DU 1252 Gotické sochařství Katedrála.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GOTICKÁ KULTURA.
Advertisements

Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románské umění.
Románská kultura 10. – 12. století
Katedrála Sv.Víta. Vypracováno v rámci projektu „Zavádění ŠVP na gymnázium – projekt GOTIKA“ CZ.1.07/1.1.10/
Gotika.
Umění raného středověku
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
Románský sloh Kostel sv. Mikuláše Kostelní náměstí
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Gotické výtvarné umění
KOSTELY A KAPLE V MĚSTSKÝCH ČÁSTECH BRNA Foto grafie pořízeny v roce 2012 První část-střed města.
Románský sloh.
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotické malířství a sochařství
Gotická kultura.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Česká gotika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Barokní architektura VY_32_INOVACE_ 09 Barokní architektura.
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
České země, sochařství, malířství
Česká gotika.
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Poznám gotické umění ? 7. ročník.
Katedrála svatého Víta je největším a nejvýznamnějším pražským chrámem
Gotická architektura v Čechách
Toskánská architektura - Siena
Gotická kultura.
Umělecký sloh vrcholného středověku
České země ve středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
PETR PARLÉŘ Mgr. Michaela Psíková.
Gotika Kateřina Kuncová.
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Nejvýznamnější gotické památky v Evropě Iva Závišková 6.A.
Sochařství vrcholného středověku. Románský sloh tympanon kostela sv. Magdalény ve Vézelay.
pol. 12. století - konec 15. stol.
GOTIKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
TŘEBÍČ – BAZILIKA SV. PROKOPA A ŽIDOVSKÁ ČTVRŤ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Gotika Bolfíková Nikola.
Digitální učební materiál
Gotické umění počátku 14. století ve Francii a Porýní
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
GOTIKA název gotika je podle Gótů
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Adresa školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Královské město Rakovník
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Význam křesťanství ve středověku
Transkript prezentace:

DU 1252 Gotické sochařství Katedrála

Literatura k tématu: Katedrální sochařství Uwe Geese, Gotické sochařství ve Francii, Itálii, Německu, in: Rolf Toman (ed.), Gotika, Praha 2007. Paul Wiliamson, Gothic Sculpture 1140-1300, New Haven – London, 1995. Xavier Barral i Altet, The expansion of Gothic (1150-1280), in: Georges Duby – Jean Luc Daval (edd.), Sculpture. From Antiquity to the Middle Ages, Köln 2006, s. 345-397. Hutní provoz Barbara Schock-Werner, Bauhütte und Baubetrieb der Spätgotik. Die Stellung der Bauleute. Bauhütte und Zunft, in: Anton Legner (ed.), Die Parler und der Schöne Stil 1350-1400 (kat. výst.), Köln 1978, Band 3, s. 55-65. Technologie vzniku sochy Vojtěch Volavka, O soše. Úvod do historické technologie a teorie sochařství 1, Praha 1959 T. Brachert – F. Kobler, Fassung von Skulpturen, in: Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichte VII, s. 743-826.

Opat Suger a Saint Denis klášter v blízkosti Paříže – pohřební místo francouzských králů Mimořádně bohatý klášter Opat Suger – z prostých poměrů správcem francouzského království, oproti současně působícímu Bernardovi z Clairvaux hájil názor, že jelikož stojí opatství na nejvyšším místě v pozemské hierarchii, musí tomu odpovídat i okázalost, s níž je postaveno (převším však šlo o „nádheru“ liturgie v chrámu) V projektu nového opatského kostela se pod jeho vedením spojily různé prvky akvitánských a burgundských staveb, ve vnitřní výzdobě se setkáváme s předměty z Dolního Porýní a údolí řeky Maas – teze o spojení různých stavebních a uměleckých prvků demonstrujících návaznost na světovou říši Karla Velikého Teologické zakotvení na filozofii Pseudodionýsia Areopagity (Bůh je světlo)

Počátky vzniku „gotické“ katedrály 1. Konsolidace poměrů a rozmach hospodářské a politické moci francouzského království 2. Rozvoj měst, obchodu (hotové peníze, lepší cesty) 3. Racionalizace stavebních postupů a technologické inovace

Opatský kostel Saint Denis západní průčelí (před r Opatský kostel Saint Denis západní průčelí (před r.1140) / západní průčelí St. Etienne v Caen

Nákresy soch ze St. Denis/portál St. Madeleine Vézelay

St. Denis, chór s ochozem a kaplemi, dok. r. 1144

Katedrála - kdo a kde Katedrála – sídlo biskupa – spojena s městem Podle předpisů měla být vždy jen v dostatečně velké obci s vlastní správou – na území bývalé římské říše stavěny katedrály často na okrajích hustě zastavěných měst, na nově christianizovaných však tvoří středobod města. Stavebníkem katedrál byl biskup nebo kapitula – panovník „pouze“ finančně přispíval na stavbu (například teze o ikonografii svatovítské katedrály jako ztělesnění vládního programu Karla IV. v této situaci dostává závažné trhliny)

Stavba katedrály – financování Peníze vlastní peníze biskupa desátky zbožné donace – fin. dávky z cel, pozemky (král, šlechta, měšťané) peníze z pokut a z vyjmutí z církevních zákazů (například zabavení majetku odsouzeným,platy za vyvázání ze slibu zúčastnit se křížové výpravy, nebo z povinnosti postit se) odpustky – možnost koupit si na různě dlouhou dobu odpuštění svých hříchů uvolněná obročí - židovský majetek

Stavba katedrály – důvody proč stavět Obnova válkou nebo požárem poškozené stavby Memorie stavebníka Osobní ctižádost Stavba ke „cti Boží“ Pohřebiště mocných

Memorie stavebníka St. Denis – opat Suger několikrát zobrazen v rámci stavby (okna v chóru a střední portál záp.průčelí)

Stavební huť - počátky Stavební huť - nikoli městský nebo státní, ale mezinárodní podnik, její členové stáli mimo struktury městské společnosti (jurisdikcí podléhali jen biskupovi) V římské říši - tzv. collegia fabrorum – téměř vojensky organizované útvary, jejihchž součástí byl jeden či dva„aedili“ architekti. Někdy byla tato collegia součástí armádních jednotek. V době mezi 4 a 12. stoletím zaměstnávala stavitele církev, především kláštery, v nichž se udržovala kontinuita stavebních dovedností - ozbrojená klášterní bratrstva pro stavbu jednotlivých klášterních a farních kostelů, jejich součástí byli jak mniši, tak laici.

Stavební huť ve 12 - 16. století Huť - původně označení stavby, v níž pracovali i bydleli dělníci a kameníci Počet pracovních sil byl proměnný podle velikosti stavby a množství financí Po stavební sezóně (16. října na sv. Havla) zůstávali v huti především odborní kameníci – tesali jednotlivé články do zásoby Vstup do hutě byl umožněn jen určitému počtu odborně i mravně dostatečně způsobilých kameníků, procházejících několikaletým školením a „vandrovní“ praxí na jiných stavbách

Předlohy pro práci kameníka v huti Geometrie – teorie proporcí Harmonický vztah mezi dvěma částmi stejného druhu. Teorie proporcí součástí výuky Kvadrivia, znali ji všichni architekti Ve výt. Umění středověku existovaly dva praktické způsoby užívání proporcí při kresbě: Byzantský – rozměry odvozené od jednotlivé části, z nichž je složen celek Západní – základní geometrické tvary použité jako vzor, z nějž vychází zobrazení

Byzantský způsob Obličej zobrazen pomocí tří kružnic, jejichž měřítkem je délka nosu Pro celou postavu se jako měřítko používala délka hlavy Tento způsob je obdobný projektování gotické architektury, kde je vždy jedna základní míra, z níž vychází vše ostatní

Západní „gotický“ způsob Volné užití geometrických tvarů pro zachycení základních prostorových vztahů celku Villard d´Honnecourt Skicář, 2. čtvrtina 13. století

Předlohy pro práci sochaře v huti Náčrtky, Exempla, Patrony Pro ranný a vrcholný středověk neexistuje jednoznačný výklad a panuje řada nejasností, jaký konkrétní význam mají zachované kresby. Jednalo se zřejmě o záznamy viděného, stejně jako vzorníky pro konkrétní práci či práci dílny. Po roce 1400 se jejich vzhled i funkce proměňuje, stále více zachycují nikoli jednotlivé pevně strukturované postavy či ikonografické typy, ale celé scény či naopak detaily, jsou více „okamžitým záznamem“, jsou šrafovány a postupně získávají rysy autonomní kresby mistra.

Náčrtky, Exempla, Patrony Villard d´Honnecourt, Skicář, 2.čtvrtina 13. století

Skicář, kol.1230 (Villard de Honnecourt)/ Sv. Anna Bamberk, kol. 1230

Náčrtky, Exempla, Patrony Giovanni de Grassi, Skicář, poč. 15. století

Předlohy pro práci sochaře v huti Architektův nárys do zdiva či podlahy stavby Nárys vimperku, Clermont-Ferand, kol. r. 1300

Předlohy pro práci sochaře v huti Ztracená kresba – přední a postranní profil Detail ze sklomalby v chóru katedrály v Chartres, kol. 1230

Plastické odlitky z pálené hlíny nebo sádry Možnost jak přenést trojrozměrný tvar. Obsahuje v sobě princip varietás – obměňování a nové skládání starých vzorů. Zřejmě užíván především v období krásného slohu Odlitek ženské hlavy z pálené hlíny, Freiburg im Breisgau, 60. léta 14. století

Logistické členění stavby

Architekt, Magister Fabricae, Parlier

Pracovní postup při vzniku kamenné sochy

Horniny užívané pro kamenické a sochařské práce Magmatické – granit (žula) Sedimentární – pískovec, alabastr, vápenec, opuka Metamorfované - mramor

Magmatické horniny – granit (žula) Portál kostela v Měříně, 1240-1250

Usazené horniny – pískovec Matyáš z Arrasu – busta ve svatovítském triforiu, 3. čtvrtina 14. století

Usazené horniny -vápenec Socha Adama z interiéru katedrály Nottre Dame v Paříži, kolem r. 1270

Usazené horniny - opuka Přemysl Otakar I. a II. náhrobky v katedrále sv. Víta, 1370-1380

Metamorfované horniny - mramor Jean de Liége, sv. Jan Evangelista, Musée de Cluny, kol. 1370

Má každá socha svého mistra?

Vznikla socha v huti či byla tesána na místě Vznikla socha v huti či byla tesána na místě? (Nedotesaný profil archivolty, Glastonbury, okolo roku 1189)

Polychromie Kamenné skulptury (exteriér) Základní nátěr: lněný olej s pryskyřicí a dalšími přísadami, kladený za tepla Barvy: Bílá – olovnatá běloba, jemná křída Modrá – azurit, Lapis Lazuli (Ultramarín) Červená – minium (suřík), rumělka, arménský bolus Zelená – měděná zeleň, zem zelená Hnědá – umbra Černá – kostní čerň Žlutá – Siena pálená (okr) Často kombinace: Růžová – olovnatá běloba na červeném podkladu Pozlacování – plátkové zlato na vrstvě lněného oleje

Polychromie věku katedrál 12. století – iracionalita, popření prostorovosti sochy, výrazně malířské prostředky – zdůraznění linií „Zlatá madona“ z Dyste (Švédsko), 2. pol. 12. století, stav po restaurování/rekonstrukcepolychromie

Polychromie 13. století 1200-1300 – výrazné barvy, časté zlacení v kombinaci se zlatolakem, inkarnáty živěji podané, připodobňování jinému materiálu Rekonstrukce polychromie portálových skulptur katedrály v Lausanne

Děkuji za pozornost.