivní, kritický, tvrdohlavý, závistivý 2. závistivý, tvrdohlavý, kritický, impulzivní, pracovitý, inteligentní Zákon interference S. Asch (1946) energický, jistý, hovorný, chladný, ironický, přesvědčivý Podvědomá hodnotící hlediska

Kódování a interpretace Kódování = procesy, které probíhají při proměně vnějšího podnětu ve vnitřní reprezentaci, vytváří se vztah nového podnětu k tomu, co už víme Percepce je v interakci s přístupnými kategoriemi. Přístupné jsou ty, které jsou používané často či nedávno. Kategorie je seskupení dvou či více odlišitelných objektů, s nimiž se zachází podobně. Efekt primingu - podněcování (Higgins, Rohles, Jones, 1977) – proces, ve kterém expozice podnětu (osoba či myšlenka) ovlivňuje interpretaci nové informace. Priming stereotypů – jejich význam narůstá, čím je naše motivace ke zpracování informací nižší. Stereotypy jsou sdílená přesvědčení o osobnostních rysech a chování členů skupiny.

Organizace dat v paměti Organizace informací je výrazně ovlivněna cíli. Nekonzistentní zjištění jsou zpracována do větší hloubky, zdola nahoru. Výhodu lze zaznamenat, pokud je dostatečná kapacita zpracovávat informace. Konzistentní informace je odvoditelná ze systematického řádu poznání, shora dolů. Většinou se vybaví informace, které jsou v souladu s našimi kategoriemi a stereotypy.

Vztah kognice a emocí Kongruence nálad Negativní emoční stavy vedou k systematičtějšímu zpracování informací než pozitivní emoční stavy. Pozitivní emoční stavy vedou k větší tvořivosti.

Formování prvního dojmu 1. Asocianistický přístup Kognitivní algebra (Anderson, 1974) Sčítací model a model váženého zprůměrňování 2. Konstruktivistický přístup Duální model procesu formování dojmu (Brewerová, 1988) – kategorizace a personalizace Spojitý model procesu formování dojmu (Fiske, Neuberg, 1990) Úvodní kategorizace – sběr informací – potvrzení úvodní kategorizace, případně rekategorizace – pokud nelze, plně individualizovaný sběr informací Cyklus se může opakovat

Chyby při posuzování druhých lidí Základní atribuční chyba (Ross, 1977) Haló efekt Implicitní teorie osobnosti Kulturní stereotypy, předsudky Projekce Efekt primarity